Auteur Topic: Locomotieven: gelijkstroom / digitaal / max 100 mm lengte  (gelezen 811 keer)

Offline Firewolf

• Forumlid
  • Voornaam: Frank
Locomotieven: gelijkstroom / digitaal / max 100 mm lengte
« Gepost op: 12 november 2017, 14:17:34 pm »
Hallo

Voor mijn Mars-minibaantje ga ik een eigen design van locomotief moeten gebruiken/maken. Op dit ogenblik overweeg ik om met een schil te werken die ik over een bestaande locomotief leg. Dat wil wel zeggen dat mijn locomotief breder gaat worden en ik op mijn baan moet rekening houden dat ik de NEM-normen ga overschrijden. Dat de locomotieven breder worden, vind ik op zich niet erg. Dat past in het concept. Locomotieven op Mars gaan waarschijnlijk toch iets zwaarder uitgevoerd moeten worden wegens de lage zwaartekracht (1/3e van Aarde).
Ben dus aan het meten en rekenen gegaan.

Ik zoek dus locomotieven die aan volgende specificaties voldoen:
  • Schaal HO
  • Gelijkstroom, digitaal (of digitaal mogelijk)
  • Lengte (belangrijk!): maximum 100 mm. Ik moet er nog 2 goederenwagons van ongeveer 120 mm (ook met eigen opbouw) aan kunnen hangen. De totale lengte van de trein wil ik onder de 330 mm houden.
  • Stoom, diesel of electrisch maakt weinig uit aangezien er toch een schil overkomt. Diesel lijkt me makkelijker om een schil over te leggen. Stoom lijkt me moeilijkst. Electrisch wordt waarschijnlijk ook doenbaar als ik de pantograaf verwijder.
  • Land: maakt me ook weinig uit. Indien Belgisch of Oostenrijks zou het wel in mijn interessegebied passen en worden ze misschien herbruikbaar op latere banen. Maar hier wil ik voorlopig geen breekpunt van maken.
  • Buget: aangezien ik er minstens 2, liefst 3, nodig heb, zou ik toch rond de 100 euro (max 150 euro) het stuk willen blijven. Nieuw of tweedehands maakt niet echt uit.

Mogelijke kandidaten:
  • Fleischman 430002 (en varianten): een electrische locomotief E 69 05, DRB van 100 mm

Zijn er mensen die nog locomotieven kennen die aan mijn specificaties (lengte is belangrijkste) voldoen?

Een totaal andere aanpak zou kunnen zijn om een Zwitserse krokodil (Ce 6/8 II of III) te gebruiken. Het gelede karakter biedt nl ook mogelijkheden: een futuristische trein met aandrijving in midden, voor- en achter passagiers/goederen. De schil op de krokodil zou dan visueel 3 delen bevatten. Maar die krokodil is precies in gelijkstroom/digitaal niet zo evident om te vinden. Daar vind ik voorlopig alleen maar Marklin wisselstroom modellen.
Als iemand me daar merk en modelnummer van een gelijkstroom/digitale variant zou kunnen geven, kan ik ook verder zoeken.
Natuurlijk als ik 3 krokodillen moet kopen, zou dat wel eens een serieus gat in mijn budget kunnen slaan, dus dit is eerder last option.

Alvast bedankt
Groetjes
Frank

Offline raf

• Forumlid
  • Voornaam: raf
Re: Locomotieven: gelijkstroom / digitaal / max 100 mm lengte
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2017, 14:52:12 pm »
een lima tgv misschien die is reeds geleed en die koop je haast voor niks
heb je meteen reeds een wat futiristise lijn in het model
kun je eventueel om een idee te geven zowat de eagle structuur aan houden

en waarom 1 spoor doe eens wat anders zet hem op twee sporen.
met het eagle design kan dat perfect als je de loco in de uitsteeksels zet waar de poten in zitten van de eagle

maar ik blijf volgen de mogelijkheden zij zo enorm en niemand die kan zeggen dat het zo niet kan

gr raf 

Offline Firewolf

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2017, 19:48:49 pm »
een lima tgv misschien die is reeds geleed en die koop je haast voor niks

Bedankt om mee te denken. Een TGV is echter geen optie. De maximum lengte van de volledige trein moet binnen de 330 mm blijven om mijn idee uit te werken.
Met een TGV zou ik dan enkel met het eerste gedeelte kunnen werken; dat is zo'n 250 mm. Maar dan heb ik niet het gelede principe.
De krokodil is ongeveer 230 mm en heeft op die lengte 2 scharnieren; daar zie ik ook nog wel leuke mogelijkheden mee.

Maar mijn voorkeur gaat in eerste instantie naar locomotiefjes van max 100 mm. Heb ondertussen bij Brawa ook nog enkele diesels gevonden die voldoen.

Online Gerolf

• Administrator
  • Forumlid
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2017, 06:32:08 am »
Ik zou voor startset-locomotiefjes gaan, zoals de BR80 of zo (diverse merken, en tweedehands erg goedkoop)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Firewolf

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2017, 13:59:07 pm »
Vandaag nog een interessant model aan mijn lijstje toegevoegd.

Roco 63922 - een diesel van de Deense spoorwegen - 104 mm lang en een zeer egale en strakke bovenbouw.
Ideaal om een schil over te leggen. Een grote kandidaat voor mijn project. Staat momenteel eentje op Catawiki, maar daar worden soms de zotste prijzen geboden. Koopjes doen op die veiling zit er al lang niet meer in.

Offline mark7758

• Forumlid
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2017, 14:15:42 pm »
De firma Dingler heeft hele mooie Rangeerlocs kosten rond de 140 voor de dc versie DCC voorbereid. 
Veel plezier
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline Firewolf

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2017, 16:45:58 pm »
De firma Dingler heeft hele mooie Rangeerlocs kosten rond de 140 voor de dc versie DCC voorbereid. 
Veel plezier

OK, bedankt. Die firma kende ik nog niet. Ga die ook eens bestuderen.

Offline mark7758

• Forumlid
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2017, 17:32:58 pm »

Zo iets is het. Ik heb hem overgeschilderd.  (Laten doen. :) )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline Alberke

• Forumlid
  • Voornaam: Hugo
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2017, 18:32:42 pm »
Een tijdje geleden had Märklin de Alpha reeks, die zagen er van zichzelf al wat futuristisch uit; maar dat is natuurlijk AC
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D