3D tekenen

Gestart door PeterC, 10 december 2017, 17:02:39 PM

PeterC

Een afsplitsing van Piet zijn 3D printer avontuur.
Als je 3D wil printen, is het ook meegenomen dat je 3D kan tekenen.

Fusion 360: alles wat je nodig hebt om een 3D tekening te maken en eenvoudig een STL file te genereren voor een 3D printer.

De leercurve?  Moeilijk!
Gelukkig zijn er heel wat online tutorials aanwezig (van Autodesk zelf) en ik moet eerlijk zijn, ik heb wel wat 3D tekenwerk ervaring: ooit begonnen met een 3D tekenprogramma op een ZX-Spectrum+, dan de Autocad-versie voor DOS tot heel wat automatisaties verricht via VBA in recentere Autocad versies.  Een tijd geleden gestopt met Autocad wegens geen licentie meer...

Gisteren namiddag het programma geïnstalleerd en eraan begonnen.  Ramp!  Alles wat ik wist uit mijn vorige CAD-ervaring werkt niet meer...
Maar... Fusion 360 gaat er niet meer vanuit dat je alles op voorhand al weet, afmetingen ingeven kan gelijk wanneer en het programma wil dat je intuitief gaat tekenen: je maakt schetsen (sketches), je geeft aan die lijnen in die schetsen verbanden (constraints) en wanneer je lijnen een verband hebben met elkaar is het poepsimpel om een 3D tekening te maken.

Vandaag enkele uren tutorial-video's zitten bekijken (2 laptops: eentje met de video's en eentje met Fusion 360 - regelmatig de video op stop gezet en zelf proberen).

Wat je wel zelf moet leren is 3D denken. 
Daarstraks was ik in dit gure weer buiten een sigaretje aan het roken en mijn oog viel op een bloempotje.  Een voorbeeld voor vijf minuutjes 3D tekenwerk?  OK!

3 lijntjes getekend.  Een horizontaal lijntje weg van het centerpunt, een schuin lijntje naar rechts boven en een krulleke (linker muistoets ingedrukt houden om van een lijn een curve te maken).  Lijnstukjes geselecteerd en een offset van gemaakt van 2mm (dikke bloempot!).  De offset en het oorspronkelijk lijnstuk nog met 2 lijntjes verbonden en er was een gesloten object ontstaan.  Even een constructielijn getekend vanuit de oorsprong vertikaal.



De schets verlaten en create-revolve het getekend lijnstukje rond de constructielijn laten draaien.  Resultaat: een (nogal raar) 3D bloempotje:






Ik weet dat er hier op het forum collega's zijn die heel wat meer 3D tekenwerk-expertise hebben dan ik, mensen die al uren getekend hebben in Autocad, SolidWorks en Inventor.  Zij kunnen zeker veel meer vertellen dan ik waar je moet op letten bij het tekenen.



Zelf heb ik ook wel het voordeel dat een heel goede jeugdvriend van mij een ervaren 3D tekenaar/modelbouwer is.  Hij is de nieuwe tekenaar voor Nuts & Bolts.



Mensen met 3D teken-ervaringen: Go!
Groetjes, Peter


loebaske

Super tof Peter dat je het uit gesplits heb, wil me ook verdiepen in 3D tekenen, al bedank voor de intro...
volg het draadje op de voet

PeterC

Wat ik iedereen wil aanraden die wil beginnen met 3D tekenen is van je ogen te openen.  Denk even bij elk object dat je vastneemt over hoe je het op een eenvoudige manier zou kunnen tekenen.  3D denken moet je zelf aanleren!

Hier alvast een beginners link voor zij die het willen proberen:

Schetsen (Engels).
Groetjes, Peter


raf

ga ik volgen en een goed initiatief

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Je zal merken dat de leercurve niet zo moeilijk is als je de eerste tutorials doorgesparteld hebt. En zonder twijfel zal je vlug 90% van wat je nodig hebt kunnen tekenen.
Wat wij als beroeps-tekenaars meer kunnen ligt eerder in een ander gebied; plaatwerk, sterkte simulaties, samenstellingen met duizenden componenten... daaraan heb je hier geen nood!

veel succes!

PeterC

@Dirk, blij dat je reageert op mijn subtiele hint  ;)
Groetjes, Peter


philippe_007

Topic dat ik zeker ga volgen...

Geert

Ik vraag me af welke gegevens (data) er in een STL file zit om een 3D printer aan te sturen.

Ik denk dat dit voor hoge resolutie printer anders moet zijn dan voor goedkope printers, of denk ik het fout?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

#8
Geert,
Een STL file is een STL file.  Het is je slicer programma (waar je de STL-file importeert) die er al dan niet een zootje van maakt.  In je slicer programma bepaal je al de parameters voor je 3D print.  Cura is daarvoor een gekend programma.

[Edit] de gegevens in de STL-file: ik vermoed een beetje DXF achtige gegevens...
Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: PeterC op 10 december 2017, 17:02:39 PM...
Als je 3D wil printen, is het ook meegenomen dat je 3D kan tekenen.
.....
De leercurve?  Moeilijk!
.......
Gisteren namiddag het programma geïnstalleerd en eraan begonnen.  Ramp!  Alles wat ik wist uit mijn vorige CAD-ervaring werkt niet meer...
Maar... Fusion 360 gaat er niet meer vanuit dat je alles op voorhand al weet, afmetingen ingeven kan gelijk wanneer en het programma wil dat je intuitief gaat tekenen: je maakt schetsen (sketches), je geeft aan die lijnen in die schetsen verbanden (constraints) en wanneer je lijnen een verband hebben met elkaar is het poepsimpel om een 3D tekening te maken.
.......
Wat je wel zelf moet leren is 3D denken. 
Ik weet dat er hier op het forum collega's zijn die heel wat meer 3D tekenwerk-expertise hebben dan ik, mensen die al uren getekend hebben in Autocad, SolidWorks en Inventor.  Zij kunnen zeker veel meer vertellen dan ik waar je moet op letten bij het tekenen.

Ik heb hier even enkele -voor mij- belangrijke punten uitgeknipt.

Wat Peter hier aanhaalt is een waarheid als een koe, 3D tekenen is "anders" dan op een tekenplank. Zelf ben ik in 1996 met Solidworks aan de slag gegaan na enkele jaren Autocad 2D. Gelukkig zat die manier van werken niet te diep en was de overstap gemakkelijk.

Voor 3D parametrische paketten vertrek je inderdaad niet vanuit het gemaakte stuk maar vanuit het idee wat je wil maken. Je denkt vanuit vormen, vanuit productiemethodes en vooral vanuit relaties van maten en "dingen" ten opzichte van elkaar en ook vanuit symmetrie!!! Die "dingen" kunnen vanalles zijn, gaten, nokken etc hoe die ten opzichte van elkaar staan in de ruimte. Staan ze steeds loodrecht op elkaar? Is de ene steeds een bepaalde afstand van de andere? Is die een vastgelegde dikte (want het is uit een plaat gemaakt)? Of is die altijd een bepaalde verhoudeing tov van een ander?

Een ander voordeel (voor mij) is dat je moet nadenken over toleranties (zelfs al teken je ideale stukken). Als je met een parametrisch cad pakket bvb iets tekent en je geeft alle kettingmaten op en de totale maat dan krijg je een "overdefined" waarschuwing. Je moet vroeg beslissen welke de belangrijke maten die de tolerantie gaan krijgen zijn.

Als simpel voorbeeld: je kan iets beschijven als "een plat stuk van 100x100 met 4 gaten elk op X en Y van een bepaald punt" of als "een vierkant van 100 met 4 gaten die telkens 20 van de assen liggen".

Als het stuk dat je tekent echt een vierkant moet zijn dat mooi op iets anders moet passen met die gaten en in dat ander stuk staan die gaten op een vierkant van 40, wat is dan de gemakkelijkste beschijving? Als ik dat stuk waar dat vierkant moet passen koop en de nieuwe versie heeft de gaten op een vierkant van 50 staan, dan moet ik in het eerste geval 8 maten veranderen, in het tweede geval 1 maat. Welke manier van beschrijven gaat later het minste kans op fouten geven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

#10
Citaat van: Havoc op 10 december 2017, 21:41:26 PM
Wat  Peter  hier  aanhaalt  is  een  waarheid  als  een  koe,  3D tekenen  is  "anders"  dan  op  een  tekenplank.

Johan, volledig akkoord!  En die koe kan me dagen voeden.  +30 jaar met veel vallen en terug opstaan al 3D aan het tekenen...

Citaat van: Havoc op 10 december 2017, 21:41:26 PM
Als  simpel  voorbeeld:  je  kan  iets  beschrijven  als  "een  plat  stuk  van  100x100  met  4 gaten  elk  op  X  en  Y  van  een  bepaald  punt "  of  als  " een  vierkant  van  100  met  4  gate n die  telkens  20  van  de  assen  liggen".

Als het stuk dat je tekent echt een vierkant moet zijn dat mooi op iets anders moet passen met die gaten en in dat ander stuk staan die gaten op een vierkant van 40, wat is dan de gemakkelijkste beschijving? Als ik dat stuk waar dat vierkant moet passen koop en de nieuwe versie heeft de gaten op een vierkant van 50 staan, dan moet ik in het eerste geval 8 maten veranderen, in het tweede geval 1 maat. Welke manier van beschrijven gaat later het minste kans op fouten geven?

Maak een schets van je ontwerp (sketch in Fusion 360) en je kan je 3D ontwerp on-the-fly aanpassen door in je schets enkele aanpassingen te doen.
Hoe dan ook, wat je ook wil maken/tekenen, ontleedt het.  Ontleedt het tot op de simpele lijnen en vertrek vanaf die simpele lijnen terug naar je object.




BTW: welke bug verwijdert hier alle spaties uit een quote?  Ik moet hier elke spatie in de quote dubbel zetten om de tekst leesbaar te maken?

[Edit]dt  :-\
Groetjes, Peter


doomslu

TEST

Citaat van: Geert op 10 december 2017, 21:30:43 PM
Ik vraag me af welke gegevens (data) er in een STL file zit om een 3D printer aan te sturen.

Ik denk dat dit voor hoge resolutie printer anders moet zijn dan voor goedkope printers, of denk ik het fout?


Geert
Ik heb geen problemen met spaties... Vermoedelijk is het jouw PC of tablet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Geen idee over de quote, ik weet alleen dat zonder echte pc met een echt toetsenbord en muis een forum of iets meer geavanceerd dan een filmpje bekijken gewoon onmogelijk is.

Een opmerking die misschien eigenaardig klinkt. Voor hobby gebruik is een antieke versie van zo'n programma meer dan voldoende, veel eenvoudiger om mee te starten en zoveel handiger om te gebruiken als je dit niet elke dag doet. Je klikt je niet te pletter, je zoekt niet achter functies die je toch maar eens per 5 jaar gebruikt en je bent verplicht iets langer over je stuk na te denken.

Als je al geen schets op papier kan zetten, dan ben je nog niet klaar om te beginnen. (ik ben ook geen held in schetsen, maar je moet een duidelijk stuk voor ogen hebben en vooral hoe het zal passen met de andere stukken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ik dacht  van 2D naar 3D dat het gemakkelijk zou zijn maar niets is minder waar
nanocad als 2 d is veel gemakkelijker omdat het veel tegen autocad aan leunt
123D is niet zo inventief je moet zoeken naar mogelijkheden om BV een gemaakt deel in twee te splitsen

maar leren wil ik het wel maar welk programma gaan we dan hier algemeen bekijken fusion of 123 of sketchup of een ander

want de verschillen tussen al die programma's zijn wel erg groot

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: doomslu op 10 december 2017, 22:50:34 PM
Ik heb geen problemen met spaties... Vermoedelijk is het jouw PC of tablet?
Nu ook niet meer.  Vermoedelijk even last gehad van een spatiewisvirus  ::)
Groetjes, Peter