Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 51

Gestart door tonycabus, 17 augustus 2006, 13:37:19 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ben gisteren nr 52 gaan halen,valt met toch een beetje tegen wat er in staat,Die tillig wissel loopt wel erg breedbeeldig en ja als je geen tillig wissels heb.
Verder wel een beetje reclame achtig(of zie ik dat fout)
Die banen die er in staan,heel mooi maar beetje weinig info.
DE gras en dergelijke langst de baan is het enige waar echt goede tips instaan,vind ik.
Het artikel over rotsen dat lijkt sorry hoor nergens op de kleur de vorm de oppervlakte niet natuurgetrouw.
En er zijn zulke mooi vormen van woodland voor het maken van echte rotsen.

wim ysbeer



Wim, ik had net dezelfde gedachte over die rotsen. Ik zat me dus heel de tijd af te vragen waarom je zo'n stukje schuim als rots zou willen schilderen als je een rots fantastisch kan modelleren in gips. Tenzij je heel wanhopig over het totaal gewicht bent.

Overigens, vraag ik me ook af wat nu eigenlijk het werkelijke verschil maakt tussen het blauwe styrofoam uit de bouwmarkt of dit nieuwe product, vanuit functioneel oogpunt? Geen woord erover in het artikel. En dan ga ik toch ook spontaan aan publipromo denken.

Ik gebruik blauw styrofoam en ik kan het raspen, snijden, stapelen en verlijmen zoals dit nieuwe product. E?n verschil: ik dien me te beperken tot houtlijm of lijm zonder oplossende middelen, bij dit nieuwe product kan je wat meer lijmsoorten gebruiken blijkbaar. Maar of dat nu het verschil maakt[?]

Groeten,

Steven

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Alle technieken van bouwen zijn welkom, en voor de ??n al niet
meer intresant en voor de andere een heel belangrijk onderwerp.
En steeds krijgt elk artikel mijn aandacht, en kan idd. soms zeggen
" jawade, das niets nieuws onder de zon"
maar men mag nooit vergeten dat er onder ons ook nog jonge beestjes
rond lopen die er wel iets aan hebben, en dat heb ik persoonlijk
al onder vonden, soms moet ik ook steeds de zelfde uitleg geven
aan de nieuwkomers, en doe dit met veel plezier.
Eric



Eric
Dat ben ik helemaal met je eens,alleen vind ik dat een goed modelbouw blad als msm toch is, niet achterwaarst moet gaan.
Ik bedoel schrijf over verbeteringen nieuwe methode ,nieuw manieren om.....enz enz
Maar doe geen stap terug met uitgekrabbelde rotsjes die niets eens lijken terwijl de beter methodes voor de deur staan.
Daar doe je nieuwelingen heus geen plezier mee.
We schrijven toch ook niet meer hoe je rails kan maken door twee koper draden op elkaar te solderen.
Maar in 1955 was dat een wereld artikel,ik heb ze zelf nog gemaakt,

wim ysbeer

loebaske

Daar ben ik ook volkomend met je eens Wim.
We mogen ook niet achteruit boeren.
Er zijn idd. tal van nieuwe technieken en die ferme goede
resultaten opleveren.
We zien wel of de ??n of andere daar eens een bijdrage aan besteed,
want nog steeds zijn WIJ het die ook een beetje ons lijfblad maken...
als we allemaal als ??nzaat op ons zoldertje/kamer of kelder
knutselen zonder onze ervaring aan de wijde wereld geven...
dan staan we ook stil in de tijd [V]
En denk wel dat MSM al voldoende hun bijdrage hebben geleverd,
en dan niet in deze uitgave... als je de overzicht neem van 50 num.
dan ondekt men goede artikels, en die ondertussen ook al werden
toegepast op diorama's.
Eric

ysbeer

Helemaal mee eens het aantal goede zaken wint het ruim van de kleine missers.
Maar ik denk dat het juist in het voordeel is als wij kritisch blijven.

wim ysbeer

modelbaanHO

Ik vind dat elk tijdschrift, dus ook MSM, de plicht heeft om zijn lezers een zo breed mogelijk gamma aan producten en hun toepassingen voor te stellen. Het is aan ons lezers om te oordelen of we de voorgestelde producten of technieken ook voor onze modelbaan zullen toepassen.

Ik ben ook niet wild enthousiast over het resultaat van de rotsen zoals ze in MSM worden voorgesteld, maar ik ben wel blij dat ik over het product ben ge?nformeerd. Trouwens hetzelfde materiaal werd gebruikt als ondergrond voor het zomerdiorama, en daar is niemand die kritiek heeft. Nu is het aan mij om een keuze te maken.

Ik vind ook dat we onze meningen over de gepubliceerde artikels op dit forum moeten blijven ventileren, omdat het soms, soms ook niet mijn eigen mening/keuze bevestigd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Ieder heeft zo zijn manier van werken, en zoals altijd, zeker op dit forum [:D], zullen we het niet volledig met elkaar eens worden. maar zoals modelbaanHO zegt goed dat we het weten en we kunnen het gebruiken of niet, dat is ieder zijn keus.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ben gisteren nr 52 gaan halen...
wim ysbeer



Nummer 52 al? [:D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

Zo hard loop ik,ik ben nu al bij 52.
Maar kritiek op een nummer dat nog niet eens is verschenen,dat is nog eens uniek.
maar helemaal gelijk het moet 51 zijn [:I][:I][:I][:I][:I]

wim ysbeer


tonycabus

Helemaal eens met Loebaske...
Kijk eens wat mensen die uit hun schelp gekomen zijn ons al allemaal hebben voorgeschoteld!
Dat hebben we wel grotendeels aan het forum te danken.
Enkele leden van het vroegere forum vonden nu bijna twee jaar geleden dat het beter kon, en de MSM-directie heeft daar snel op ingespeeld (voor diegenen die dat niet wisten: we zijn hier begonnen met een veertigtal mensen van allerlei pluimage) en nu hebben we twee actieve fora. En regelmatig staat hier iemand op en stapt naar de redactie met wat nieuws.
Wij kunnen dit alleen maar aanmoedigen. Als iemand van boven Baarle-Hertog (reservebelg of echte Nederlander[;)]) een leuk idee heeft moet die zich gewoon eens tot de redactie wenden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Tony, als ik het goed begrijp is de strategie dat het"publiek" naar de redactie gaat en niet dat de redactie naar het publiek gaat.  Wat dan inhoudt dat aspecten van groepen die niet naar de redactie gaat nooit aandacht zullen krijgen in MSM.
Concreet als ge inzake schalen uw interesse niet in HO of in mindere mate N ligt, ge beter een ander tijdschrift opzoekt.
't is maar om te weten.

Roland

Guy Van Meroye

"Concreet als ge inzake schalen uw interesse niet in HO of in mindere mate N ligt, ge beter een ander tijdschrift opzoekt"

Toch even een reactie op Roland en al de anderen die menen dat hun "ding" niet of niet voldoende aan bod komt in MSM.
MSM wordt in eerste instantie gemaakt door een aantal vrijwilligers, die naast hun dagtaak nog de goesting en tijd hebben om artikelen in elkaar te steken voor MSM. MSM beschikt niet zoals bijvoorbeeld Miba of LocoRevue over een aantal modelbouwers die om den brode modelbouwen, en dat dan doen in allerlei schalen (O-I- HO- N, HOm enz)
De "redactie" bestaat enerzijds uit de zogenaamde kernredactie, die vooral de grote lijnen van het blad uitzet, en , anderzijds, een grote schare medewerkers die artikelen aanleveren (naast een aantal mensen van de kernredactie). Het aantal medewerkers is niet bepert, eenieder die een modelspoor-boodschap heeft en dit goed in beeld kan brengen en vlot kan uiteenzetten kan medewerker zijn. Getuige hiervan de bijdragen van bijvoorbeeld Gerolf Peeters, Gerrit Van Roy of LUc Dooms, allemaal mensen die ook actief op het forum zijn/waren.
Het blad wordt dus grotendeels gemaakt door zijn lezers. Als er weinig in te lezen valt over de "andere" schalen dan HO is dit in eerste instantie te wijten aan een gebrek aan medewerkers die hierover met de nodige bekwaamheid kunnen berichten, en is ook een gevolg dat de meeste lezers in HO bezig zijn, en dus minder interesse hebben voor die andere schalen..
Maar wat houdt al diegenen die bijvoorbeeld schaal O beoefenen tegen om hun ervaringen, hun realisaties en banen te presenteren en op papier te zetten?? Kritiek geven is gemakkelijk, doen vraagt meer inspanning....
Waar wachten jullie op?
Guy
 

tufken

@ Guy Van Meroye

Welke oplage hebben de twee (Nederlands + Franstalig) samen?
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


rgp

Dag,

Guy, om uw laatste zin te ontkrachten volgende mededeling: ik schrijf wel degelijke artikels over 0 en dan nog in beide landstalen, daarboven vertaal ik alle artikels naar het Frans die verschijnen in 0-Magazine, indien de auteur Nederlandstalig is.  Ik weet dat de vertalingen niet perfect zijn.

Alleen hebben we niet de pretentie om alles te weten over 0.  En we zijn dus ook nieuwsgierig naar wat uit andere hoeken kenbaar gemaakt wordt.  Als een blad zich een MODELSPOORmagazine noemt mag men verwachten dat het over MODELSPOOR gaat en niet over HO.

Het is wel verheugend te vernemen dat de redactie uit 40 man bestaat (dat zal wel voor heel metamedia zijn) maar langs de andere kant is het toch maar triestig dat de website NOOIT op tijd wordt geupdated (de aankondiging voor n? 51 is er ongeveer 14 dagen gekomen na het verschijnen van het nummer, aan de andere taalzijde is men er zelfs ingeslaagd om een nummer niet aan te kondigen), de agenda na 3 jaar nog niet werkt (zie een ander draadje) en dat om in de papieren kalender te komen ge best naar personen mailt.

Enfin, als ik dus een artikel over spoor 0 wens te zien verschijnen, moet ik zelf Kuifje spelen en dan hopen dat het verschijnt en zonder ingekort te zijn (expo Aarlen)

Roland

Tom

citaat:
Geplaatst door rgp

...is het toch maar triestig dat de website NOOIT op tijd wordt geupdated (de aankondiging voor n? 51 is er ongeveer 14 dagen gekomen na het verschijnen van het nummer, aan de andere taalzijde is men er zelfs ingeslaagd om een nummer niet aan te kondigen), de agenda na 3 jaar nog niet werkt ...

Ben ik helemaal mee akoord, en als je dan welke sites andere modelspoor tijdschriften hebben, daar kan MSM mischien nog van leren.
Tom

loebaske

Ik ben het wel eens met Tony & Guy eens, en zekers als er gedeeltelijk vrijwilligers meewerken, een vb, ben in den tijd begonnen met een modelbouwfestival, maar ik moest ook naar andere clubs/of clubs die melden dat ze iets nieuw konden presenteren...
want anders was het steeds het zelfde, en dat is nu het geval met de Lente beurs in Flanders expo, daar hebben ze de fakkel (van modelbouw beurs) over genomen van mij, maar ze doen er niets voor, en het is bijna dood.
En dat is net hetzelfde als een tijdschrift, dat staat en valt zonder
medewerking van aktieve bouwers/artikel schrijvers enz enz
en zoals men al aanhaalde door Guy, MSM is geen MIBA waar mensen
betaald worden om aan den lopende band banen te maken, moest het zo zijn, dan geef ik men job op, en maak van men hobby men beroep, en zal veel banen kunnen bouwen en artikels zullen er dan wel genoeg zijn over allerlei soorten banen.
Eric