Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

instappen met fleischmann

Gestart door marcomuskens, 26 november 2017, 13:31:47 PM

marcomuskens

Hallo beste forumleden,

Ik ben Marco Muskens en ben 43 jaar.

Ik heb vroeger een Marklin baantje gehad met een paar wissels en twee treintjes...
De kennis benodigd voor een h0 analoog baantje is wel onder controle, echter nu ik digitaal opnieuw wil beginnen ben ik door de bomen het bos kwijt.

De keuze tussen Marklin of Fleischmann was snel gemaakt, ik kreeg Fleischmann profisets a b en c nieuw in de verpakking met de garantie dat ik met deze rails en wat aankopen de baan kon digitaliseren.
De wisssels zijn al elektrisch en het treintje heeft een aansluiting voor een decoder.

Mijn vraag aan u allen waarde forumleden:

Als ik een startset van Fleischmann koop met het Z21 systeem, kan ik hier dan probleemloos de andere sets op aansluiten ?
Met andere woorden wat is de beste stap die ik moet nemen om het gekregen materiaal te kunnen gebruiken.

Ik hoef niet ineens een baan met 8 treinen en toebehoren te kunnen besturen, maar 3 treintjes en een aantal wissels om mee te beginnen lijkt me een mooie start.

Ik hoop op directe antwoorden voor een beginner alstublieft, daar de meeste sites een codetaal uitspreken waar ik als beginner weinig mee kan.

Met vriendelijk groet en in afwachting van jullie antwoorden,

Marco

59erke

De profisets a,b,c zijn volgens ik kan zien enkel uitbreidingssets met rails die volgens mij probleemloos te combineren zijn met de startset.

Wissels zullen gewoon manueel bedienbaar zijn maar mits aankoop wisselmotor of servo kan je deze ook electrisch besturen.

Dus m.a.w. koop u een digitale startset en met de gekregen uitbreidingssets kan je uw startset royaal uitbreiden.
Voor de wissels koop je een aantal servo's om u wissels electrisch te bedienen maar dit kan je eventueel nog een beetje uitstellen en intussen tijd uw wissels manueel bedienen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marcomuskens

Beste 59 erke

Met dit antwoord kan ik met zekerheid een mooie nieuwe hobby beginnen.

Heeft u misschien ook informatie over welk set ik zou moeten aanschaffen, en maakt het uit van welk merk (lima, Rocc0 enz..)
ik heb de voorkeur voor het Nederlandse tijdperk 1950/1970.



Zoals jullie zien ben ik erg nieuwsgierig maar tegelijkertijd erg angstig om iets te kopen voor veel geld waarbij ik aan het prullen ben, liever gewoon goed

mvgr ,
Marco

doomslu

Marco, voor de sporen blijf je best bij hetzelfde merk, toch als beginner.
Het rollend materieel kan je gerust mengen, behalve Märklin. Wagens van Märklin kunnen wel, mits verwisselen van wielen, locs niet!
Oude Lima's kunnen we afraden. De rijeigenschappen zijn niet top.
Doch de keuze is ruim: Roco, Fleischmann, Piko, Van Biervliet, Olaerts, LS-Models, Mehano....
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Je kan trouwens ook een Fleischmann startset kopen voor de rails en controller (z21, multimaus,...)
Is trouwens goedkoper dan losse aankoop.
Staan de wagens en lok u niet aan, kan je deze ook altijd verkopen en materiaal kopen wat je wel graag ziet.

Nederlands materieel uit de jaren 1950 tot 1970 ga je nooit vinden in startsets en ben je sowieso aangewezen op losse aankoop
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ceuleer

Zoals hierboven al vermeld, Nederlandse startsets van Fleischmann of Roco staan niet meer in de catalogussen vermeld.
Als je de Z21 wil gaan gebruiken, dan kan je niet anders dan Fleischmann of Roco startsets kopen, dit zijn de enige merken die deze centrale hebben.
Maar dan zitten er wel treinstellen in van Duitsland of Frankrijk, en rocorails zijn heel anders dan de Fleischmann profirails. Dus dat gaat er niet goed uitzien als je ze samen gebruikt.
Misschien eens rondkijken in allerlei catalogussen voor je iets aankoopt, een Z21 kan je ook alleen kopen zonder rails, Nederlandse locomotieven en wagons kan je ook los kopen, en dan kan je kiezen welke je wil, in een startset zit je vast met de bijgeleverde loc en wagons.
Onderaan dit bericht staat een gele loc met 3 torpedowagons, daaronder staat deze link : Modeltrein Catalogussen pdf
Als je daar op klikt ga je naar een pagina waar de meest recente catalogussen van vele merken te bekijken of te downloaden zijn.
Zo kan je eerst wat lezen en bekijken voor je beslist wat je koopt.  ;)

marcomuskens

Beste forumleden,

ik heb nu al meer bruikbare informatie dan de afgelopen 3 weken internet met alle experts van dien ;
Bij deze dank voor de reacties, en zal zeker actief blijven op dit forum.

gr Marco

marcomuskens

ps ,
Beste ceuleer,

Dank voor de link, ga ik de middag aan besteden.

loebaske

#8
Een alternatief is de Piko Smart Controler, is draadloos, mogelijkheid om 999 locs in onder te brengen, lees meteen de decoder uit
en vier cijfer mogelijkheid voor decoder. Tevens ook de mogelijkheid om diverse rand aperatuur te besturen, zoals seinen en wissels.

Daarvan bestaat een begin set met een Traxx en 3 ketelwagons, als je die set aanschaft ben je goedkoop gediend en meteen aan de slag.
De Controler apart kost 450€, voor die prijs heb je een loc met sound, wagons en rails/wissels>>>GRATIS






marcomuskens

Ik ga meteen ffe kijken Loebaske, tx

Gr Marco


marcomuskens

Hoi mensen,

Dank voor al het advies, ik heb ondertussen een startset van Roco aangeschaft met het z21 systeem.

Tevens twee Hondekoppen er bij (groene stoptrein en blauwe Benelux) en het loopt geweldig.
Nogmaals dank voor het advies.

gr Marco

loebaske


Veel succes ermee Marco en geniet van de geweldige hobby...

marcomuskens

tx, ik zal deze topic sluiten, echter nog veeeeeel meer beginnen haha

gr Marco

Johnnytrein

Marco, waarom je dit wil sluiten snap ik niet hoor gewoon je volgende vragen hier bij posten kan ook hoor.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Ronald

Citaat van: marcomuskens op 24 december 2017, 15:14:19 PM
tx, ik zal deze topic sluiten, echter nog veeeeeel meer beginnen haha

gr Marco

Je kunt je eigen topics niet sluiten.