Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

Alberke

Citaat van: INFO op 08 april 2018, 20:54:48 PM
Ach, Alberke droom lekker verder, wat dacht je wat en hoe het de eerste keer zat toen het uitfikte. Dat is nog gammeler en geeft nog veel eerder en meer problemen.
Alle tip en tricks al de revue laten passeren, dus.. stop maar met het geven van goed bedoelde adviezen. Laatste redmiddel is denk ik dikkere draad.

Groetjes
Ik ben integendeel heel wakker hoor, en ik droom enkel als ik slaap  ;D
Ik zie wat ik zie en ik zie dat die draadbundel amper beweegt als die achteraan is aangekoppeld en het punt waar die plooit zo hoog mogelijk is bevestigd. Elk klein kind weet dat je een draad kan breken door hem steeds op dezelfde plaats te plooien. Maar jij bent geen klein kind meer natuurlijk.  ;)
Die rupsen zijn misschien mooi en indrukwekkend om naar te kijken, maar een bron van ellende.
En of ik adviezen geef zal ik zelf wel beslissen, misschien heeft iemand anders er wat aan, iemand die niet denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Citaat van: Havoc op 08 april 2018, 19:47:40 PM
Ben je zeker dat je niet ergens een kortsluiting hebt? Geen permanente, maar ergens iets dat bij sommige bewegingen contact maakt waar het niet moet.

Op beide printers??? Hoe waarschijnlijk acht jij dat??

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Maar natuurlijk Alberke, maar de draad zal nooit constant op dezelfde plek buigen. Het bed is in beweging.  ;)
En de plaats waar het probleem zit, beweegt al helemaal niet. Ook ik heb ogen en zie wat er daadwerkelijk gebeurd.
Ook als de draad helemaal vrij hangt en kan bewegen fikt hij uit. Rups of geen Rups maakt geen F*** uit.

En voor de record, dat was de opstelling die het langste heeft gewerkt.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Citaat van: PietB op 08 april 2018, 01:15:41 AM
Vandaag het meubilair voor de bijwagen van het Budapester tramstel gecompleteerd.
...
Voor beide compartimenten zijn nu de banken gereed, 36 zitplaatsen.
Volgende stappen, de banken voor de motorwagen.
Dat worden 27 zitplaatsen, 9 zitplaatesn minder dan de bijwagen vanwege de technische ruimte tussen de passagiers ruimte en de stuurstand.

Piet, mooie bankjes  ;)  :)
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: INFO op 08 april 2018, 18:23:19 PM
Het was weer zover, de bedrading naar het Hotbed wederom uitgefikt, zou die dan toch meer dan 1A aan stroomverbruiken? Nou echt wel. 10A komt meer in de richting anders gebeurd dit niet.  ;)

Anethotbedbedrading by W R, on Flickr

Maar eens opzoek naar een dikkere draad  4.0 qmm, als dat niet helpt dan het geheel maar in de kliko.

Groetjes

Wim, ziet er op zijn minst gezegd niet goed uit...

Tot welke temperatuur stook jij je bed op?

Ik kan mis zijn maar is dat 0.75mm² draad?  Dan is die inderdaad veel te dun!

Ik gebruik 2.5mm² luidsprekerkabel (rood-zwart - goed tot 25A).  Wat ik wel heb gemerkt bij het solderen van die draad op het bed is dat je met een vergrootglas best eens kijkt of geen van beide draden contact maakt met het aluminium bed.  Ik heb er wel een 80 Watt bout moeten voor aanschaffen om die dikke draden deftig op dat bed te kunnen solderen.




Heeft er al iemand de stroom van zowel het bed als van de hotend gemeten?

Als de tijd mij het toelaat, ga ik eens de geheugenscoop op contacten van het bed zetten.  Volgens mij wordt de FET er tijdens het opstoken gewoon constant open gezet.  Vermoedelijk wordt er nadien via PWM 'bijgestookt' (PID regelaar).

Indien het een niet pulserende spanning is tijdens het opstoken, kan ik de stroom meten met een ordinaire multimeter (met een DC 20A bereik).

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Alberke op 08 april 2018, 20:06:53 PM
En als je nu die "rups" er af doet, en het hotbed plaatst zoals is beschreven, met de aansluiting achteraan, dan zal je merken dat die draden en aansluitingen veel minder belast worden.

Citaat van: INFO op 08 april 2018, 20:54:48 PM
Ach, Alberke droom lekker verder, wat dacht je wat en hoe het de eerste keer zat toen het uitfikte. Dat is nog gammeler en geeft nog veel eerder en meer problemen.
Alle tip en tricks al de revue laten passeren, dus.. stop maar met het geven van goed bedoelde adviezen. Laatste redmiddel is denk ik dikkere draad.

Groetjes

Hier ga ik toch Hugo bijtreden.

De kabelketting - rups heb ik ook gemaakt.  Het stuk dat vlak onder het bed staat heb ik zelfs in ABS laten printen (om bestand te zijn tegen eventuele hoge temperaturen in de toekomst - HIPS en ABS).
Aansluitingen naar de zijkant geplaatst, 'rusp' geplaatst en na een week printen alles terug verwijderd wegens geen meerwaarde. maar wel meer belasting van de Y-motor.

Terug de aansluitingen naar achter geplaatst in een kabelboom en dan een 'state-of-the-art' oplossing uitgewerkt om die kabelboom soepel te laten bewegen: aan een stuk filament twee haakjes geplooid.  Eén haakje onder de kabelboom en de andere kant bovenaan over het frame gehangen.  DE oplossing!  Kabelboom loopt heel netjes mee met het bed zonder enige vorm van weerstand voor het bed en zonder enige kans op een kabelbreuk.  De kabelboom loopt niet over of tegen het frame en hangt netjes aan een veerkrachtig stukje PLA filament.  Een soepele spiraalveer zou er 'professioneler' uitzien.

Ik heb geprobeerd om er een foto van te nemen, maar te onduidelijk om hier te posten.

Groetjes, Peter


PietB

Vandaag de rest van de banken geprint en in elkaar gezet.

De set is nu compleet en kan als de tram is gespoten in de compartimenten gezet worden.
Ik heb de foto's, genomen uit twee verschillende hoeken en samen gesteld tot één foto.
De meest linkse 8 banken(goed voor 18 zitplaatsen) zijn voor één compartiment, de set daarnaast ook 8 banken zijn voor het tweede compartiment, totaal dus 36 zitplaatsen in de bijwagen.
De motorwagen heeft één lang en een korter compartiment, omdat aan de kant van het het korte compartiment de hoogspannings ruimte geplaatst is.
De motor wagen heeft dus 18 zitplaatsen in het lange compartiment en 9 zitplaatsen in het korte compartiment.
In zijn totaliteit kan deze tram samenstelling dus 54 passagiers vervoeren.

Nogmaals veel dank gaat uit naar Peter C voor zijn teken skills, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.

Even wat anders,
Ik begrijp niets van de malheur die Wim heeft, ik heb de zelfde constructie en mijn printer heeft de laatste 4 weken continue iedere dag gewerkt, met 205 graden nozzle en 60 graden bed tempertatuur, maar nooit meer dan 8 uur achtereen.
Ik zou even diepgaand naar de oorzaak zoeken Wim.

grt Piet.

raf

de printer hier draait 24/24 of toch zo goed als en met die kabels geen problemen

[modder smijt modus aan ]
kan natuurlijk zijn Wim dat je onzorgvuldig gesoldeerd hebt en daardoor verlies hebt wat de kabels dan warm stookt
[/modder smijt modus uit]
die rups licht er bij mij ook reeds terug vanaf met het probleem met het hot end
al die voorgestelde shit van "VERBETEREN" trekt op geen zier en geeft problemen

Het ding is wat het is en het kan wat het kan wil je betere en mooiere prints dan moet je meer uitgeven
voor prototype doeleinden en zaken die  niet mooi glad moeten zijn is hij voor mij meer dan voldoende geschikt

en als ik ga terug kijken dan zijn 90 % van de defecten terug te leiden naar de updates

ik ga als ik de lagers moet vervangen door nu we zeer intensief gebruik het bed terug in de oorspronkelijke stand zetten want inderdaad zo bewegen de kabels op zijn minste

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Mooi, die bankjes Piet! Brengt me op ideeën  :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

#984
PeterC,

De bedrading is/was standaard ANET A8.
Bed temp 50 graden.
In de video hieronder zie je het stroomverbruik van een Nozzle en een Hotbed genoemd.
Rond 9:10

@Alberke: Hier nog iemand met heel veel tips en open deuren, zie filmpie

@Piet
De printer staat hier 6 uur aan een stuk te printen, en na wisseling van de glasplaat gaat hij weer verder met 6 uur printen.

https://youtu.be/VK_K6fp4BIk

Groetjes


Groetjes



Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: INFO op 09 april 2018, 11:34:35 AM
De printer staat hier 6 uur aan een stuk te printen, en na wisseling van de glasplaat gaat hij weer verder met 6 uur printen.
Ja die 6 uur achtereen haal ik ook Wim, maar na het afronden van een print meteen een andere glasplaat er op en gaan met die banaan dat doe ik niet.
Ik heb één glas plaat en die laat ik afkoelen, haal de objecten er af en ga eventueel met een gereinigde plaat verder.

grt Piet.

dani

Citaat van: PietB op 09 april 2018, 14:01:28 PM
Ik heb één glas plaat en die laat ik afkoelen, haal de objecten er af en ga eventueel met een gereinigde plaat verder.
grt Piet.
Als je op de juiste bed temperatuur print ( is een beetje zoeken) dan haal je je objecten zo van de plaat af en kan je meteen verder.
Minder energie verlies omdat je je bed niet elke keer vanaf kamertemperatuur moet opwarmen en ook je extruder blijft warm.

Zo heb ik hier de afgelopen weken alle onderdelen en hulpstukken voor de aandrijcing, lagering en bevestiging van de "paternoster kast" geprint.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 09 april 2018, 14:55:50 PM
Als je op de juiste bed temperatuur print ( is een beetje zoeken) dan haal je je objecten zo van de plaat af en kan je meteen verder.
Wat voor kleef medium gebruik jij?
Citaat van: dani op 09 april 2018, 14:55:50 PM
Minder energie verlies omdat je je bed niet elke keer vanaf kamertemperatuur moet opwarmen en ook je extruder blijft warm.
Het is hobby hé, dan kijk ik niet op een Kw/h meer of minder.  ;D

raf

Hoi Ik doe het zoals Dani het schrijft
niet laten afkoelen en direct weer de volgende print
ja hier is het ook hobby maar uit de hand gelopen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Nou ik gebruik UHU stick (Pritt stift) op glas en print met 205 graden nozzle en 60 graden bed temp.
Als de printer net klaar is krijg ik het stuk er echt niet af hoor.
Maar als het bed tot plm 30 graden is afgekoeld kan ik het er zo afpakken zonder enige weerstand.
Dus dat doe ik dan ook.