Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

Alberke

Citaat van: PietB op 03 april 2018, 22:50:39 PM
Citaat van: Alberke op 03 april 2018, 22:12:17 PM
Raar, die werkt bij mij dus niet.
Dat is heel vreemd Hugo.
Een seconde of 10 op zijn plek houden is voldoende.
Print je echt PLA?

grt Piet.
Vrij zeker van, stond toch op de doos.
Ik kan dat plakken maar het komt gewoon los. Die vliegtuigmodellenlijm werkt daarentegen prima.
Ik gebruik als secondelijm "Zap" uit de hobbywinkel. Misschien eens een ander merk testen...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Als het echt vast moet zitten, dan lijm ik PLA met  wat 2K epoxy.   Voor grotere onderdelen wekrt dat superdeluxe.
Voor kleine onderdeeltjes is het waarschijnlijk wat overkill en te lomp .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Alberke op 03 april 2018, 23:33:10 PM
Misschien eens een ander merk testen...
Ik heb nog niet eerder gehoord van het lijmen bij bepaalde merken van PLA met secondenlijm, dat dit niet zou werken.
Wel zou ik je willen adviseren om eens de secondenlijm van een gerenommeerd merk te gebruiken.
Gewoon om te testen.

Citaat van: dani op 04 april 2018, 12:23:48 PM
Als het echt vast moet zitten, dan lijm ik PLA met  wat 2K epoxy.   Voor grotere onderdelen wekrt dat superdeluxe.
Voor kleine onderdeeltjes is het waarschijnlijk wat overkill en te lomp .
Ja dat werkt ook prima en voor kleine delen is het inderdaad moeilijk doseren, dus lijm uit een klein tuutje of met een kwastje opbrengen is te prefereren.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 03 april 2018, 22:12:17 PM
Ik lijm met secondenlijm, zgn vingertjes lijm.
Raar, die werkt bij mij dus niet.

Ter aanvulling;
Ik weet nu niet hoe het op jouw hobbykamer gesteld is, maar zelf heb ik ondervonden dat bij koude temperaturen de secondelijm niet of traag reageert,
dus hoe warmer de omgeving, hoe beter resultaat...

;)

PeterC

Mijn experiment met HIPS is dus op een flop uitgelopen.  Het materiaal stelt veel te hoge eisen aan je printer.  Tijdens het printen, krulden de stukken op en lagen bijna los op het bed.  Ik denk niet dat die A8 115° bedtemp aan kan (nog niet getest).

Kleeft wel met Tamiya lijm direct aan elkaar.

Wat het lijmen van PLA betreft: ook even wat experimenten uitgevoerd. 
Secondenlijm (Pattex) geen enkele probleem.
Tamiyalijm (extreeem vloeibaar) houdt niet.
Revell modelbouwlijm (half vloeibaar) lijmt de stukken aan elkaar maar de stukken moeten lange tijd op elkaar worden gedrukt.  Morgen zie ik wel of ze houden.

Voor mij is het terug naar PLA  :-[
Groetjes, Peter


Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 04 april 2018, 14:15:54 PM
Citaat van: Alberke op 03 april 2018, 22:12:17 PM
Ik lijm met secondenlijm, zgn vingertjes lijm.
Raar, die werkt bij mij dus niet.

Ter aanvulling;
Ik weet nu niet hoe het op jouw hobbykamer gesteld is, maar zelf heb ik ondervonden dat bij koude temperaturen de secondelijm niet of traag reageert,
dus hoe warmer de omgeving, hoe beter resultaat...

;)
Secondelijm hardt sneller in vochtige omstandigheden. Daarom wordt aanbevolen het in de ijskast te bewaren want daar is het minder vochtig. (Bij mij niet, maar soit). Op ademen zou dan het proces moeten versnellen. Mensen met een droge adem drinken dus best eerst een Duvel, of als ge er aan geraakt, een Westvleteren.
Blijkbaar moet je de stop er direct terug op zetten om de reactie tegen te houden, en zelfs dan is het maar een paar weken goed want er is lucht bij geweest.

Op FAQ van Loctite gevonden.(van dat vocht)
Dat zal dan de oorzaak zijn want mijn flesjes zijn allemaal maanden oud.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

@PeterC,

Volgens deze beschrijving is HIPS helemaal niet zo geschikt voor projecten, en is meer voor ondersteuning.

https://www.123-3d.nl/page/hips_filament.html

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

Citaat van: PietB op 04 april 2018, 13:33:28 PM
Citaat van: Alberke op 03 april 2018, 23:33:10 PM
Misschien eens een ander merk testen...
Ik heb nog niet eerder gehoord van het lijmen bij bepaalde merken van PLA met secondenlijm, dat dit niet zou werken.
Wel zou ik je willen adviseren om eens de secondenlijm van een gerenommeerd merk te gebruiken.
Gewoon om te testen.

ZAP is zowat de gekendste secondenlijm en epoxy bij de RC vliegtuigmodelbouw.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 04 april 2018, 21:54:08 PM
ZAP is zowat de gekendste secondenlijm en epoxy bij de RC vliegtuigmodelbouw.
Nou hier in Noord Vlaanderen nog niet van gehoord, Johan.
Wij behelpen ons met Bison Seconden lijm.

grt Piet.


raf

zap is inderdaad in de modelbouw een van de bekendere merken
baillien ,albatros ,minishop en caracars die hebben deze merken altijd in huis en noord vlaanderen dus eigenlijk zuid nederland kun je terecht bij of wel shamrock of bij peter in bergeijck .die hebben deze lijmen ook altijd op voor raad

koude doet inderdaad de lijm mindersnel hechten en er op blazen versneld het harden
waarom deze lijm zo goed vingers lijmt is omdat deze lijm daar oorspronkelijk voor gemaakt is
dit was een militaire lijm die gebruikt werd om zeer snel een wonde dicht te krijgen en dus daarom kleeft hij gaar aan je velletje

gr raf ik ga nog wat polyester zetten in een nu klein rompje van 2 meter
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Vandaag het meubilair voor de bijwagen van het Budapester tramstel gecompleteerd.

Voor beide compartimenten zijn nu de banken gereed, 36 zitplaatsen.
Volgende stappen, de banken voor de motorwagen.
Dat worden 27 zitplaatsen, 9 zitplaatesn minder dan de bijwagen vanwege de technische ruimte tussen de passagiers ruimte en de stuurstand.
Wordt vervolgd.

grt Piet.

INFO

#971
Het was weer zover, de bedrading naar het Hotbed wederom uitgefikt, zou die dan toch meer dan 1A aan stroomverbruiken? Nou echt wel. 10A komt meer in de richting anders gebeurd dit niet.  ;)

Anethotbedbedrading by W R, on Flickr

Maar eens opzoek naar een dikkere draad  4.0 qmm, als dat niet helpt dan het geheel maar in de kliko.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

Ben je zeker dat je niet ergens een kortsluiting hebt? Geen permanente, maar ergens iets dat bij sommige bewegingen contact maakt waar het niet moet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

En als je nu die "rups" er af doet, en het hotbed plaatst zoals is beschreven, met de aansluiting achteraan, dan zal je merken dat die draden en aansluitingen veel minder belast worden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Ach, Alberke droom lekker verder, wat dacht je wat en hoe het de eerste keer zat toen het uitfikte. Dat is nog gammeler en geeft nog veel eerder en meer problemen.
Alle tip en tricks al de revue laten passeren, dus.. stop maar met het geven van goed bedoelde adviezen. Laatste redmiddel is denk ik dikkere draad.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.