3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Zo ondanks de warmte toch nog iets aan de printer kunnen doen.
Het begint er op te lijken.
Maandag de X-as(horizontale) glijstangen op maat maken en monteren.
Dan moeten de motoren er in gehangen worden en de electronica aangesoten worden.
Al met al toch nog een leuk project geworden.

Ben benieuwd hoe hij werkt.
grt Piet.

dani

hoe hij werkt weet ik niet, maar het "kitsch gehalte" is enorm gestegen met die rode strips.
Een meer neutrale kleur (zwart of grijs) had ik persoonlijk beter gevonden, maar   "de gustibus et coloribus non disputandum est".   (over smaken en kleueren valt niet te twisten)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Piet,
Ferm bouwwerk!
Je printer heeft overuren mogen draaien zeker om dat allemaal geprint te krijgen?
Ben benieuwd naar de werking.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: dani op 01 juli 2018, 11:55:07 AM
hoe hij werkt weet ik niet, maar het "kitsch gehalte" is enorm gestegen met die rode strips.
Geen Kitsch Dani, achter de strips komen de diverse draden te lopen, is de bedoeling.
Citaat van: dani op 01 juli 2018, 11:55:07 AM
Een meer neutrale kleur (zwart of grijs) had ik persoonlijk beter gevonden, maar   "de gustibus et coloribus non disputandum est".   (over smaken en kleueren valt niet te twisten)
Ik kon kiezen uit Geel of Rood, de rest was op, vandaar.
En die strips zijn zo in een andere kleur gemaakt.
Maar ik vind dat rood wel lekker opvallen.
Citaat van: PeterC op 01 juli 2018, 13:02:47 PM
Piet,
Ferm bouwwerk!
Je printer heeft overuren mogen draaien zeker om dat allemaal geprint te krijgen?
Ben benieuwd naar de werking.
Ja dat heeft wat tijd gekost.
Maar ik had het allemaal klaar toen de profielen binnen kwamen.
Dus 5 dagen doorlooptijd.
En de werking, sja dat zal wel gelijk aan de A8 zijn vermoed ik.
Ik houd jullie op de hoogte.
Morgen de X-as geleidingen op maat maken, moeten 43.6 cm worde n ik heb stangen van 50cm.
Dus even naar de draaibank om het deel dat niet nodig is er af te steken.
Daarna monteren en wachten op de levering van de steppers en Lead screws.
Als dan de print kop binnen is kan het samen bouwen beginnen.

grt Piet.

PietB

Vandaag de vrijdag binnen gekomen stappen motoren en leadscrews (aandrijfspindels) geplaatst.

Het wachten is nu nog op de extruder asembly, die zit vast ergens in een container tussen China en Nederland.
Als die binnen is ga ik de aandrijfsnaren (zitten hopelijk in de zelfde container) en spanners plaatsen, het printbed monteren.
Daarna kan de electronica er in en moet ik nog een voeding aanschaffen.

Het einde van de bouw komt in zicht.

grt Piet.

Peter

Prachtig Piet.
Ziet er alvast indrukwekkend uit.
Ben benieuwd wat je daarmee allemaal gaat produceren
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

piet is de am8 dezelfde afmeting als de a8
ik zit ook te overwegen om een andere printer maar dan wil ik wel een bed van 40 X 40
dit door het samen zetten van 4 bed platen en daar komt toch een glas plaat boven op dus voor het printen maakt dat geen verschil
de voeding naar die 4 platen kan over 4 extra boosters maar of de voeding dan nog zwaar genoeg gaat zijn ???
in ieder geval het ziet er goed uit ben benieuwd naar de prints die hij gaat maken en of die zoveel beter gaan zijn dan de standaard a8

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

@ Peter, ik hoop dat de printresultaten ook indruk gaan wekken.  :)
Citaat van: raf op 16 juli 2018, 12:41:20 PM
piet is de am8 dezelfde afmeting als de a8
Het is een A8 Raf, althans de componenten zijn van een A8, alleen het kunststof frame is van metaal.
Citaat van: raf op 16 juli 2018, 12:41:20 PM
in ieder geval het ziet er goed uit ben benieuwd naar de prints die hij gaat maken en of die zoveel beter gaan zijn dan de standaard a8
Nou ik heb nog niet zo heel erg 'hoog' geprint, want het wiebelen van het frame in de X-richting is een garantie voor verschoven lagen.
En ik wil graag sneller en bet een resolutie van 0.08 gaan printen.
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

grt Piet.

INFO

Na heel veel tijd en met heel veel geduld heb ik mijn zo goed als standaard A8 tot dit resultaat gekregen.

A8_halfdoosje by W R, on Flickr

Wat heb ik gedaan. En wat is standaard en wat niet.

Ik heb de A8 vast geschroefd op een plaathout, doormiddel van vier beugel om de draadeinden van het frame. Zo haal je de speling uit de Y-As. En helpt ook bij de speling in de X-As richting. Verder een X en Y as riemspanner. Een BL-Touch voor bedleveling en Marlin firmware. En een glasplaat. Voor de rest is hij helemaal standaard.

Laagdikte 0.2
Max printsnelheid 120 mm/s.

Groetjes.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

mijn anetje staat ook vastgeschroefd op een oud stuk plaat van een keuken
voor de rest zijn alle delen die een update waren er vanaf gehaald


hier en daar een kleine fout maar er moet toch spuitplamuur overheen dus meer dan tevreden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

een print gedaan van 36 uur en het is mooi geworden zonder fouten
maar nadat ik het deel van het bed had afgehaald een kleine print begonnen van 2 uur
maar iets na de start ????? tik tik tik ?? waar had ik dat nog gelezen
ha ja ok filament en wat bleek
het verwarming element was uit de extruder gekomen en stond rood gloeiend te stoken
de extruder was daar door te koud en nu stond dus de feeder te tikken

daar het MB nu verkeerde info kreeg bleef het dat element dus rood gloeiend stoken
daar de printer 24/7 draait zal ik er toch meer onderhoud aan gaan moeten doen
als deze print afgelopen is dan het ding maar eens onder handen nemen
dit was ik aan het printen voorheen


nog 7 te gaan
maar eerst de klein delen nu

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

#1151
Wat ik niet begrijp is dat je nog steeds op tape print. Je ziet overduidelijk dat het zowel los komt van de tape en nog erger dat de tape los komt van het bed.

Glasplaat en een bus 3Dlac doen wonderen, geen haarlak want dat werkt niet.

En B.T.W. als je de juiste firmware (Marlin) voor de printer gebruikt heb je een beveiliging daarvoor in de vorm van een temperatuur runaway monitor. Stopt de printer automatisch met printen en warmstoken.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

wim eerst de printer draait 24/7
een software update doen nu is funnest als die verkeerd loopt want dan zit ik zonder printer

dat heb ik nog al eens geschreven maar er word blijkbaar overheen gelezen

ik heb de anet nu een onderhoud beurt gegeven en klaar hij print weer als voorheen
tape en haarlak het zelfde als hier boven geen tijd om iets te veranderen
als ik een glas plaat leg dan moet ik alles weer gaan levellen en daar is gewoonweg geen tijd voor
ik begin om 6 uur en stop om 12 uur de rest van de nacht staat de printer ook delen te printen
ik zet het bed zo vol mogelijk zodat hij heel de nacht verder kan en dan hopelijk tegen 6 uur juist met de laatste % bezig zodat ik hem ander voer kan geven

nu ben ik 30 van die pockets die je onder het geschut ziet zitten aan het printen

de 30 torens zijn reeds gedaan nu nog 8 grotere en dan nog een 38 range finders want elke toren heeft zijn eigen range finder
en das niet het probleem maar die houders waar die op zitten daar zijn er geen 2 hetzelfde van

gr raf en ooit in een verre toekomt zal ik wel eens een update doen maar nu niet




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Raf, GEEN HAARLAK. Maar een glasplaat erop is toch niet zo moeilijk, gewoon je eindstop 3 mm aanpassen, of in ieder geval de dikte van je glasplaat. Hoeft geen uren te duren.
Andere firmware gaat zeker niet fout, en als het fout gaat is het binnen enkele seconden weer hersteld. Maar goed waar een wil is, is een weg. Als de wil er niet is dan houd het gewoon op. En misschien wordt het tijd voor een tweede printer, halveert de productie tijden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

ja en nee
software loopt altijd fout wanneer je het kunt missen
zo ook waarom ik niet naar fusion 360 over stap
da werkt niet op mijn pc het wil zelfs niet installeren
zo werk ik ook van de sd kaart want de printer staat op een eigen voeding voor als de stroom weg valt
dan doet hij gewoon door

glasplaat heb ik zo maar niet liggen en nee ik ga geen uur rond rijden om er een te bestellen en de spiegels die ze hier hebben zijn te klein
had ik al allemaal geprobeerd maar ik moet nu een deel printen van 24 op 24 dus zeker te klein hopelijk kan ik cura wat wijs maken dat het bed 4 cm groter is en dan dit deel binnen kort wel op een stuk glas printen dat dan wel deze afmeting aan kan


die marlin geeft valse veiligheid
als zoals bij mij het hot end uit de extruder is gekomen maar nog juist het voorste puntje blijft er in zitten
dan staat hij alsnog rood gloeiend
marlin meet dan de resterende temp van het hot end maar dat is het dan ook
de extruder  was nog altijd een 180° maar dit was te koud om de pla te smelten en daar kan marlin geen barst aan doen
als de extruder te warm word dan kan de software alleen maar door de voeler meten hoe warm de zooi word en dan ingrijpen

en ja een tweede printer zou welkom zijn er staat er nog een in Brecht en een in puurs die maken ook overuren
want die draaien ook 24/7 allee eentje toch want Bart is juist terug uit het hospitaal en in revalidatie van een schedelbreuk en 5 hersenbloedingen .
dat zal nog een tijdje duren voor er langs daar terug delen gaan binnen komen
om een idee te hebben van hoe het moet worden


en dit is nog maar een klein deel van de boot anders yamato opzoeken daar zie je waar ik aan bezig ben
schaal 1/75
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.