Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

decals kopieren

Gestart door 59erke, 12 november 2017, 12:15:21 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien.

Ik zou graag een aantal N goederenwagens herschilderen (van groen naar bruin).
Probleem bij het herschilderen is dat ik de beschriftingen dan kwijt ben.

Bestaat er een mogelijkheid om de decals op één of andere manier te kopieren ofzo om dan aan te brengen op de herschilderde wagen ?

Gr.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Koen,
Er is hierover al een half bos aan boompjes opgezet op het forum, maar het probleem blijft het wit...

Gekleurde beschrifting op een witte wagon zou je kunnen inscannen, uitzuiveren met bv Photoshop en dan (ev laser)printen op transparant decalpapier.

Maar voor wit zijn andere machines nodig, waarvoor er wel een aantal leveranciers kunnen zorgen, maar je moet dan eerst wel een goede file klaarmaken en het blijft nogal prijzig...

Peter

Heb je al eens bij Paul Bellon geinformeerd. Die kan verschillende decals maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 12 november 2017, 15:21:09 PM
Heb je al eens bij Paul Bellon geinformeerd. Die kan verschillende decals maken.

en wit printen!

voor eigen decals moet je enkel de file aanleveren.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

59erke

Betreffende het maken van decals is het geen probleem.
Op het forum vind je hiervan genoeg mogelijkheden.
Paul Bellon is hiervan idd een optie.

Probleem alleen is de witte beschriftingen van de wagen halen,
Wagen op de scanner leggen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

vyncky

Citaat van: 59erke op 12 november 2017, 16:57:54 PM
Betreffende het maken van decals is het geen probleem.
Op het forum vind je hiervan genoeg mogelijkheden.
Paul Bellon is hiervan idd een optie.

Probleem alleen is de witte beschriftingen van de wagen halen,
Wagen op de scanner leggen ?

Zo heb ik er inderdaad al veel gemaakt voor te restaureren lima's. inscannen en overtekenen mbv photoshop. (gaat gemakkelijker dan uitsnijden)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

59erke

zal eens proberen.

Desnoods printen op zwarte achtergrond. Volgens mij bestaat dit ook.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Cord

Citaat van: vyncky op 12 november 2017, 17:01:31 PM
Zo heb ik er inderdaad al veel gemaakt voor te restaureren lima's. inscannen en overtekenen mbv photoshop. (gaat gemakkelijker dan uitsnijden)
Als het om letters gaat dan zou ik zeker overwegen om het in Adobe Illustrator te maken. Je krijgt dan een vector-georiënteerd bestand dat loepzuiver afdrukt met bovendien een kleinere bestandsgrootte.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

En dan volgt nu de discussie over de juiste lettertypes/fonts  ;)

Cord

Citaat van: marc goovaerts op 12 november 2017, 22:30:32 PM
En dan volgt nu de discussie over de juiste lettertypes/fonts  ;)
Als je dat leuk lijkt, maar dat hoeft niet per se.
De lettertypes die op wagons en rijtuigen worden gebruikt zijn in bijna alle gevallen schreefloze en vaak versmalde lettertypes. Dat hoeft geen meterslange discussie op te leveren.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

59erke

zover ga ik het niet drijven hoor...

Heb eens geprobeerd een wagonnetje op de scanner te leggen.
Resultaat is niet slecht, echter het probleem nu is om de groene achtergrond te wijzigen in bruin.

Met Paint kan dit handmatig maar de beschriftingen zijn zo klein (N schaal) dat het een heel huzarenwerk is met de toch niet verwachte resultaten.

Bestaat er geen manier (programma) om de kleur automatisch te laten veranderen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Cord

Citaat van: 59erke op 13 november 2017, 18:34:45 PM
Bestaat er geen manier (programma) om de kleur automatisch te laten veranderen ?
Vast wel, maar dat wordt dan een minuscuul fotootje. Volgens mij zie je op dat formaat dan meer pixels dan tekst. Maar ik spreek puur uit eigen ervaring en kennis: Paint of Photoshop is voor foto's; Word, Adobe Illustrator of InDesign is voor tekst.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loco

Citaat van: 59erke op 13 november 2017, 18:34:45 PM
....
Bestaat er geen manier (programma) om de kleur automatisch te laten veranderen ?

Dat bestaat zeker. Dat zou je met Photoshop of vergelijkbaar programma kunnen doen. Maar je als je pixels gaat selecteren die je van kleur wit veranderen, ga je vaak het probleem hebben dat de selectie niet precies verloopt waardoor het resultaat ook niet mooi gaat zijn. Zelfs wanneer je het gaat verkleinen. Het probleem doet zich niet voor bij het selecteren van groen, maar bij de kleuren in de overgang tussen groen en wit, zeg maar groen/wit en wit/groen.