Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Prutswerkjes.

Gestart door Peter, 13 november 2017, 16:17:12 PM

Peter

Ja, dit hoort nu ook eenmaal onder het draadje; scenery
Het wat afwerken van auto modellen, figuurtjes enz, enz.
Hier alvast een model van een Taunus 17 M
Het prutswerkje was in dit geval het aanbrengen van een bagagedrager van Weinert. Een koffer (valies) volgt nog later.
De nummerborden zijn ook reeds geplaatst en met de juiste landkreis afkorting, namelijk GAP (van Garmisch-Partenkirchen) want Mittenwald valt onder die zone. Nog enkel de verlichting aanbrengen en dan is het modelletje klaar voor op mijn baantje.

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

Peter beetje jaloers LOL
Mijn pa had een taunus maar die met de ronde achterlichten en daar ben ik natuurlijk ook naar op zoek
En wat ik me herinner was dat de valiezen met zo een spinnekop snelbinder vast gezet werden
Hoe het ding juist heet ??? geen idee
Maar je model is zeeeeer mooi geslaagd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ferdi


Peter

#3
Mijn modelletje is van Brekina. Die is heel wat fijner afgewerkt dan het Schuco model.
Wat de bagagedrager betreft. Toen wij nog in Düren woonden had mijn vader een tijdje zo'n 17M, in ongeveer dezelfde kleur (wel met een BZ nummerplaat toen) De bagagedrager (gepäckträger in het Duits  ;)) was ongeveer van dat type (voor zover ik me herinner) maar had ronde rubberen soort zuignappen aan de 4 pootjes. Die werd vast gehouden door aan elke zijn een draadstan met klem die aan de dakgoot haakte en aan de drager zelf en die kon aangespannen worden door middel van een vleugelmoer.
Zoals gezegd: nu nog de verlichting met Led's.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ferdi


Peter,

Brekina is inderdaad fijner, maar jouw model heeft geen ronde achterlichten zoals Raf graag heeft.

Er bestaat nog een Wiking model van een Taunus 17M met ronde achterlichten;

http://www.galerie.1zu87.com/artikel/1zu87-Ford-Taunus-17M-weissgrau-Dach-schwarz-Wiking-81101-9485.html

En ook Herpa heeft een Taunus 17M met ronde achterlichten gemaakt:

https://www.befr.ebay.be/itm/Herpa-Ford-Taunus-17M-Badewanne-weis-white-Nr-022866-1-87/382126998135?hash=item58f88b4277:g:TZYAAOSwCmZZQEIb

met vriendelijke groeten,
Ferdi

Herwig

#5
1.    Deze ongerestaureerde  "Barok"-Taunus 17m rijdt nog op straat, een beetje doorgezakt, met een ànder type dak-bagage-rek :

https://www.google.be/search?q=Taunus+17m+history&rlz=1C2OPRB_enBE534BE534&dcr=0&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=cp9rWxyLIYMlzM%253A%252CKA12oQUtjULXwM%252C_&usg=__aeLtivAPlbZrqLKpcjXL_evZ4dg%3D&sa=X&ved=0ahUKEwix07alv7zXAhXQ5aQKHT5CBJAQ9QEILDAA&biw=1517&bih=780#imgrc=qnUAoPTr56O4nM:
Even geduld hebben tot de foto apart tevoorschijn komt...

2.    De  "Barok"-Taunus 17m had ronde achterlichten :

https://www.google.be/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F5%2F58%2FFord_Taunus_17M_deLuxe_2.JPG&imgrefurl=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AFord_Taunus_17M_deLuxe_2.JPG&docid=z_ML0wox53QoZM&tbnid=2HzhfDFpL4om4M%3A&vet=10ahUKEwizofa9wLzXAhXEGuwKHRlEDGYQMwgoKAIwAg..i&w=1280&h=960&bih=780&biw=1517&q=Taunus%2017m%20history&ved=0ahUKEwizofa9wLzXAhXEGuwKHRlEDGYQMwgoKAIwAg&iact=mrc&uact=8
Even geduld hebben tot de foto apart te voorschijn komt.

(  de  "Barok"- Taunus 17m - Break-versie is ook erg mooi en tevens uitgebracht door Brekina )
(  In mei van dit jaar was er op de  "Wuustwezel Oldtimer" - bijeenkomst een prachtexemplaar van de berline te bewonderen ) 

Peter

Bedankt voor de foto's Herwig.

Ferdi, die beide 17M wagens zijn een later type (1961-1964 versie), en verschillen wel heel veel van de Taunus  17M P2 uit de jaren 1957-1960
Mijn droommodel is nog altijd een Taunus 12M P4 (mijn eerste echte auto) Ik heb wel dat oeroude Wiking model maar dat is nogal grof.

Zo: dat was het over de 17M
Mijn volgende modelletje ligt al op mij te wachten en dat gaat wel heel moeilijk worden (verlichting en chaufeur)
Namelijk de Messerschmidt KR200 Kabinenroller  ::) ::) ::) ::)

DSCN1922 by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN1926-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Citaat van: Peter op 13 november 2017, 20:06:50 PM
Wat de bahgagedrager betreft. Toen wij nog in Düren woonden had mijn vader een tijdje zo'n 17M, in ongeveer dezelfde kleur (wel met een BZ nummerplaat toen) De bagagedrager (gepäckträger in het Duits  ;)) was ongeveer van dat type (voor zover ik me herinner) maar had ronde rubberen soort zuignappen aan de 4 pootjes. Die werd vast gehouden door aan elke zijn een draadstan met klem die aan de dakgoot haakte en aan de drager zelf en die kon aangespannen worden door middel van een vleugelmoer.

Dat type bagagedragers wordt in de VW scene nog steeds gebruikt en zelfs nog gemaakt  (op schaal 1:1)  voor op kevers , Karmann Ghis, Type 3, 4 en anderen...

hier een voorbeeldje op de koffer van een ander merk:
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Citaat van: Peter op 14 november 2017, 10:54:57 AM
Mijn volgende modelletje ligt al op mij te wachten en dat gaat wel heel moeilijk worden (verlichting en chaufeur)
Namelijk de Messerschmidt KR200 Kabinenroller  ::) ::) ::) ::)

Heb ooit op punt gestaan zo'n Kabinenroller te kopen maar had onvoldoende briefjes in mijn geldtas.  :)
Willy Messerschmitt is en blijft mijn grote voorbeeld-ontwerper. De technieken die hij in de vliegtuigbouw geintroduceerd heeft waren vaak "thinking out of the box" in 't kwadraat!

Herwig

#9
aan Peter,

Als je uwe  Messerschmitt  toch uit elkaar hebt gehaald, misschien van profiteren om deze rijdende sigaar (of doodskist)
een, meer tijdsgebonden, minder heftig tintje te geven in plaats van dat snoepgoed-rood.
Degene die in mei op de  "Wuustwezelse Oldtimer"-bijéénkomst ( pardon,  weer dààr...) stond was onopvallend vaalgrijsbeige.
( er zijn er misschien wel geweest in 't echt, van die rode, maar in H0 ziet het er zo...speelgoedachtig uit )

raf

Op school kwamen er zo twee broers met een beige kleurige en hun pa had er ook een en die was stuka zwart met de kill vliegtuigjes onder de kap geverfd

Pa gebeld en de taunus die hij had was jonger dan de 12M
Gr Raphaël
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

sorry dat ik even off-topic ga Peter...

Wat is "stuka zwart" Raf?

Herwig

#12
 Stuka-zwart (Junkers) voor een Messerschmitt ?

raf


off topic maar die donkere kleur daar gaat het over .
er was een escader dat alleen deze donkere kleuren had de rest waren olijfgroen en kaki
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

OK, bedankt (dacht al dat je zwarte Stuka's gezien had...)

Peter, Herwig, enkele jaren terug was ik in Sinsheim waar er net een Messerschmitt bijeenkomst was. Toch wel een 50-tal waarvan er veel waren in opvallende sterke kleuren. (google afbeeldingen toont ook veel rood...)