Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hardschuim

Gestart door robboxxx, 22 november 2017, 22:26:52 PM

robboxxx

Hallo
Waar haal ik hardschuim platen vandaan? Je weet wel, waar men zelf in kan krassen om muren en zo te maken. Ik zie op het net verschillende soorten maar weet niet welke. Heeft iemand ervaring met dit materiaal?

Klaas Zondervan

Sommige bouwmarkten verkopen dat. Het wordt geleverd onder verschillende namen, b.v. Styrodur, Roofmate of Floormate. De algemene benaming is XPS (eXpanded Poly Styrene).
Groothandels die aan bouwbedrijven leveren hebben het zeker, maar daar moet je vaak een heel pak kopen.

stoomlokje

Die platen kan je hier in België in elke doe het zelf zaak kopen, ze zijn leverbaar in verschillende diktes.

raf

waarom kopen
loop langs een bouw werf en vraag of je de afval mag mee nemen
die krijg je voor niets en hun zijn blij dat ze der vanaf zijn

ik heb hier zo 2³m zitten op zolder wat me niets gekost heeft

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Hou er wel rekening mee dat ze meestal per pak worden verkocht (ook in de Dhz zaken) en dat zo een pak toch redelijk prijzig is. Beter is inderdaad om ergens restjes te vragen of eventueel te kijken op tweedehands sites.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michael

Citaat van: robboxxx op 22 november 2017, 22:26:52 PM
Hallo
Waar haal ik hardschuim platen vandaan? Je weet wel, waar men zelf in kan krassen om muren en zo te maken. Ik zie op het net verschillende soorten maar weet niet welke. Heeft iemand ervaring met dit materiaal?

Hardschuim niet echt om steentjes in te krassen, gebruik daarvoor liever pluimkarton.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

Ik zie dat je in Maastricht woont ...   Ier er nergens een "Praxis" of andere DHZ zaak in de buurt ?  Daar ga je die misschien kunnen kopen.
En anders gewoon bij de Gamma ofzo ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

De gele is kei hard vooral de buitenste laag
de roze en blauwe zijn voor het maken van mallen het meest geschikt
ik heb de gele maar met aluminium folio er op en dan is hij iets anders van structuur en dan is die wel geschikt voor mallen .
maar om van deze muren te maken ??? die is wel 20 cm dik die ik heb en dan zou je der plakken van moeten gaan zagen
voor muren en dergelijke zou ik dus ook architecten karton nemen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 23 november 2017, 09:12:46 AM
Ik zie dat je in Maastricht woont ...   Ier er nergens een "Praxis" of andere DHZ zaak in de buurt ?  Daar ga je die misschien kunnen kopen.
En anders gewoon bij de Gamma ofzo ...
De gekende bouwmarkten Praxis, Gamma en Karwei hebben die platen niet.
Wel bij Hornbach, maar daar zijn er in Nederland maar 7 winkels van.

dani

serieus, Klaas ?   Da's raar, maar ik geloof je wel.   Assortimenten verschillen van land tot land en soms van filiaal tot filiaal...

Da's raar ...  Hier bij ons in Gamma denk ik wel dat je   deze kan kopen.
Ik haal de mijne bij HUBO.   2, 3,4,6 en 10 cm  in platen vann   1m20 bij 60  of 2m40 bij 60 en per stuk te koop.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Spring dan even de grens over naar de dichtsbijzijnde Belgische Gamma, Hubo of Brico.
En aan de andere kant in Duistland zal het ook wel te vinden zijn zeker.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 23 november 2017, 11:00:24 AM
serieus, Klaas ?   Da's raar, maar ik geloof je wel.   Assortimenten verschillen van land tot land en soms van filiaal tot filiaal...
Dani,  ik spreek nu over de filialen bij mij in de buurt (Middelburg NL). Kan zijn dat ze het in grotere filialen in de Randstad wel hebben.

Peter

Als je naar Aken rijdt, net over de grens , de eerste uitrit "Laurensberg" ben je vlakbij een OBI
Beneden aan de uitrit rechts en de baan volgen richting centrum, daarna ongeveer 400 meter
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Is Rob niet op zoek naar architectenkarton (pluimkarton)?
Want dat haal je in een tekengeriefwinkel.
Paul