Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Jimm - minibaantje voor 2018

Gestart door Roderik, 14 december 2017, 16:48:09 PM

Roderik

One down, another 14 to go.

Iemand suggesties hoe ik mijn soldeer er gladder kan laten uit zien? Ik werk met flux, de temperatuur staat op 450 graden en toch vloeit dat niet zo best. Of is het eenvoudiger om te schuren?

20181113_225432 by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

Michiel

Niet dat ik pakke ervaring heb, maar behalve de dingen die je al toepast, zij er nog 3 puntjes die ik onthouden heb van hier op het forum:

- minder soldeersel = minder vlekken: kleine schijfjes soldeersel afsnijden en gebruiken ipv laten smelten van de rol
- een dikkere punt gebruiken voor de soldeerbout = meer warmte-inertie
- blijven proberen, ervaring is onbetaalbaar.

Maar hoe dan ook, je bent geweldig goed bezig. Ik kijk met bewondering naar je bouwsels.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Hoi Roderik,

je kan ook onderstaande overwegen. Is aan te brengen met een tandenstoker op de extra fijne plaatsen!
https://www.decapod.fr/souder/370-soudure-liquide-fo-2001500092074.html

Succes!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Rangeerduivel

#63
Roderik,
Als ik jouw werkstuk zo bekijk denk ik dat het toch niet heet genoeg is geweest, vooral dan de mast die wat dikker is.
Zoals Michiel schrijft;"- een dikkere punt gebruiken voor de soldeerbout = meer warmte-inertie"
genoeg fluks gebruiken en idd een stevige soldeerbout (soldeerstick met grote massa) gebruiken.

Het overtollige soldeersel kan je ook wegkrijgen met de glasvezelstift, 't is wat extra werk, maar die stift dient daar voor...bij schuurpapier of een vijl gaat het soldeersel aan/in kleven.

;)

Andress24

Ik zou al blij zijn met zo'n resultaat  ::)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

evan

#65
Roderik, een klein brandertje, wat Griffon S39, tin en schuursponsje met water doet wonderen. ;)
Ik heb zo een hele spoor 1 messing kolenbunker hersteld en dat werkte prima.

https://www.gamma.be/nl/assortiment/gamma-gasbrander-recht-1300-w/p/B401285?gclid=EAIaIQobChMIuaiCrbjq3gIVROd3Ch2dZQBGEAQYASABEgI1bPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Als je nog een klein malletje maakt in multiplex ben je helemaal vertrokken voor je productie.   ;)

Een weerstandsoldeerstation is dan nog praktischer, maar dat is al een meer uitgebreide aanschaf :o



Net als de klassieke loodgieter ;) Zoek maar ns op YT

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Roderik

Dank je wel iedereen.
Ik heb weer een en ander te proberen.
;D
Always be modelling!

MoVi

Ik gebruik ook vaak een potlood brandertje dat werkt op gas (sigarettenaansteker).
Verhitten en dan met een pincet een klein stukje soldeer met harskern aanbrengen. Smelt direct. Duurt dan wel iets langer om af te koelen.

Las op de foto: schuren, schuren, schuren met fijn papier en dan eventueel nog met een glaspotlood bijwerken.

Ronald Visser
Ronald Visser

Gerolf

Geen tin toevoegen, maar wel vloeimiddel, en dan nog eens flink verhitten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Ik moet vaak leuningen solderen met koper of messing staafjes (1mm en 1.5mm) en gebruik nogal overvloedig vloeimiddel S39. De verbindingen zijn vaak te dik door teveel aan soldeertin en dat snij ik dan gewoon met een scherp cutter mesje weg (dunne laagjes afsnijden). Op 't einde waar nodig nog wat schuurpapier (nagelvijltjes).

SEINHUIS-MÄHRENHEIM-001- spoor 1 by Dirky dyniMo, on Flickr

"Net gepast" vloeimiddel, soldeertin en warmte is bijna onmogelijk. Een "beetje teveel" zodat je niet te veel moet weghalen, leer je vlug...

Roderik

Alweer een hele tijd geleden dat ik nog iets postte op het forum maar daar komt nu verandering in.
Jimm is intussen al een paar jaar oud en er dienen toch wat problemen (zowel esthetisch als praktisch) aangepakt te worden:
De kasseien waren ingedrukt in architectenkarton en uiteindelijk gaf dat geen mooi resultaat. Deze heb ik vervangen door plaasteren exemplaren en dat ziet er veel netter uit.

Voor:


En na:
Always be modelling!

Roderik

Ook werd een deel van het kantoorgebouw aan de ingang van de fabriekskoer recent omgevormd tot café 'Bij Odette'.
Odette staat lokaal bekend als een 'kommeer*' die nogal wat stof doet opwaaien. 'Voor wie niet betaalt, (z)waait er wat' hangt er boven de toog.



Facteur Freddy is een vaste klant bij Odette. Gelukkig voor hem hangt de laatste postbus van zijn ronde net naast het café.



*Plaatselijk dialect voor een roddeltante
Always be modelling!

mahtoska1


D_Loc

Hier nog een filmpje van Jimm Limonade, gemaakt tijdens OntraXS!

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk