Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

DC 3L ???

Gestart door Paulogic, 29 november 2017, 14:09:31 PM

Paulogic

Misschien een stomme vraag, maar ik vind het antwoord niet op het www.

Wat is DC 3L? staat soms vermeld bij bepaalde HO loc's.

Merci voor enige opklaring...
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Vermoed dat het bedoeld dat DC gelijkstroom op drie rails, zoals het Trix Express systeem is/was
Nu nog zijn er banen (klubs en modelspoorders) die 3rail sporen hebben liggen waarop ze beurtelings zowel met  wisselstroom (systeem Märklin) als ook met gelijkstroom kunnen rijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Paulogic op 29 november 2017, 14:09:31 PM
Wat is DC 3L? staat soms vermeld bij bepaalde HO loc's.
Kan je voorbeelden noemen van locs waar je dat hebt gezien?

ceuleer

De enige loco's die ik ken die uitgebracht zijn met dit systeem, zijn deze Mehano's.
Hier noemen ze wel 3LDC.
Er zullen wel meerdere fabrikanten met dit systeem werken, ik veronderstel dat het locomotieven zijn die voor het Trix Express systeem zijn gemaakt.
Op ebay heeft er een tijdje geleden nog één van deze loc's te koop gestaan.


Klaas Zondervan

Via google kwam ik bij deze lijst terecht: http://www.richardkrol.nl/g2000/models.htm
De uitvoeringen die in de link van ceuleer 3LDC heten, worden daar Trix genoemd.

Paulogic

Dank u. Zonet ook gevonden. Als je 3L DC intikt op een zoekmachine, krijg je trix express en inderdaad ook enkele
foto's (ebay) van zo'n drie-rail gelijkstroom systeem. Marklin-achtig maar dan met middenbuis ipv puko's.

Bizar dat er nog enkele locs zo nieuw worden aangeboden, daar het systeem blijkbaar niet meer courant is. Ik zag enkel bij Lippe...

We zijn weeral wijzer geworden.

Alleen nu even zoeken over hoe de stroomafname was, sleper of een rol zoals bij het 3rail systeem van enkele amerikaanse O-schaal fabrikanten.
mvg,
Paul(ogic)


marctje

Ik heb een buurman die nog een volledige treinbaan heeft op zolder opgebouwd uit trixexpress sporen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

ceuleer