Allen.
Een clublid bezit een trein van 9 tremelwagens met ballast van Van Biervliet, dit met als trekkracht een 6231 (blauw) of 6203 (geel).
Op zich een heel mooie trein.
De trein is aan mekaar gekoppeld met Roco kortkoppelingen (de gekende steekkoppeling van Roco).

Bij rijden schieten de koppelingen geregeld los, zowel de koppeling die uit mekaar gaat of de koppeling die uit de nem-schacht getrokken wordt.
Nu is wel goed op te merken dat het vrij zware wagens zijn en dat de ene al wat stroever loopt dan de andere. Een heus contrast tov de Tads en andere wagens van dezelfde fabrikant.
Zelf heb ik ook 2 zulke wagens en deze lopen eigenlijk ook heel erg stroef. Smeren met walvissenvet helpt een beetje, maar niet echt veel. Het lijkt me op de lange duur niet zo bevorderlijk voor je locomotieven wanneer ze een hele trein van deze wagens voort moeten trekken, ze sleuren zich letterlijk een ongeluk.
Nu is de vraag, zijn er nog mensen met dit probleem:
ontkoppelen van deze wagens in treinen van meer dan 2-3 wagens en
het stroef lopen ervan +
wat bracht er eventueel wat soelaas?Soelaas:
=> Smeren van de aspotten = beetje verbetering
=> Andere koppelingen = Zelf kan ik testen met profi's, dat loopt vrij goed, maar ik heb zelf maar 2 zulke wagens.
Betreft de wagens op onderstaande foto
Infrabel HLD 6203 Dit is
geen negatieve commentaar op de betreffende fabrikant zijn product,
enkel feedback en/of opbouwende kritiek voor eventuele verbeteringen bij toekomstige sets.