Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Extra bezetmelding led samen met bezetmelder

Gestart door Snobby Crash, 20 december 2017, 12:27:59 PM

Snobby Crash

Heren,

even een vraagje, ik wil een modelbaan uitrusten met S88 terugmeldmodules.
Dit werkt prima, maar nu wil ik tevens ook een extra led aansturen als het desbetreffende blok
bezet is.... ik werk met iTrain, en kan eventueel een actie zetten in iTrain indien een blok bezet is
dat er een magneetartikel wordt aangestuurd, die dan een led aanstuurt.
Maar kan dit niet eenvoudiger ? Ik wil namelijk niet steeds iTrain koppelen aan mijn baan,
maar gewoon met de centrale (Eco's) met de hand rijden, maar dan wil ik alsnog zien op
mijn overzichtsbordje waar leds in geplaatst zijn welk blokl vrij of bezet is.

Alvast bedankt voor jullie suggesties !

Geert


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

755philippe

#2
Je kunt in de ecos toch een bezetmelder koppelen aan een rijweg of blok waarbij die oplicht als deze bezet is. Hoef je toch geen leds te gebruiken. Moet je wel in de ecos je rijweg uittekenen.
Mvg
755philippe

INFO

Kan toch heel eenvoudig parallel aan de stroomdetectie.  ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Snobby Crash

Citaat van: INFO op 20 december 2017, 18:43:01 PM
Kan toch heel eenvoudig parallel aan de stroomdetectie.  ;)

Hoe zie je dit dan ? Kan je dit eventueel even schetsen? Ik zou eerder
het omgekeerde denken aan een led in serie te zetten met de stroomdetectie.
Of de stroomdetectie door een transistor te laten gaan en de uitgang van de transistor
te gebruiken om de led aan te sturen....

Alvast bedankt aan allen voor julllie antwoorden...

Geert

Michiel

Een LED parallel over de bezetmelder werkt voor de grotere stroomverbruikers (Locomotieven) maar niet voor de kleine verbuikers (vb wagonnetje met xK ohm over de as).

Een LED in serie zal niet gaan, want die led zal nooit je paar honderd mA slikken zonder schade, en met extra voorschakelweerstand rijdt je trein niet meer.

Een oplossing met transistor is niet zo evident gezien de wisselende polaritiet van de digitale voedingspanning.

De snelste oplossing lijkt me die van Wim, mist je voldoening neemt dat enkel locomotieven de LEDs zullen doen oplichten. Het voorstel van Geert kende ik niet, en lijkt me de me interessant voor een degelijke oplossing. En Olivier bracht je een softwarematige oplossing; geen elektronica meer nodig (maar ik ken Ecos helemaal niet om te weten wat dat inhoud.)

Maar goed, ik ben geen elektronicawonder, het is eerder op gevoel, met een beperkte basiskennis op dat vlak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mij lijkt het dat je op de uitgang van de optocoupler - en dat is dacht ik een transistor die naar massa schakelt - gerust nog een ledje en weerstand kan aansluiten. Ik vermoed dat Wim dat bedoelt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbouwpatrick

21-12-2017 ESU - Electronic Solutions Ulm GmbH & Co. KG: GBS-Ausleuchtung einrichten
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/gbs-ausleuchtung-einrichten/ 1/1

Support » Tipps & Tricks » ECoS » GBS-Ausleuchtung einrichten
Hier wird erläutert, wie im Gleisbildstellpult einzelne Elemente mit s88-Rückmeldeeingängen verknüpft werden können um so eine
Ausleuchtung belegter Abschnitte zu erreichen.
Für die beschriebene Funktionalität ist mindestens Version 3.3.2. der ECoS-Software erforderlich.

Öffnen Sie das Gleisbildstellpult.
Wechseln Sie nun in den Konfigurationsmodus (Schraubenschlüssel-Symbol) und wählen Sie den
Bearbeitungsmodus "Elemente verknüpfen" (Button links neben dem "i"-Symbol).
Wählen sie dann das Element aus, welches verknüpft werden soll.
Sie können alle Symbole sowie alle Signale mit einem Rückmelde-Eingang verknüpfen.
Das Menu "Verknüpfung mit Rückmelder" erscheint. Wählen Sie nun den gewünschten s88-Eingang.
Sie können nur s88-Module wählen, die Sie zuvor im Setup unter dem Punkt "Geräte am ECoSLink"-"s88"
angelegt haben.
Wenn nun der Rückmeldekontakt aktiv wird, wird das zugeordnete Gleissegment ausgeleuchtet.
Sollte das gewählte Symbol mehr als ein Gleis haben, können Sie jedes Gleis einem eigenen Rückmelder
zuordnen
Aktuelles Unternehmen Produkte Download Support Forum Vertrieb
Angemeldet als modelbouwpatrick Mein ESU Konto Nachrichten (0) Logout
Webseite durchsuchen
Nutzungsbedingungen AGBs Datenschutz Impressum
© 2017 ESU electronic solutions ulm GmbH & Co. KG
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved.

Hier Google vertaling

Als men een Esu account heeft
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/gbs-ausleuchtung-einrichten


modelbouwpatrick

Vraag PDF file op site zetten werkt dat hetzelfde als een foto plaatsen

thx

modelbouwpatrick

mannen opgelet vertaling is google website vertaling.


Geert

#10
Om even een idee te geven wat een S88 bus volger kost als je de onderdelen bij ali aankoopt met de dagprijs van vandaag 21/12/2017  ;)

PIC 16F887 = 1,853€
IC voet 40pin = 0,09€
32 weerstanden gebruikt als voorschakelweerstand LED's = 0,208€
Stripboard 1,37€ (er kunnen 3 van deze schakelingen op!) = 0,46€

totaal = 2,611€  Of 0,0816€ per uitgang.

Wat zit er niet in deze prijs, De LED's en de connectoren om naar de LED's te gaan. Je kan daar zo ver in gaan als je wil, een draadje solderen tot connector met gouden contacten bijvoorbeeld....

De PIC programmeren is gratis  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

modelbouwpatrick

Bestelling naar ali vertrekt morgen
Hoe moet ik de pic programmeren
Ik weet dat Raf programmer heeft maar weet niet welke.
Geert dit systeem kan je dit op meer dan een plaats zetten als je bv een aan het schaduwsttion wilt en een aan de voorzijde

Thx

dani

Ik ben op basis van een schema van op  'tinternet   en  met het idee van Geert even een uurtje aan de slag geweest...
Een  S88 sniffer is makkelijk te maken ook met een Arduino  µC.

Gewoon zorgen dat je de  "Data" lijn, de GND  en de  "Load" en "Clock" lijnen binnen krijgt, een interruptje programmeren en dan bij elke klokpuls de bit op de lijn mee lezen....
4 draadjes naar de Arduino, en klaar.   Van daar uit kan je via USB de data naar een PC sturen, of je kan er LEDjes aan hangen ...  (aand e toutputs van de arduino).

Je moet wel zeker zijn dat je ALLE  signalen op pikt dus je sniffer moet helemaal vooraan op de bus staan (vlak bij de ontvanger of centrale) en van daaruit naar de volgende  S88 modules.

Ik heb het even getest en het werkt prima....

Bij elke cyclus van de S88 bus bevat de data array  int values[512]    de  512 mogelijke waarden van aangesloten  S88 toestellen.

Daarmee kan je alle kanten uit .   De eigenlijke interrupt-routine is 2 keer niks...   
- klokpuls signaal oppikken en indien  "load" hoog is  de teller op 0 zetten
- bij elke klokpuls 1 v-positie opschuiven en resultaat opslaan











/* Arduino as S88 feedback Sniffer


Connections for S88 bus:
s88 pin 1   DATA     to   ARD pin DATA_IN from previous Arduino in S88 chain
s88 pin 2   GND      to   ARD GND
s88 pin 3   CLOCK    to   ARD pin CLOCK,   externalInterrupt 1
s88 pin 4   LOAD_PS  to   ARD pin LOAD_PS, pinChangeInterrupt
s88 pin 6   Vdd+     to   ARD Vin
s88 pin 1   DATA     to   ARD pin DATA_OUT from next Arduino in the S88 chain

Note: The 'S88 chain' is defined from the last feedback module to the PC-interface

The sniffer only conngect to the  DATA OUT of the S88 mocule closest to the receiver (central controller)
It sill "sniff"  all the signals  on the S88 bus   (0...511)  and store the values in an array in memory

From there you can easily communicate or visualize...
This example just sends the first 64 values as 0 or 1  to the  Serial comms port  (to USB to pc)

By changing the   "delayVal" setting you can change the cycle time for display

*/

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// port definitions
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
#define delayVal  2           // delay for the display in seconds
#define CLOCK     3           // Connect S88 CLOCK signal to Arduino pin3  - don't change this
#define LOAD_PS   4           // Connect S88 LOAD_PS signal to Arduino pin4
#define DATA_IN   5           // Connect S88 DATA from next S88 feedback module to Arduino pin 5
#define DATA_OUT  6           // Output DATA to next S88 feedback module or the PC interface to Arduino pin6

int statbits = 0;
int channel=0;
int values[512];
int cont=0;
unsigned long  targetTime=0;
unsigned long  currentTime;

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
void setup()
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
{ pinMode(LOAD_PS, INPUT);pinMode(CLOCK, INPUT);pinMode(DATA_IN, INPUT);
  pinMode(DATA_OUT, OUTPUT);digitalWrite(DATA_OUT, LOW);pinMode(13,OUTPUT);
  Serial.begin(9600);
  Serial.println("Arduino S88 Sniffer starting...");
  attachInterrupt(1, clockS88, RISING);}                       // pin3 = CLOCK    externalInterrupt 1

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
void loop()  // nothing happens in main loop becasue this is all interrupt triggered on clock pulses
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
{ currentTime=millis();
  if (currentTime > targetTime)
     { for (int a=0;a<64;a++)  {Serial.print(values[a]);Serial.print("-");}
       Serial.println("");targetTime=millis()+ delayVal*1000;}
}
 


///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
void clockS88()                                                // Rising edge CLOCK signal interrupt routine
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
{static int data;
  if (digitalRead(LOAD_PS)==HIGH)                              //  LOAD line is high, Reset counter
    {cont=0;digitalWrite(13,HIGH);}
  if (digitalRead(DATA_IN)==HIGH) {values[cont]=1;} else {values[cont]=0;}
  cont++; digitalWrite(13,LOW);
  }                                                 

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Leuk Dani dat je mijn idee gebruikt.  ;)

@Patrick,

Je kan dit systeem op meerdere plaatsen zetten. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de S88 melders die eerst in de keten staan en voor deze S88 bus volger (het dichts tegen de digitale centrale) dan niet gevisualiseerd kunnen worden. Je kan in de keten ook meerdere S88 bus volgers dezelfde data laten visualiseren.

Je moet ook nagaan of je S88 bus 5V voeding van de centrale de hoge stroom aankan...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Citaat van: Geert op 23 december 2017, 10:34:19 AM
Leuk Dani dat je mijn idee gebruikt.  ;)

Wel ja ik hoopte al dat je het niet erg zou vinden.    En ik hoefde ook het warm water niet opnieuw uit te vinden
Ik was al een poosje met het idee bezig om eens de S88  onder de loep te nemen, en dan dit draadje met jouw inbreng hebben me doen uit sde startblokken schieten :)

Intussen is het eenvrij compleet dingetje geworden met een  2x16 char  LCD display  en een rotary encoder als menu knop.

Er zijn 5 menu modes :  AUTO -  MANU - EVENT -  ACTIVE  -  SETUP

1= gewoon continu  bank 1 tot en met /x/  (1..32 in te stellen) de ene na de andere op het scherm tonen om de  /Y/  seconden  (0,25 tot 5 sec)
2= je kiest met de draaiknop een bank (1van max 32)  en die 16 posities worden op scherm getoond
3= deze is de echte "sniff" mode: laat  elke verandering op het scherm zien   bvb       Pos 3 to 1,    Pos 45 to 0, ...
4= de   8 eerste actieve signalen worden op het scherm getoond    bvb          (1    14     24     31  en op 2de lijn        55   71  0   0  )
5= instelling van de 3 hoofd parameters   
          A.  de  duur van de mode 1 (van 250 tot 5000  mSec)  aan welke snelheid de banken elkaar opvolgen
          B.  de  polling tijd  (25 - 500 msec)   van mode 2  voor de refresh van hetr scherm
          C. het aantal banken    (aantel  S88 modules dus van    1..32  met elk  max  16  kanalen  = totaal max 512  contacten)

Het werkt voorlopig ok, samen met de ECOS en geeft ook een waarschuwing wanneer er geen clock data van de Ecos komt  dus wanneer de bus "down" is.

ZOals Geert al zei, sluit je best de sniffer aan helamaal vooraan in de ketting vlak bij de central dan ziet ze alle signalen.

Nu nog de toeters en bellen en het inbouwen in een kastje. samen met een batterij of zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.