Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Jimm - minibaantje voor 2018

Gestart door Roderik, 14 december 2017, 16:48:09 PM

Roderik

De rails liggen erop. Nu de 'bergop' of 'bergaf' (afhankelijk van je zicht op het leven :-) uitwerken.

The rails are in by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

Roderik

Mijn smalspoormateriaal was wat te licht om de heling op te rijden. Dus de voorbije dagen een en ander aangepast. Geen helling meer en het sporenplan is ook wat aangepast. Het stukje rail links wordt een stuk spoor dat in onbruik geraakt is.

En nu het schaduwstaition en beginnen schuiven met volumemodelletjes...

20171231_150036_HDR by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

philippe_007

Was het niet beter om het smalspoor achteraan op hoogte te houden en dan naar voor een beetje te zakken?
Dan heb je verschillende niveaus op uw baantje.
Het hoogteverschil tussen een normaal en smalspoor wagen is toch groot om op de zelfde hoogte te liggen.

Roderik

Van zodra het smalspoorlocje een helling neemt, hoe klein ook, kan het geen wagonnetjes meer trekken. Ik heb een laadkade voorzien tussen het normaalspoor en het smalspoor vooraan. Met een heftruck worden de palletten dan verzet.
Always be modelling!

philippe_007

Ai, ik wist niet dat die smalspoor locs zo gevoelig zijn...

Ronald

Eigenlijk vrij logisch; ze hebben geen massa. Massa=tractie=klimvermogen :) Het kleine spul heeft dan meestal ook geen slipbandjes (een crime die dingen!) en dan is het helemaal pet met het vermogen tot klimmen.
Roderik heeft een bijkomend probleem met een helling EN een 180 graden boog. Dan wordt het dubbel lastig om naar boven te komen.

mustanglover

Ik heb mijn smalspoorlocs voorzien van een magneet en onder de rails een ijzeren plaat gelegd zo hebben ze meer adhesie . Dit heb ik afgekeken van mijn Hof baantje wat ik een paar jaar geleden gekocht heb . Ik zou het proberen , het is altijd leuker een klein beetje hoogteverschil te hebben

Roderik

Dat idee met die magneet is bij een vroeger baantje ook al eens geprobeerd maar zonder succes. Het belemmert de elektrische aansluitingen en eigenlijk maakte het (in mijn geval!) weinig of geen verschil uit.

Het hoogteverschil zou mooi geweest zijn maar 't zal eerder van de gebouwen moeten komen. Doordat dit een binnenkoer wordt van een fabriek kan ik met de gebouwen spelen en zo een mooie achtergrond uitbouwen.
Always be modelling!

Roderik

Momenteel aan het experimenteren met volumemodellen voor de gebouwen...

20180118_231632_HDR by roderik vanderkelen, on Flickr
Always be modelling!

Roderik

Always be modelling!

DFS


sdz1976

Het gaat er vooruit  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Roderik

#27
Het verlengde weekend heeft er voor gezorgd dat ik serieus heb kunnen doorwerken aan mijn baantje.

Er is nu een achtergrond die geprint is geweest op 3mm geëxtrudeerd PVC. De Foto zelf heeft een Photoshop-filter gekregen 'watercolor' die er voor zorgt dat alles er een beetje 'flou' uitziet maar toch niet onscherp.


De volumemodellen van een paar gebouwen zijn al vervangen door de ruwbouw van de definitieve versies. Vooral het hoofdgebouw in de hoek heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Al die ramen uitsnijden (900 stuks!) is gedaan door de Silhouette Cameo. Anders was ik er niet aan begonnen.  :D


Ook elektrisch is alles nu in orde. De wissels werken en het digitaal systeem is geplaatst. De elektrische aansluiting is gerecupereerd uit een oude computerkast zodat ik bij het opstellen maar 2 stekkers dien in te steken: 1 voor de baan zelf en 1 voor de verlichting. Die had ik liever gescheiden. De aansluiting voor de baan heeft ook een ingebouwde zekering. Het schaduwstation wordt voorzien van elektriciteit door een audio-jack stekker. Die had ik voorhanden en dat werkt perfect.


Qua inkleding is er nu ook een officieel logo voor het limonademerk 'Jimm'. 't Is leuk dat ik eindelijk een baantje heb waar mijn job en mijn hobby samen komen.

Dit logo zal op een paar plaatsen op de baan terug komen.
Always be modelling!

GDE

Dat ziet er al zeer sfeervol uit Roderik  ;)

Cozzy

Wow, belooft erg mooi te worden... Sfeer is er ook al!
Succes met de verdere bouw ;)

Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog