Central station marklin

Gestart door Greg, 18 augustus 2006, 18:50:15 PM

Greg

Een van de volgende dagen ga ik het Central Station kopen van Marklin.
Maar aangezien dit een nogal zware investering is (479 euro) had ik graag eens gehoord wat de gebruikers ervan vinden. Algemeen genomen zijn de comentaren wel vrij lovend zie ik :D

Ik rij Marklin en alleen maar Marklin :D Maar in de toekomt is er wel eens een Mehano of Roco uitzondering mogelijk.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

dikken

Ik had ook eerst gedacht van een CS te kopen maar hou nu nog de boot af in afwachting van de Ecos van Esu. Weliswaar heeft die nog geen Mfx maar wat niet is zal zeker nog komen. De prijs is dezelfde (ge krijgt er zelfs nog een 90 VA trafo bij) en qua functionaliteit moet hij zeker niet onderdoen voor de CS. meer zelfs, o.a. een draaischijf besturen kan wel met de Ecos en (nog) niet met de CS. En de kwestie MFX, tja..., veel geroep..., zelf aanmelden: ja en dan? 8 fncties of meer ipv 4, Ok maar als alles staat te blaten gaat het effect ook verloren vind ik.

Allez, en nu maar schieten....

ps, ik ben dus wel "marklinist"
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Ik ben er tevreden mee ook kan je een aantal dingen programeren die je niet kan met andere centrales kan doen. Wel krijgt het CS nog een grote update. Hij moet nog een keertje terug naar de distribiteur.

Maar ik als digitaal rijder zonder een computer ben er tevreden over.

Bovendien een ecos is veel ingewikkelder. Een CS is simpeler. idiotenproef om het zo maar te zeggen.


INFO

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een van de volgende dagen ga ik het Central Station kopen van Marklin.
Maar aangezien dit een nogal zware investering is (479 euro) had ik graag eens gehoord wat de gebruikers ervan vinden. Algemeen genomen zijn de comentaren wel vrij lovend zie ik [:D]

Ik rij Marklin en alleen maar Marklin [:D] Maar in de toekomt is er wel eens een Mehano of Roco uitzondering mogelijk.



Ik persoonlijk zou me nog eens 100 keer bedenken. Ik denk niet dat het Central Station het systeem is waarvoor je zult moeten gaan. Ik denk dat je het systeem moet kiezen van de firma die het ontwikkeld heeft. En dat is ESU. Die zijn met een gelijksysteem op de markt ECOS

Mist het MFX format, maar volgens mij mis je daar niets aan. Belangrijker is dat Ecos, wel de mogelijkheid biedt om computergestuurd te werken en te rijden. Iets wat met het Central Station niet mogelijk is. Ecos maakt gebruik van het DCC format en daarbij heb je 12 extra functies per lokdecoder. Geluid is ook niet afhankelijk van MFX, want dat werkt via aparte geluidschips en of die nu via een DCC of MFX commando worden opgeroepen, maakt niets uit.

De ECos is wel volledig voorbereid op het MFX protocol, maar is om redenen nog afgeschermt. Verder wordt er door M?rklin al een hele tijd van alles geroepen, over het uitbrengen van uitbreidingen en aansluit mogelijkheden. Maar de uitlevering wordt steeds verder naar voren geschoven. Verder vind ik dat je veel te veel extra doosjes moet kopen om dingen aan te sluiten.
Je bent beter af met een systeem wat alles vanaf het begin in huis heeft.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

@ Info:
Ik begrijp je redenering volledig en als ik bvb gekozen had om ook met Mehano in zee te gaan had ik zonder twijfel geopteerd voor het Ecos omdat het dan een enorm voordeel haalt t.o.v. het CS dat al zen beperkingen tegenheeft. Hetgeen wat je zegt van het MFX protocol is eveneens waar dat het niet echt een noodzaak is dat je systeem het herkent (ook al kan het systeem met de juiste update zonder probleem het MFX protocol begrijpen).
Maar wat zou jij doen als je volledig Marklin rijdt en dit ook voor de toekomst geldt? Is het dan slim om het Ecos te kopen t.o.v. het CS?
Neen ik denk het niet want al de beperkingen die het Ecos niet heeft en wel in het CS aanwezig zijn vormen voor mij geen enkel probleem. En als ik toch ooit per uitzondering nog eens een Mehano of Roco of om het even wat koop kan ik hem nog altijd perfect aansturen met men CS.
Voor een volledig Marklin rijden kan je niet beter dan het CS kopen denk ik gewoon omdat het perfect voorzien is voor Marklin alles past zoals steeds perfect in mekaar op een MArklin modelbaan.
!!!! zolang je maar geen ander merk gebruikt want dan beginnen de problemen meestal en komen de vele beperkingen naar boven!!!!

Greg
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

indien ik een foute redenering maak reageer er dan op, en zeg jouw idee met jouw argumenten mss kan je me nog overtuigen :[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

Ja, ik denk dat je een foute redenering maakt.

Door wie denk je dat MFX en het Central Station is ontwikkeld?

Zeker niet de M?rklin als je dat verwacht had. Dus als je denkt dat je voor puur M?rklin kiest als je een Central Station koopt dan kom je bedrogen uit.

MFX is bedacht door ESU. En ESU is ook de maker van Ecos. De reden waarom er geen schot zit in de vooruitgang van New Systems is omdat ESU en M?rklin een verschil van mening hebben, dat is in het verleden ook al eens eerder gebeurd, maar toen met de ontwikkelaar van wat nu DCC is, dus de makers van Lenz Digital Plus.

Nu is DCC een door veel producenten gebruikt concept, en is volledig open voor iedereen.
Terwijl M?rklin krampachtig zijn huidige petekindje MFX probeert te beschermen, wat ze ook heel lang met Motorola hebben getracht te doen. Tot dat er een Italiaan opstond het het haarfijn uitploos.

Nee, ik denk dat je om verkeerde sentimenten ergens voor wil kiezen. Je bent beter af met een systeem wat door de ontwikkelaar zelf op de markt wordt gebracht, dan bij een firma met een naam, die veel geld heeft betaald voor bepaalde rechten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Nog even een opmerking over het materiaal van bijvoorbeeld Mehano of Piko. Dat loopt beter dan menige Marklin lok. En zeker als het gaat om bijvoorbeeld een 3 rail versie van bijvoorbeeld Roco of Brawa, dan kan Marklin daar nog wel wat van leren. Ik rij al jaar en dag met van alles en nog wat door elkaar heen, maar Marklin delft heel vaak het onder spit.

Ik weet niet of je de ontwikkeling op het Hobby lok gebiedt al gevolgd hebt, maar dat zijn loks met een (goedkope)gelijkstroom middenmotor en cardan aandrijving. Als je niet beter zou weten dan denk je naar het binnenste van een Roco lok te kijken, alleen zit daar een topkwaliteit motor in. Het is een kwestie van tijd en het huidige Marklin motoren concept is vervangen door deze werkwijze.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

Ik weet ook wel dat MArklin zelf geen digitaal gemaakt heeft maar de opdracht gegeven heeft aan ESU dat nu met het Ecos (een gelijkaardige copie van het CS op de markt komt maar dan zonder de berperkingen bvb geen dcc "begrijpen") maar het omgekeerde is ook waar : het Ecos begrijpt (voorlopig)geen MFX. Wat is dan voor mij het belangrijkste het begrijpen van MFX of het begrijpen van DCC.???
Ik herhaal het nog maar eens ik heb ALLEEN marklin. ben er tevreden over  en heb geen nood om roco te kopen. Heb je de nieuwe sinusmotoren van Marklin al eens gehoord en gezien?
Dat zal je je mening herzien. Daar kunnen heel wat merken wat van leren en het staat zeker op het niveau van een Roco loc.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

INFO, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb dringend een nieuwe centrale nodig. En op dit ogenblik is het CS het beste. Je kan het Ecos wat vergelijken met een geoptimaliseerde versie van het CS. Ik zou zeker het Ecos willen kopen, maar aangezien ik met Marklin rijdt heb ik het probleem van men MFX locs.
WAt ik me wel afvraag, stel ik neem het Ecos wanneer het uitkomt. september??
Hoe rijden men MFX locs dan? kan ik nog steeds alle functies schakelen zoals ik het zou kunnen bij het CS en kan ik de 128 rijstappen benutten of val ik terug op de mogelijkheden van het oude fx (motorola) protocol? met 4 functies en 14 rijstappen?

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

Ja, die heb ik gezien en gehoord, ook heb ik het bijhorende prijskaartje gezien. En daarbij vraag ik mij af is dat het waard. Voor mij in ieder geval niet.

Maar ik zal de vraag omdraaien, wat denk jij dat MFX als meerwaarde heeft?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Dit topic al gelezen?

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2615

Hier wordt door de vertegenwoordiger voor de Benelux een reactie geplaatst aangaande het MFX protocol en de Ecos.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

Het MFX protocol is voor mij niet zoveel waard eigenlijk. Ik zou ook liever hebben dat marklin bvb gebruik maakt van een DCC decoder, maarja Marklin is Marklin en zal altijd wel iets speciaal willen zeker.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

Maar uiteindelijk heb ik nog altijd geen antwoord op men vraag!

Wat gebeurt er wanneer ik een MFx loc op het ecos wil laten rijden zolang het geen MFx protocol begrijpt?
Kan ik via allerhande instellingen ook gebruik maken van ALLE functies (128 rijstappen en de vele functies, geluiden) die ik met de combinatie MFx-CS zou kunnen schakelen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

Nou volgens mij is die vraag al meerdere malen beantwoord op dit forum. Van 128 rijstappen wordt niemand blij, want je moet 128 klikjes geven om op top snelheid te komen. en 128 klikjes terug, oftewel je draait je wezenloos aan de knop. Ook voor een computerbesturing is het onhandelbaar, ook daar duurt het simpelweg te lang.

Als de optrek vertraging goed is ingesteld zie je overigens geen verschil tussen 128 of 14 rijopdrachten. De decoder regelt dat intern op een keurige manier.

Onder motorola zijn er 9 functies beschikbaar van de MFX decoder.
5 op het lokadres, en 4 op het lokadres+1.

Alleen de waarheid ligt in het midden.