Evaringen tremelwagens Van Biervliet

Gestart door OlivierV, 30 november 2017, 19:08:58 PM

OlivierV

Allen.

Een clublid bezit een trein van 9 tremelwagens met ballast van Van Biervliet, dit met als trekkracht een 6231 (blauw) of 6203 (geel).
Op zich een heel mooie trein.

De trein is aan mekaar gekoppeld met Roco kortkoppelingen (de gekende steekkoppeling van Roco).


Bij rijden schieten de koppelingen geregeld los, zowel de koppeling die uit mekaar gaat of de koppeling die uit de nem-schacht getrokken wordt.

Nu is wel goed op te merken dat het vrij zware wagens zijn en dat de ene al wat stroever loopt dan de andere. Een heus contrast tov de Tads en andere wagens van dezelfde fabrikant.

Zelf heb ik ook 2 zulke wagens en deze lopen eigenlijk ook heel erg stroef. Smeren met walvissenvet helpt een beetje, maar niet echt veel. Het lijkt me op de lange duur niet zo bevorderlijk voor je locomotieven wanneer ze een hele trein van deze wagens voort moeten trekken, ze sleuren zich letterlijk een ongeluk.

Nu is de vraag, zijn er nog mensen met dit probleem: ontkoppelen van deze wagens in treinen van meer dan 2-3 wagens en het stroef lopen ervan + wat bracht er eventueel wat soelaas?

Soelaas:
=> Smeren van de aspotten = beetje verbetering
=> Andere koppelingen = Zelf kan ik testen met profi's, dat loopt vrij goed, maar ik heb zelf maar 2 zulke wagens.

Betreft de wagens op onderstaande foto


Infrabel HLD 6203


Dit is geen negatieve commentaar op de betreffende fabrikant zijn product, enkel feedback en/of opbouwende kritiek voor eventuele verbeteringen bij toekomstige sets.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

hebben jullie bij VBV de wielen laten veranderen ? Anders zou het wel eens kunnen dat die niet de juiste maat hebben. Anders gewoon de opmerking eens aan hun richten.Je krijgt zeker een goed antwoord of een oplossing aangeboden.

Metpetergaathetbeter

de wielen zijn de originele die erop zitten bij levering :-\

marctje

eventueel de aspotten een beetje uitfrezen. Ik weet dat in Amerika een tooltje bstaat om dit te doen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

eve

In juni 2015 (Supering van...) kreeg ik een stel van deze wagons om onder handen te nemen.
De foto's zijn ondertussen verdwenen. Na Imageshack en Photobucket heb ik geen zin meer om alles nog eens opnieuw in te stellen.
Er bestaan ook fora met een eigen beeldenserver...

Indien u een PDF wenst met tekst en beelden van de ingrepen : stuur mij een mail op erik(punt)verleysen@gmail(punt)com en ik stuur u de PDF terug.

Erik

Floris

heeft er al eens iemand goed gekeken waar de weerstand nou zit bij deze wagens? Over het algemeen is dat toch niet zo moeilijk te vinden... lopen de wielen of assen aan? (tegen wagenbodem/remwerk, zoeken naar slijpsporen, remwerk verwijderen en testen, eventueel draaistel eraf en met een ringetje ertussen weer erop) of zitten ze te strak (keer testen met kortere assen erin) of is de vorm van het lager verkeerd (lageropening spitser van vorm dan de as, als er niks te vinden is qua aanlopen of strak zittende assen is dat de overblijvende mogelijkheid... assen zoeken met spitsere punten eventueel en dan weer proberen)

OlivierV

Citaat van: marctje op 30 november 2017, 20:13:19 PM
eventueel de aspotten een beetje uitfrezen. Ik weet dat in Amerika een tooltje bstaat om dit te doen.

Frezen is niet echt een optie.

Citaat van: eve op 01 december 2017, 09:40:10 AM
In juni 2015 (Supering van...) kreeg ik een stel van deze wagons om onder handen te nemen.
De foto's zijn ondertussen verdwenen. Na Imageshack en Photobucket heb ik geen zin meer om alles nog eens opnieuw in te stellen.
Er bestaan ook fora met een eigen beeldenserver...

Indien u een PDF wenst met tekst en beelden van de ingrepen : stuur mij een mail op erik(punt)verleysen@gmail(punt)com en ik stuur u de PDF terug.

Erik
Erik, dat mag altijd naar mijn voor- en achternaam aan mekaar at google z'n email .com

Citaat van: Floris op 01 december 2017, 11:25:51 AM
heeft er al eens iemand goed gekeken waar de weerstand nou zit bij deze wagens? Over het algemeen is dat toch niet zo moeilijk te vinden... lopen de wielen of assen aan? (tegen wagenbodem/remwerk, zoeken naar slijpsporen, remwerk verwijderen en testen, eventueel draaistel eraf en met een ringetje ertussen weer erop) of zitten ze te strak (keer testen met kortere assen erin) of is de vorm van het lager verkeerd (lageropening spitser van vorm dan de as, als er niks te vinden is qua aanlopen of strak zittende assen is dat de overblijvende mogelijkheid... assen zoeken met spitsere punten eventueel en dan weer proberen)

Ik ben eergisteren even aan het testen geweest met mijn exemplaren, deze komen inderdaad niet los door de profikoppeling maar lopen wel echt zwaar.

Na smering van de aspotten en de as een los te doen draaien gaat het goed, de as draait vlotjes rond.
Slepen moet ik nog nakijken. Maar ik geloof niet dat ze dat doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

jodo

ik bezit ook twee van die tremelwagens en ze rijden ook stroef ,nog geen oorzaak gevonden

Floris

al eens een as eruit gehaald en gemeten hoe lang die is? En eventueel een kortere as van een andere wagen erin en vergelijken hoe dat werkt?

Metpetergaathetbeter


loebaske


Stom dat ik regeert, hoe kan het het dat een bijna topmodel zo fouten vertoont...
Ah het kan net indertijd de stroomafname van de 55xx die wielen stonden gewoon te zweven over het rail
oppervlak....

loco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 december 2017, 19:01:01 PM
Citaat van: marctje op 30 november 2017, 20:13:19 PM
eventueel de aspotten een beetje uitfrezen. Ik weet dat in Amerika een tooltje bstaat om dit te doen.
http://www.micromark.com/ho-truck-tuner,8241.html

Wanneer de draaistellen gemaakt zijn van POM (nylon) dan is frezen zeer moeilijk, zo niet onmogelijk. Zijn de draaistellen van ABS (plastic) dan je proberen ze uit te frezen. Je zou dit bvb kunnen doen met een centerboor.
De eerste containerwagens van B-Models hadden draaistellen in ABS. Daarna is POM gekomen. Sindsdien heb ik het niet meer gecontroleerd. De draaistellen zou je normaal in POM niet kunnen vervormen. Je kunt ze niet schilderen en niet lijmen. Als je dit wel kunt, dan zijn ze gemaakt in ABS.

Draaistellen in POM zijn naar het schijnt zelfsmerend. Eigenlijk slijten ze niet en als ze goed zijn uitgevoerd dan zouden de puntassen hierin perfect moeten lopen. De juiste afmetingen zouden volgens NEM-norm moeten uitgevoerd zijn (NEM 314). Dus nameten van de assen is geen overbodige luxe. Dit zou 24,5 mm moeten zijn met max 0,2 mm speling. Tussen de uiterste punten van de puntlagers van het draaistel zou je 25 mm moeten meten. Ik weet niet hoe je dit zou moeten doen. Maar je houdt je speling over van ongeveer 0,6 tot 0,4 mm. Met de koppelingen heb ik nooit problemen gemerkt. Probeer het eens met een andere koppeling (bvb Märklin kortkoppeling).



OlivierV

#12
Zoals uit de pdf van Erik Verleysen (eve) + mijn eigen ondervindingen zijn er sleepsporen op de nem-schacht van de wagen en aan het V-tje waar de nem-schacht in beweegt.
Zie aanduiding op onderstaande foto.


Sleepsporen Van Biervliet tremelwagens

In plaats van te frezen heb ik hier eenvoudigweg wat van afgevijld met een vijltje, dit + het smeren van de aspotten levert mij een goed rijdende wagen op.
De andere die enkel gesmeerd is rijdt merkelijk minder goed dan degene waar een beetje van afgevijld is.

Simpel en doeltreffend. Ik moet gelukkig maar 2 wagens onder handen nemen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Davy

Dit probleem werd met de allereerste set al eens besproken dacht ik. En idd de assen schuren tegen de nemschacht aan.
Als je toch bezig bent, haal de nemschacht eruit en schuur de verf eraf, kijk of er nergens bramen hangen en de wagon rijd al stukken beter :)

OlivierV

Citaat van: Davy op 17 december 2017, 17:50:19 PM
Dit probleem werd met de allereerste set al eens besproken dacht ik. En idd de assen schuren tegen de nemschacht aan.
Als je toch bezig bent, haal de nemschacht eruit en schuur de verf eraf, kijk of er nergens bramen hangen en de wagon rijd al stukken beter :)

Niet iedereen is natuurlijk even handig.  :-\
Daarom voor de iets minder handigen een andere oplossing: Vervang de uiterste assen (die dicht bij de nemschacht) door RP25 asssen, een vriend van me deed dit met deze wagens en bij hem rollen ze prima. Met deze assen met kleinere flens raak je het V-tje van de NEM-schacht niet en is er ook geen geschuur meer.

Alhoewel er eigenlijk niks moeilijk is aan wat overtollig plastiek weg vijlen/schuren, kost enkel 5 minuten per wagon.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan