3D tekenen - een voorbeeld

Gestart door PeterC, 16 december 2017, 20:24:33 PM

raf

hahaha zie dat het maar niet voor je ogen hangt

ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 24 december 2017, 19:51:38 PM
ik maak mijn eigen printjes dan boor ik de gaten waar het beste uit komt qua print banen
alleen bij mijn bakje moet ik wel rekening houden met de gaten van de pootjes

2 verschillende manieren van aanpak.  Jij gaat je printontwerp aanpassen naar de steunen in je behuizing (omdat je print nog niet 'beschreven' is).  Ik ga mijn steunen voorzien voor de reeds beschreven eigenschappen van een strokenprint.
2 verschillende manieren van werken, van aanpak.  Deel van het 'denkproces'  ;)
Groetjes, Peter


raf

yep daarom zet ik ook balkjes op de bodem die wel uitgericht zijn op het gat voor de stekker achter aan
door de balkjes kan ik de print vast zetten waar nodig .
en soms is het makkelijker als je zelf printen maakt om de gaten zo te zetten dat je niet teveel kronkels moet maken door de plaats van de gaten

zo kan ik ook BV meerdere printjes in het bakje op hun zijkant zetten indien nodig
door BV een geprint rekje te monteren kunnen de printjes recht op  staan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

geen bakje maar een ander probleem opgelost dank zei Peter

ik was een torpedo aan het tekenen en ik kwam daar dus het probleem tegen van die elips vormige gaten langs waar ze die delen tegen elkaar schroeven
van alles geprobeerd maar het lukte me niet om deze te maken
dus ????? Peter om raad gevraagd en tja als hij het dan uitlegt en laat zien dan verdien jezelf een schop onder je kont
Eerst omdat het zo eenvoudig is om te doen (in eender welk programma)en tweede omdat ik het niet gezien heb en het toch reeds gedaan heb op de frees machine en draai bank de ju

Misschien de verschillen  eventjes in het kort
voor de frees verdeel je de cirkels over een vlak stuk en je boord eerst de gaten
nadien selecteer je in het programma dat het conische moet worden maar de frees doet dit trapsgewijs en dus gaat het ronde stuk de draai bank op
daarna heb je dus het deel zoals je moet hebben
het nadien inboren van die lange gaten gaat nooit goed want de boor/frees wil steeds weg glijden naar die kant waar geen materiaal zit

nu het tekenen in 3D
je maak je conische vorm door 2 lijnen te trekken zo is de koon reeds hol als je rond de midden lijn een revolve doet
dan teken je een bijkomende cirkel en dan maak je een cilindrische solid (bij mij van 3 mm en 50 mm lang)
deze zet je op de juiste plaats op de koon en de bijkomende cirkel
dan kies je circullar pattern en je bepaald hoeveel je der moet hebben
dan een negatieve extrude en voila je hebt je gaten
de overschot weg halen en klaar is het deel
nu verder tekenen


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf


de totale print tijd is 2 uur en dan de andere kant nog
het deel licht wel schuin op de printer daar het er anders juist niet op ging
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Dit voorbeeldje sluit ik (voorlopig) af.  Op naar een volgend.
Groetjes, Peter


PeterC

#51
Citaat van: PeterC op 02 januari 2018, 21:08:41 PM
Dit voorbeeldje sluit ik (voorlopig) af.  Op naar een volgend.

Dat volgend voorbeeld is verwijderd wegens teveel tijd ingestoken en helemaal geen reactie.  Nutteloze tijd voor mij.




Mijn eerste CAD/CAM ervaring met dit bakje.  Met CAD had ik al ervaring, met CAM is dit wel mijn eerste ervaring.

Met wat Dani zei ivm de passingen, baarde mij zorgen.
Een dergelijk 'bakje' even printen kost 14 uren!  Ik had geen zin om de 3D printer 14 uren te laten werken om dan tot de conclusie te komen dat de stukken niet passen.

3D tekenen brengt de  oplossing.  In plaats van een volledige behuizing te printen, heb ik de moeilijkste hoek eruit genomen en enkel die hoek (3 delen) geprint.
De eerste fouten manifesteren zich:



De rode pijs wijst op een te weinig speling (hinderlijk).  De groene pijlen wijzen op teveel speling.

Een nieuwe poging.  De speling is weggewerkt (Groen) en nu ook het stuk van een serienummer voorzien (printdatum).



Alles leek er nu op dat alles ging passen, maar nog steeds geen zin om 14 uren te printen.  3D tekenen laat heel veel toe en met enkele subtract methodes heb ik de bodem en de wand verminderd tot slechts 8 mm hoogte.  Beide stukken geprint en met een perfecte passing!






Nu kijken om het bakje modulair op te bouwen.  De wanden van het bodemstuk wordt in onderdelen opgesplitst evenals de wand.  Zo krijg ik een universeel doosje waar ik mits wat aanpassingen aan een bepaald stukje een andere behuizing krijg.
Groetjes, Peter


dani

wel, dit doet me plezier, dat er mensen zijn die mijn "ervaring"  mee lezen en er ook daadwerkelijk rekening mee houden.

Zo lere we van elkaar en maken we niet allemaal dezelfde fouten, scheelt soms een hoop gedoe.

HEEL  Goed bezig met dit projectje Peter !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
wel, dit doet me plezier, dat er mensen zijn die mijn "ervaring"  mee lezen en er ook daadwerkelijk rekening mee houden.

Dani, ik ben niet blond en nooit geweest.  Goede raad volg je best op, ik spreek niet van moeten want er zijn maar twee zaken die je moet (en die ik al meerdere keren tegen mijn baas heb gezegd  ::) ).  Ademen en k*kken  8)

Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
Zo leren we van elkaar en maken we niet allemaal dezelfde fouten, scheelt soms een hoop gedoe.

Voila, daar doen we het voor!

Citaat van: dani op 21 januari 2018, 13:57:05 PM
HEEL  Goed bezig met dit projectje Peter !

Bedankt!  :)




Printer is nu bezig met een 'gestripte' onderkant van het bakje.  Heel veel openingen zodat ik het één en ander van printen kan passen om ook een 'universele' (stroken)print te maken voor dit bakje.
Groetjes, Peter


Dirky

eventjes aan toevoegen:

Ik heb (tijdelijk) mijn licentie Inventor stopgezet wegens "vrij duur als je niet echt een project hebt". (2500€ per jaar)
Ben overgestapt naar Fusion met een leuke formule: "voor de zelfstandige die minder dan 100000 USD verdient is het gebruik gratis".

De manier van tekenen toont veel gelijkenis met Inventor en het pakket is voor de modelbouwer zeker meeeeeer dan voldoende!

ik zal wel eens een projectje documenteren in een apart draadje!

PeterC

Hoe langer ik met Fusion werk, hoe comfortabeler ik er mij bij voel.
Bij de eerste stappen met het programma, begeef je jezelf op heel glad ijs!  Maar op glad ijs moet je heel voorzichtig beginnen slenteren.  Eerst slenteren, dan stappen en misschien in de toekomst beginnen lopen.
Ik kom van AutoCad en het was eerst een serieuze aanpassing, maar nu gaat het tekenen een heel stuk rapper!
Groetjes, Peter


raf

#56
Peter het past mooi in elkaar
Door omstandigheden nog geen tijd gehad om zelf iets verder aan het tekenen te doen
Iets mooi's tegen gekomen wat ik zeker ga printen .
ideaal om printjes te kunnen boren
https://www.thingiverse.com/thing:2763407
en het kost geen bal buiten een beetje pla
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

#57
Vers van de printer






Het begint er stilaan op te trekken op wat ik voor ogen had (8 uren printen, veel te lang voor dit stuk; nu vereenvoudigen en sneller laten printen).
Groetjes, Peter


Geert

Zulke beelden zijn echt overtuigend om ook zoiets aan te ...  :P

Eerst andere projecten afwerken.  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 04 februari 2018, 21:04:55 PM
Zulke beelden zijn echt overtuigend om ook zoiets aan te ...  :P

Geert, daarom plaats ik dergelijke foto's  :D :D :D  ;)

Doen!  Het is wel een hobby op zich om dergelijk gedrocht deftig te krijgen  ::)
Groetjes, Peter