Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

raf

nee philippe die is 6 meter

type VII C vroege versie
er komt ook nog een latere versie
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Och, handigheid is ook niet te koop. Maar ik geef het je voor niets.

Als je nu eens de rij aanpast aan je afmeting van je glasplaat en als je nu eens 2 glasplaten gebruikt en die van je bed afneemt als hij klaar is en laat afkoelen en de lege op het voorverwarmde bed legt en opnieuw het printen start, wat denk je heb je dan tijd verlies, ook kun je op glas meerdere rijen printen. Met een beetje nadenken kom je heel veel verder.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

Wim die lengte is niet voor niets nodig
die lengte is juist de lengte die ik nodig heb om op de romp te passen
die past tussen twee latjes in en zo komen die mooi recht te liggen
afsnijden als ze te lang zijn is geen probleem juist terug bij zetten das veel moeilijker
20.000 stuks per rompje zijn maar nodig en zo moeten er 4 gebouwd worden
dus nee bedankt voor je input maar ik verander er niets aan

er is ook geen reden dat ik dit ga doen
als de printer goed werkt "en dat doet hij dus vandaag weer heel de dag" dan is er geen probleem
einde print gaat een zoemer af zodat ik weet dat hij gedaan heeft en kan ik de volgende sessie starten terwijl ik de juist geprinte delen van het bed afhaal

met de plakband die ik nu heb is er geen probleem maar met die ik nieuw gekocht had dan weer wel
de nieuwe is iets gladder dan de oudere en toch hetzelfde nummer en merk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

kan ook een andere printer kopen da zou ook kunnen

Wim  dit slaat weer nergens op hé man
Die plaat komt binnen 30 dagen binnen en die boot moet tegen zondag de deur uit

Ik heb geen probleem buiten dat het heel soms verkeerd loopt

voor de rest antwoord  ik op de posting van Dani  over het lossen van prints

en dan begin je der weer een hele resem achter te plakken wat eigenlijk niets met de originele posting te maken heeft


daar heb je wel altijd veel van weg om dit te doen hé

niet de groeten 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

rustig mannen, denk aan de tikkertjes .....


Het kan trouwens overal wel eens flink mis lopen !

Hier was't vandaag ook koekenbak.

Na al meer dan 20 portaaltjes met verschillende soorten PLA te hebben geprint, ging ik aan de slag met de "kleurloze"...
Zelde fabrikant van PLA,  zelfde diameter, zelfde temperatuur, zelfde snelheid, zelfde printer, niks maar dan NIKS gewijzigd aan de temperatuur of zo... en bij de 2de print liep het al helemaa mis.

Het lijkt alsof deze rol PLA gewoon  voor de vuilbak is.    Want zonder iets te wijzigen heb ik er nu weer de rol blauwe PLA op gestoken en hij doet het gewoon prima !!

Even 5 minuten niet opgelet ....




Het gaat in de beste huishoudens wel eens mis, en niet alleen met de A8  ook met de trouwe  K8200  (die nu weer aan het spuiten is alsof er niks gebeurd was).   Begrijpe wie begrijpen kan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Wim en Raf,

Graag dit draadje niet terug laten ontsporen in eindeloze discussies!




Ik begrijp beiden jullie standpunt: Wim verkiest efficientie door volledig het printbed te gebruiken voor de productie van de klinknagels.  Daar zou ik ook voor kiezen.
Raf is aan een productie begonnen door drie rijen per keer te printen en daarna direct te verwerken. 
Maar Raf zit met een deadline!
Er is nu geen tijd meer om het productieproces aan te passen.  Door de deadline zou ik Raf zijn productieproces verkiezen. 
Eénmaal iets werkt en je gaat er komen met je tijd, blijf er dan van af en werk op die manier verder.

Volgen er nog dergelijke zaken, pas dan je proces aan met de hier geplaatse raad.  Print dan het bed vol met klinknagels.  Dat duurt veel langer maar de opbrengst is ook veel groter.




Dus heren, geef elkaar een virtuele hand en laten we (proberen) om rustig verder te gaan in dit draadje!




Citaat van: dani op 28 maart 2018, 19:35:48 PM
..Even 5 minuten niet opgelet ....

Dani, nog bruikbaar als kerstversiering  ;D   ;)
Groetjes, Peter


INFO

Volgens mij heb ik hier alleen nog maar goede raad gegeven. Als Raf hier niets mee wil, prima. Maar ik zit niet te wachten op deze moddergooierij.
Als de deadline Raf een beetje beangstigd en daarvan in de stress schiet ook prima, maar botvier dat niet op iemand die goede raad geeft en met de beste wil van de wereld iemand probeert te helpen. Niemand zit hier op te wachten.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

@Wim:

Citaat van: INFO op 28 maart 2018, 23:31:18 PM
Volgens mij heb ik hier alleen nog maar goede raad gegeven.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Je hebt ongetwijfeld goeie raad gegeven, maar:

Citaat van: INFO op 28 maart 2018, 15:30:44 PMOch, handigheid is ook niet te koop. Maar ik geef het je voor niets.

Citaat van: INFO op 28 maart 2018, 18:43:59 PMMaar als de wil er niet is dan houd het natuurlijk gewoon op.

Als je dit soort opmerkingen achterwege laat, wordt er ook geen modder terug gegooid  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Jammer hoor, van deze wel zeer persoonlijke aanval. Een administrator/moderator onwaardig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

Citaat van: INFO op 29 maart 2018, 09:45:13 AM
Jammer hoor, van deze wel zeer persoonlijke aanval. Een administrator/moderator onwaardig.
Ik vind dit geen persoonlijke aanval, Wim.
Enkel een poging om aan te tonen dat jouw taal bij ons soms brutaler overkomt dan waarschijnlijk bedoeld.

Bovendien vind ik de reactie van Raf ook verre van correct.

CiteerWim  dit slaat weer nergens op hé man
...
en dan begin je der weer een hele resem achter te plakken wat eigenlijk niets met de originele posting te maken heeft
...
niet de groeten
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

laat het rusten, mannen.....     

Voor alles wat mensen doen is er vast wel een andere, betere, meer efficiente , snellere,  meer doordachte,  productievere manier .
Maar als het werkt voor die persoon, waarom dan drukte maken.   Tips, raad en advies geven moet kunnen, het is aan de "ontvanger" om die te gebruiken of gewoon zijn eigen ding te doen.

Iedereen die de posts van Wim hier al heeft gelezen, weet denk ik nu al hoe je daar moet mee om gaan.
Ik lees ze bijna diagonaal en haal er meestal de nuttige (technische) zaken zorgvuldig uit, de rest leg ik naast me neer.

En dat Raf soms ook heftig kan reageren, is me ook niet onbekend.   Ik heb zelf ook dat scherpe kantje, dus ik begrijp beide standpunten.
We hebben ook al onze onenigheden gehad maar als volwassen mensen  kijken we daar overheen en kunnen dit soort dingen los laten.


(bron : http://jackklumpenhower.com/wp-content/uploads/2014/04/Let-It-Go-670x372.jpg)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Toch eens de printer tot zijn maximum kunnen aan het uit proberen.
Foto's zeggen meer dan woorden.

Alle stukjes zijn rechtstreeks van de printer 'geplukt' zonder er eerst eens met een mesje de draadjes af te halen.



Onscherpe foto wegens te weinig natuurlijk licht.  Van boven naar beneden: een lagerblok, wieltje en een lagerblok op een lagerplaat.
Stukje van 1 Eurocent en asje van 1 mm.



U-balkje met twee lagerplaatjes en twee wieltjes.  Stukje van 2 cent.




En de wieltjes in vergelijking met een standaard HO wielasje.

Groetjes, Peter


PietB

#898
Amai dat ziet er deftig uit Peter.
En omdat wij samen proberen de randjes van de mogelijkheden van de A8 op te zoeken, hier mijn bijdrage.
Voor het NZH-Vervoer museum in Haarlem ben ik een messing trammodel aan het afbouwen.
Het model bestaat uit 2 rijtuigen, één motorwagen en een bijwagen

Deze modellen zijn helemaal kaal, zonder interieur en zeer geoxideerd.
Ik ben bezig de patina te verwijderen en heb Peter gevraagd of hij aan de hand van interieur foto's en de originele tekeningen uit het archief van het museum, voor mij de banken te willen tekenen in Fusion 360.
En dankzij de uitstekende teken skills van Peter, is dt wat mijn A8 echt maximaal aankan.


Even de banken ten voeten uit, zo geprint en niet afgewerkt.

De banken en de kussens zijn apart geprint.

Mijn dank aan Peter is zeer groot.
Want ik zag me al siliconen mallen maken en hars aanmaken en gieten.
3D printing is toch een stuk eenvoudiger, als je de juiste tekeningen hebt.

De settings van de slicer software is als volgt:
Nozzle diameter 0.40 mm
Layer height: 0.08mm
Top - bottom solid layers: 8
Outer shells : 1
Infill: 15%
Printing speed: 3600 mm/min
Met deze settings kun je dus klein of heel klein printen.

grt Piet.

raf

Hoi Piet zie t er zeer goed uit
ik gebruik meestal de anet om de masters te printen maar daarna nog steeds giet mallen
ik zit dan wel op 1/11 scale dus de prints zijn zeer groot
een duikroer beschermer BV die ik moet printen duurt ongeveer een goeie 12 uur
dan nog spuit plamuur ,schuren ,primer en weer schuren dan is deze klaar
maar daar maak ik dan een mal van en dat gaat veel sneller dat gieten dan het printen en al de na bewerkingen om hem glad te krijgen
uit de mal komt hij als meteen klaar om te spuiten

Dit zijn eenvoudige mallen dus een mal maken daarvan valt echt wel mee
de klinknagels die ik print zitten aan de bovenkant met een stripje daar kun je geen mal van maken want ze komen daar zeer slecht uit (had een proef mal gemaakt)
dus deze worden geprint en dat duurt uren want ik kan ze sneller plakken dan printen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.