Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3D tekenen

Gestart door PeterC, 10 december 2017, 17:02:39 PM

Havoc

Citaat van: raf op 11 december 2017, 07:59:57 AM
ik dacht  van 2D naar 3D dat het gemakkelijk zou zijn maar niets is minder waar
nanocad als 2 d is veel gemakkelijker omdat het veel tegen autocad aan leunt
123D is niet zo inventief je moet zoeken naar mogelijkheden om BV een gemaakt deel in twee te splitsen

Raf, waarom zou je een stuk in 2 splitsen? Als je 2 stukken wil die bij elkaar moeten dan ben je beter met 2 stukken te tekenen en er relaties tussen te leggen in de assembly.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Hoi Havoc

Omdat ik het in 2 d voor de frees machine ook zo doe
Waar het om gaat nu in 3D is een voet voor een lantaarn paal
Ik heb een cilinder genomen en daar een andere iets bredere boven op gezet
Dan een gat er dwars door uit voor het buisje
De bovenkant een beetje afgerond en dan wil ik dit dus door 2 delen zodat ze perfect passen
Maar zo kan ik ze alle twee plat leggen en word de voet niet zo hoog bij het printen
De reden is dat de masten nu reeds staan en aangesloten zijn en ik anders terug de bedrading moet los maken

Ja eigenlijk een beetje lui zou je kunnen zeggen
Maar als ik die voet dus in 2 kan doen dan had ik dat probleem niet
Voor de rest zou ik niet weten hoe ik het zou moeten doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...

raf

#18
Wat mij aan gaat ben ik in mijn posting nog altijd over 3D tekenen bezig
de voet is gemaakt in 123D en die wil ik dus in twee helften doen


dit is de voet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

Citaat van: Dirky op 11 december 2017, 14:14:12 PM
Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...

Ik geef u 100% gelijk, Dirky !!!

Erik

eve

Door de overname van 123 Design door Autocad en de te verwachte problemen ben ik ook eens gaan kijken bij Sketchup 2016.
Onderstaande tekening heb ik in ca 2 uren gemaakt in 123 Design. Na 1 dag (ca 6 uren) was ik voor hetzelfde nog aan het ploeteren in Sketchup.

by Erik Verleysen, on Flickr

Absoluut ook nodig is geschikte hardware. Sketchup 2017 draait niet op mijn hardware (die kortelings vervangen zal worden).

Erik

eve

Zonder woorden.

by Erik Verleysen, on Flickr

Erik

loebaske

Citaat van: Dirky op 11 december 2017, 14:14:12 PM
Het draadje gaat hier weer de mist in...

Kunnen we het houden bij het "3D tekenen" a.u.b.?

Start eventueel een ander draadje voor tips i.v.m. 3D printen...

We zijn dat al een beetje gewoon dat men lul over iets in een topic die er totaal niets met te maken heeft, van mijn part mogen de admin. het verwijderen of in de babbel hoek plaatsen, zo blijf het hier gaan over 3D tekenen !!!!!!!

doomslu

Ik denk dat Raf het wel over tekenen had hoor.
Dan is het toch op z'n plaats hier?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Nog twee 3D programma's bekeken:
TinkerCad en Blender.  Blender is Open-Source maar vermoedelijk niet echt geschikt om technische objecten in te tekenen.  TinkerCad is nu ook overgenomen door AutoDesk...  Blijkbaar wil AutoDesk de 3D tekenmarkt domineren.  Wat nu nog 'vrij' te gebruiken is, zou in de toekomst wel eens betalend kunnen worden.  Elk bedrijf die investeert, wil winst maken.

Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: raf op 11 december 2017, 15:03:04 PM
...die wil ik dus in twee helften doen



Raf, 2 manieren:

Quick and dirty: kopiëer je volledig object.  Op de middellijn van je object teken je een grote blok (solid) links weg van het object.  Selecteer je object en doe een substract met het blok.  Floep ene helft is al weg.  Ga naar je gekopiëerd object en teken een gelijkaardig blok aan de rechterkant en herhaal.
Resultaat: 2 los gedeelde objecten

De manier (zoals het hoort): schets een half object en geef die alle afmetingen.  Spiegel die rond een lijn met behoud van eigenschappen (constraints).  maak van beide halve objecten een 3D object.

Meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem.

3D: Add, Substract en Intersection, booleaanse technieken die op 3D objecten heel wat toe laten.




Citaat van: eve op 11 december 2017, 15:34:59 PM

by Erik Verleysen, on Flickr

Erik, graag jou methode in woorden?  123D ben ik niet mee bekend (en vermoedelijk velen niet).
Groetjes, Peter


Dirky

Citaat van: doomslu op 11 december 2017, 19:33:03 PM
Ik denk dat Raf het wel over tekenen had hoor.
Dan is het toch op z'n plaats hier?  ???

ik ben een beetje paranoia aan 't worden. Als de Raf begint over zijn freesmachine en de palen die al aangesloten zijn kan ik me niet van de gedachte ontdoen dat het de verkeerde richting uitgaat.

Dus Raf, als de vraag (kort bedoelt) was "hoe doe ik dat stuk in twee?", dan:
> je tekent op het bovenvlak een rechthoek die de helft van je stuk bedekt. Dat stuk snij je weg en je print het overblijvende stuk 2 keer...


PeterC

#27
Citaat van: raf op 11 december 2017, 07:59:57 AM
...maar leren wil ik het wel maar welk programma gaan we dan hier algemeen bekijken fusion of 123 of sketchup of een ander
want de verschillen tussen al die programma's zijn wel erg groot

Als het van mij afhangt geen enkel!
Pol rijdt al jaren met zijn Opel en voor hem is er geen betere wagen.  Piet zweert bij zijn Volkswagen.  Ik hou het al +25 jaar bij mijn Hilux.
Het is (althans niet mijn) bedoeling om een tutorial voor één of ander 3D tekenprogramma te beginnen (het net staat er vol van).
We rijden allen met verschillende wagens en het is eerder mijn bedoeling om algemene rijtips te geven.

En niet zoals dit: Als je met een Mercedes Sprinter rijdt, moet je rechts niet zoeken naar je ruitenwisserhendel, die zit namelijk links geïntegreerd met je richtingsaanwijzers.  :D :D :D  Want dan gaat het weer over een bepaalde zaak.  Eerder zoiets als: als het regent, zet je je ruitenwissers aan.  Hoe je die aanzet is afhankelijk van je omgeving/programma.

Groetjes, Peter


raf

#28
Citaat van: Dirky op 11 december 2017, 20:41:31 PM

ik ben een beetje paranoia aan 't worden. Als de Raf begint over zijn freesmachine en de palen die al aangesloten zijn kan ik me niet van de gedachte ontdoen dat het de verkeerde richting uitgaat.


En doe jij nu niet juist het zelfde nu

Als antwoord op de vraag waarom zou je een ontwerp in twee delen moeten printen
Ik moet BV propellers hebben en die zijn 30 cm diameter
Die krijg ik dus niet op het bed en dus niet geprint
Ik wil dus de bladen en de naaf apart printen zodat alles wel past
In plaats van kritiek en zever te geven heeft peter wel een oplossing gegeven waarvoor mijn dank
Nu kijken of ik dat kan herhalen in het teken programma.

Niet de groeten
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Toch is Raf zijn voorbeel interessant. Het toont nogmaals duidelijk dat je het stuk moet tekenen dat je wil en enkel dat. Raf wil eigenlijk niet een volledige ronde, hij wil 2halve die hij rond een paal kan zetten, niet over een paal schuiven.

In 3d teken je dan 1 halve blok en  kijkt in de samenstelling of het past. Daarvoor dient de assembly of hoe het in jouw pakket ook noemt. Daar teken je dan ook de paal. Zelfde met de propeller je tekent de stukken en zorgt dat het geheel is wat je wil in de assembly.

Als je terug gaat naar het voorbeeld van de bloempot in dit draadje dan zou je die manier van tekenen kunnen volgen en maar over een hoek van 180 graden draaien.

Raf zijn voorbeeld is ook voor iets anders interessant. Hij wil zijn stuk ook tekenen rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van de printer. Niet te hoog want betere controle. Dat is een betere manier dan trachten alles in 1stuk te persen. De fout van alles in 1sruk te maken zie ik nogal veel in 3d dtukken die geprint moeten worden. Vergeet niet dat het stuk sterker is dwars op de lagen dan met de lagen mee. Ook bvb voor afrondingen, houdt rekening met in welke richting de trapjes zullen lopen en denk ook al na hoe je gaat afwerken. Zorg dat je bbvb kan schuren zonder dat er vanalles in de weg zit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.