Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

dani

dat is wel heeeeeeeel fijn werk Peter !!!

Ik overweeg om op mijn K8200 (ja, ik weet het is geen A8)  toch ook de Hot End te wisselen voor een finere direct drive hot end die 1,75mm gebruikt.
Het werk daarvan is een stuk fijner .    De upgrade kost 100€  dus  daarvoor koop je geen nieuwe printer, en ik zie het ook niet zitten om er 2 op mijn desk te zetten.
Dan spaar ik liever door voor een Laser-Cutting machine.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Probleempje

Ik heb een nieuwe rol PLA in gebruik en nu merk ik dat de delen die ik lijm niet zo goed vast zitten als de delen van de vorige rol

ik gebruik al jaren schwanheimer industriekleber om deze delen te lijmen en met de lijm nog nooit problemen gehad
ik had nog wat oudere klinknagels liggen van de vorige rol (korte stukjes)en deze lijmen perfect
bij het schuren van het latje komt er nu en dan nog wel eens eentje los maar bij de nieuwe rol zijn het er steeds 4 of 5 per strip die los komen

gegevens
zelfde potje lijm als voorheen
zelfde ondergrond (2K spuit primer)
zelfde manier van lijmen
zelfde kamer temperatuur 20°

ik dacht van ik ga ze eventjes door de aceton halen en dan kijken of het probleem zich nog voordoet
maar hoe gedraagt pla zich met aceton voor ik een bus van 5 liter ga kopen en het werkt niet

iemand dit reeds geprobeerd of hetzelfde probleem voor gehad

gr raf




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Aceton is enkel goed om ABS  week te maken, op PLA ga je weing effect hebben, tenzijn misschien smelten of vervormen.
Er zijn tegenstrijdige berichten hieromtrent.  Je kan het proberen , maar niet alle soorten en merken PLA reageren hetzelfde
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

adrievans

Bij dfe drogist hebben ze kleine flesjes aceton , vrouwen gebruiken dat om make-up te verwijderen , hoef je niet meteen 5 liter te kopen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

Citaat van: adrievans op 30 maart 2018, 15:06:52 PM
Bij de drogist hebben ze kleine flesjes aceton , vrouwen gebruiken dat om make-up nagellak te verwijderen , hoef je niet meteen 5 liter te kopen.

Klopt, ze noemen het met een groot woord "dissolvent", om het een pak duurder te kunnen maken...je krijgt er dan wel een prettiger reukje bij!  ;D ;D

;)

PietB

Citaat van: dani op 30 maart 2018, 09:18:41 AM
dat is wel heeeeeeeel fijn werk Peter !!!

Ik overweeg om op mijn K8200 (ja, ik weet het is geen A8)  toch ook de Hot End te wisselen voor een finere direct drive hot end die 1,75mm gebruikt.
Met wat voor dikte print ju nu dan Dani?

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 30 maart 2018, 15:11:00 PM
Citaat van: adrievans op 30 maart 2018, 15:06:52 PM
Bij de drogist hebben ze kleine flesjes aceton , vrouwen gebruiken dat om make-up nagellak te verwijderen , hoef je niet meteen 5 liter te kopen.


Klopt, ze noemen het met een groot woord "dissolvent", om het een pak duurder te kunnen maken...je krijgt er dan wel een prettiger reukje bij!  ;D ;D

;)
Maar bevat ook andere rommel; die kan dan weer het voorwerp "vettig" maken, en ik denk dat dàt het probleem is bij Raf (niet Raf zelf maar zijn printwerk.) ;D
Iedere BricoGammaHuboCarrefour heeft dat ook in 1 liter, en dat is veeeeeeel goedkoper dan "dissolvent".
En dat lost ABS op terwijl ge er naar kijkt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Citaat van: Alberke op 30 maart 2018, 16:33:44 PM
En dat lost ABS op terwijl ge er naar kijkt.
En isomo ook !!!    dat wordt een klein wit bolleke slijm :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

hoi dan mannen bedankt voor de hulp en uitleg

in de legerstock kost 5 liter evenveel als in de brico 1 liter plus de brico is 15 km heen en 15 terug terwijl de stock maar 3 km ver is

en disselventbevat olie en dat moet ik inderdaad niet hebben en de prijs das echt diefstal LOL

de bevindingen met aceton
het ontvet als gek maar die pla mag je der echt gewoon maar doorheen halen anders is het ellenden en begint hij te plakken
de klinknagels plakken wel weer bijna als voorheen met hier en daar eens eentje die loskomt
maar dat is dan meer een probleem met doseren van de lijm
zit er voldoende onder dan komen ze ook niet meer los 
da was het goede nieuws
als je die dus door de aceton hebt gehaald dan krijg ik een probleem met rekken van het latje wat boven op de klinknagels zit
dat word dan juist elastiek maar het rekt wel maar krimpt niet meer terug in elkaar
en daar die klinknagels mooi evenwijdig van elkaar moeten blijven zitten is dat dus oppassen dat ik niet echt teveel aan het stripje trek tijdens het plakken

da was het

gr raf en ik zit in de helft dus nog 10.000 te gaan voor deze boot dan

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: PeterC op 29 maart 2018, 22:21:32 PM
Toch eens de printer tot zijn maximum kunnen aan het uit proberen.
Foto's zeggen meer dan woorden.

Ik probeer te weerstaan...

Maar veel meer is niet nodig om mij te overtuigen om tot jullie 3D printer clubje te vervoegen.


Geert

Edit: weg blijven van dit forum is geen optie ;)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 30 maart 2018, 19:10:13 PM
...Ik probeer te weerstaan...
Maar veel meer is niet nodig om mij te overtuigen om tot jullie 3D printer clubje te vervoegen...

Geert, join the club, lidgeld is niet vereist!  :D :D :D


Volgende week eindelijk eens enkele dagen verlof.  Ik heb enkele meters HIPS en ga daar eens mee experimenteren.
High impact polystyrene: zou eenvoudig als PLA te printen zijn en toch de eigenschappen van ABS hebben (oa te vlakken in acetondampen).
Bedtemp 50 à 60°, extruder 230°.  Ben benieuwd

Maar eerst weer eens een goed gevuld weekend werken...  :(
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: Geert op 30 maart 2018, 19:10:13 PM
Ik probeer te weerstaan...
Niet doen Geert, niet proberen te weerstaan.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: Geert op 30 maart 2018, 19:10:13 PM
...Edit: weg blijven van dit forum is geen optie ;)

Geert, we zouden je enorm missen!  ;)
Groetjes, Peter


raf

twee zaken waar je het niet voor moet laten

eerst de kostprijs die is zo laag daar ben je nooit voor in het zak gezet
tweede je bent er altijd mee bezig wat er ook gebeurt
ofwel printje zaken ofwel ben je terug aan het afregelen
maar hij houd je bezig of moet ik ZIJ zeggen want ze heeft nukken


daar straks 6 keer prints gedaan zonder probleem
en bij nummer 7 opeens door de plakband heen en heel de zooi terug moeten nullen
en geen idee hé hoe het komt er is aan heel de printer niks veranderd
delen afgenomen zelfde de file terug print gedaan en wham door de plakband uit en rotzooi gebakken


daarom het is een ZIJ en geen HIJ

gr raf
ps nu na terug afregelen weer 4 perfecte prints gedaan

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

en weer hadden we een probleem

het hot end deed raar
dan wel warm worden en dan niet en dan tijdens het printen weer afkoelen
dus ??????
het ding uit elkaar gehaald en de multimeter er op
wel en weer geen contact met bewegen van de draden
alleen als ik er aan trok had ik weerstand en anders niet dus das raar want als er een kabel over is en je trekt heb je nog meer kans dat je geen contact hebt

daar zit zo een oranje plakbandje rond dat spul dus dat verwijderd
daaronder 2 rode isolatie dingen die je kunt naar achter schuiven
en daaronder ja daar zat de boosdoener
dat hot end zelf zal om de een of andere reden niet gesoldeerd kunnen worden en daarom zit dat in twee lange klembussen (k'zou begot niet weten hoe het anders heet)vast geklemd
alleen nu zat het niet meer vast en kon de kabel in die bus schuiven
met zo een krimp tang die ik gelukkig in huis had die twee bussen terug goed aan gedrukt en alles gemonteerd na het na meten en nu werkt de zaak terug
ik heb ook meteen een schroefje in de kop gezet die nu het hot end op zijn plaats houd
daar hadden de chinezen op bespaard zo blijkt

nu blijft alles vast zitten mooi op zijn plaats en de printer na alles terug af te regelen kan weer verder printen

heb ik nu zulke dingen alleen ??? of hebben anderen dat ook

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.