Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Citaat van: raf op 30 maart 2018, 23:48:15 PM
heb ik nu zulke dingen alleen ??? of hebben anderen dat ook
Het doodsimplele feit dat van deze calamiteiten op internet veel gemeld wordt, heeft mij er toe doen beluiten dit soort delen gewoon op voorraad in de kast te hebben liggen.
Gelukkig (nog) geen last van gehad, maar moscht het nodig zijn kan het zo vervangen worden.
Voor die paar Euro's kun je geen oponthoud riskeren.

https://bit.ly/2GZjEam

En bij deze heb je ook meteen een reserve nozzle en throat.

raf

Hoi Piet

bedankt voor de link en inderdaad is het een goeie raad om stukken in reserve te hebben
ik heb normaal altijd voor de RC modelbouw reserve stukken en nu stom dit voor de anet niet gedaan
al is er een nieuw moederbord onderweg en extra versterkers maar nog geen hot end

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 30 maart 2018, 23:48:15 PM
...heb ik nu zulke dingen alleen ??? of hebben anderen dat ook...

Raf, door omstandigheden heb jij ganse dagen tijd om te printen.  Ik heb dat helaas niet en misschien bij ganse dagen printen duikt dat euvel op.




Net na een zware werkdag de printer nog even aangezet en vergeten de temperatuur van 195° naar 185° te reduceren (voor fijne stukjes).  Van de 42 stukjes (batch print) zijn er slechts de helft bruikbaar (de rest heeft veel te veel draadjes).

Nu batch op nieuw printen op de juiste temperatuur en dan vlug in mijn bedje.  Morgen, Pasen, terug een drukke werkdag  :(
Groetjes, Peter


raf

Hoi Peter

Hhahaha omstandigheden
nee dat ding MOET hier heel de dag en nacht printen
en het probleem is allemaal kleine stukjes zoals die klinknagels
de printer kan daardoor geen lange stroken printen buiten die drie strips op het einde
dus de motoren zullen ook wel te verduren krijgen met al die korte stukjes

maar gaan met die banaan
vandaag achteruit gewerkt omdat er iets niet goed was.
dik een 4 uur verloren dus dat zijn 8 uren die ik kwijt ben
woensdag eerste lading gaan afleveren zie dan kan daar reeds een mal van gemaakt worden
en krijg ik plaats voor de volgende te beginnen maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Al eens eerder aangegeven in dit draadje, persoonlijk had ik hier allang een gietmal voor gemaakt om die klinknagel koppen in resin mee te kunnen gieten en maken.
Snap niet waarom dit nu perse met de printer gemaakt moet worden. Gieten kost minder tijd en energie. In mijn beleving maak je een 3D model om er later een mal voor een gietmal mee te maken. Zeker als het gaat om deze aantallen.
Dat je daarvoor een 3D printer heb aangeschaft, klopt helemaal, je kunt er namelijk de delen mee maken voor de gietmal.

Groetjes

Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

alee nog eens uit leggen
de klinknagels zitten aan de boven kant daar waar ze het smalste zijn aan een strip vast
na het lijmen word deze strip weg gehaald en blijven de klink nagels achter
dit kun je in een mal niet gieten want dan zit de strip aan de onder kant
bij de kleinere boten van 2.5 meter heb ik wel silicone mallen en giet ik de klinknagels waarna ze een voor een worden opgebracht
dit zijn er dan een paar duizend
hier gaat het om 20.000 (twintig duizend)stuks
en er is geen tijd om deze een voor een te plakken
het schema waar ik me aan moet houden is het volgende
voor juni 4 duikboten van 6 meter
voor september 6 duikboten van 2.5 meter
voor december 2 slag schepen van 2.5 meter
voor januari 2019 twee destroyers van 3 meter 

klaar nu waarom ze op strips zitten en zo veel gemakkelijker gekleefd kunnen worden
woensdag zijn de eerste rompdelen klaar en kunnen ze op transport
waarna ze terug komen om verder afgewerkt te worden
dek aan brengen en alle reeds gemaakte klein delen zoals kaapstanders , klammen sensoren en dies meer
waarna ze weg kunnen om een kleurtje te gaan krijgen

de romp van de andere 2.5 meter boten komen morgen op de werk bank om ook van klinknagels voorzien te worden
deze zijn uitgesneden en gaan een voor een aangebracht moeten worden
het is me niet gelukt om 1 mm  kleine klinknagels zo te produceren zoals die van 2.4 mm
dus er gaat weken werk in kruipen om deze aan te brengen
van 8 tot 5 is werk uren en daarna eten en dan de frees machine aan het werk om de propellors te frezen

gr raf ik ga terug een beetje werken



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 01 april 2018, 18:04:19 PM
...
het schema waar ik me aan moet houden is het volgende
voor juni 4 duikboten van 6 meter
voor september 6 duikboten van 2.5 meter
voor december 2 slag schepen van 2.5 meter
voor januari 2019 twee destroyers van 3 meter 
...

Is dat voor een "HOBBY".
Mij lijkt het veel eerder op een productieplanning van een fabriek of een leverancier. ??? ???

Deadline niet halen is een boete betalen of zoiets...  ??? ??? ::) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Citaat van: SuSke op 01 april 2018, 21:32:06 PM
Citaat van: raf op 01 april 2018, 18:04:19 PM
...
het schema waar ik me aan moet houden is het volgende
voor juni 4 duikboten van 6 meter
voor september 6 duikboten van 2.5 meter
voor december 2 slag schepen van 2.5 meter
voor januari 2019 twee destroyers van 3 meter 
...

Is dat voor een "HOBBY".
Mij lijkt het veel eerder op een productieplanning van een fabriek of een leverancier. ??? ???

Deadline niet halen is een boete betalen of zoiets...  ??? ??? ::) 8)

een nieuwe kleinserie-fabrikant  :) ... 14 vaartuigen op 10 maanden tijd? da's gemiddeld 21 dagen per vaartuig. Aan 12u per dag... op 250u één vaartuig? je bedoeld toch niet van "niets" naar een afgewerkt model hé Raf?

wou dat ik zoveel tijd had maar mijn baas wil mij niet ontslaan  :(

raf

Ik kan en mag nog niets vrij geven maar eens alles klaar is en het gebruikt is waar het voor gebouwd is geworden mag ik dat wel hopelijk

en dan hoop ik dat jullie er van kunnen gaan genieten
sommige mensen op het forum weten wel waar het over gaat maar die houden het ook voor hun

en jullie tellen verkeerd omdat ven de modellen mallen worden gemaakt en daar dan de productie aantallen uitgemaakt  worden
die boot van 6 meter is nu zover klaar dat hij naar de verwerking kan gaan waar de eigenlijke mal gemaakt word
daar maken ze dus ook de nodige positieven die dan terug naar mij komen om verder te worden afgewerkt tot op de primer
daarna gaan ze naar iemand die hun een kleurtje geeft
en nee ik werk er niet alleen aan want er zitten ook duitse en engelse en nederlanders tussen die allemaal mee aan dit project werken

de tijd dat ik eens achter de pc zit is dan nog meestal niet echt achter de pc maar lernhout & houspie werkt wel redelijk goed en dat is een grote hulp
de printer is weer over uren aan het maken en werkt nu weer 100% zoals het hoort
alleen klinknagels van 14 mm krijg ik niet geprint om een of andere reden weigert cura daar een gcode van te maken en ik weet niet waar de fout zit
cura geeft ook 0 gr pla aan en das niet normaal het hoort minstens 1 gr te zijn want de grote zijn 4 gram

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Mijn eerste product, getekend en geprint. Ik heb tafeltjes nodig!



..en mag ik tegelijk eens vragen of er iemand zulke pannen kan tekenen voor de 3Dprinter?


Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

PLA plakt uitstekend met plastic lijm (Revell, Tamiya...)
De mijne toch  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Citaat van: Alberke op 02 april 2018, 14:01:10 PM
Mijn eerste product, getekend en geprint. Ik heb tafeltjes nodig!

Hugo, ziet er goed uit!
Met welk programma teken je?

Citaat van: Alberke op 02 april 2018, 14:01:10 PM
..en mag ik tegelijk eens vragen of er iemand zulke pannen kan tekenen voor de 3Dprinter?

Als daar een 1/1 tekening met afmetingen van bestaat, valt dat te tekenen.  Voor ho?
Groetjes, Peter


raf

Hoi Hugo
eventjes een soepje om wat op temp te komen want 18° in de garage is soms net dat eventjes te koud


als het voor mij bedoelt was hier en antwoord
PLa op PLa zal goed plakken met die lijm soorten maar ik moet op polyester plakken en daar houd die revell lijm voor geen meter

ook nog eens doordat aan een duikboot alles rond is staat er ook nog eens een bepaalde spanning op de strips
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: raf op 02 april 2018, 15:17:34 PM
Hoi Hugo
eventjes een soepje om wat op temp te komen want 18° in de garage is soms net dat eventjes te koud


als het voor mij bedoelt was hier en antwoord
PLa op PLa zal goed plakken met die lijm soorten maar ik moet op polyester plakken en daar houd die revell lijm voor geen meter

ook nog eens doordat aan een duikboot alles rond is staat er ook nog eens een bepaalde spanning op de strips
gr raf
Dat was maar algemene informatie  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: PeterC op 02 april 2018, 15:13:55 PM
Citaat van: Alberke op 02 april 2018, 14:01:10 PM
Mijn eerste product, getekend en geprint. Ik heb tafeltjes nodig!

Hugo, ziet er goed uit!
Met welk programma teken je?

Citaat van: Alberke op 02 april 2018, 14:01:10 PM
..en mag ik tegelijk eens vragen of er iemand zulke pannen kan tekenen voor de 3Dprinter?

Als daar een 1/1 tekening met afmetingen van bestaat, valt dat te tekenen.  Voor ho?
bij gebrek aan beter met 123D aan het worstelen.
geen idee wat de 1:1 tekening betreft, maar zo nauw komt het niet, in HO is dat 3mm breed. De algemene vorm heb ik al in elkaar geflanst, maar het afhellen van de verdikking naar de eigenlijke pan kan ik niet construeren. Niet dat het erg gaat opvallen in HO.
Ik zou een drone moeten hebben, dan kon ik eens langs boven kijken op die muur  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D