Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

INFO

Als ik je foto's bekijk van je printer en de montage van de FET's met bedrading, dan heb ik zo mijn twijfels of alles wel zo netjes en geisoleerd is aangebracht.
Toen ik die foto's voorbij zag komen, was mijn eerste gedachte, dat is vragen om ellende.

En om even in gedachte te houden, het is eerder defect dan je denkt, of hoopt.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Alberke

als die direct opwarmt is de FET kapot, ttz die laat gewoon door. Of het is een onderdeel op dat printje dat de geest heeft gegeven. Je kan die FET toch door"fluiten" met een Ohm meter?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

Hoi,

En het enigste wat je nu hoort is de ventilator.

Nee, je hoeft echt geen gehoor test te doen, hij is gewoon zo stil.

@PeterC, is die BLTouch geen betere oplossing?

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

#768
ik heb reeds een nieuw fet ding besteld en dan voorlopig maar zonder verwarmd bedje printen



nu dit verder afwerken want er moeten nog een pak klein delen op komen mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: INFO op 02 maart 2018, 13:50:03 PM
@PeterC, is die BLTouch geen betere oplossing?

Wim, ik ben maar een simpele man, dus ga ik simpel redeneren.
Auto-leveling: het bed kan zichzelf niet perfect horizontaal regelen (bij heel dure printers wel).  Er wordt dus gekeken met een 'probe' hoe schuin het bed ligt?  De software herrekent de gcode zodat de afstand tussen de nozzle en het bed op ieder punt gelijk is?
Als dat de manier van werken is, dan heb je heel veel kans dat je Z-as niet loodrecht op je XY-vlak staat.  Die Z-as beweegt niet tijdens het printen.

Die BLTouch heeft een nauwkeurigheid van 5 µm een meetklok 10 µm maar met die meetklok weet ik wel zeker dat de Z-as loodrecht op het XY-vlak staat.

Vandaar  ;)




Citaat van: INFO op 02 maart 2018, 14:21:11 PM
...Je komt in hetzelfde laatje als P.B. je mag er gezellig naast liggen...

Wim, iets meer tolerant zijn, kost geen geld  ::) ::) ::)
Groetjes, Peter


INFO

#770
PeterC, de verkeerde aanname, want de Z-As beweegt juist wel, en compenseert, op die manier het schuin staan van het bed en het niet horizontaal staan van de X-As.
Als je goed naar mijn laatste filmpie kijkt kun je dat zien.
Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

PeterC,

Het bewegen van de Z-As is ook de enigste manier om de verschillen in het printbed te compenseren. Gewoon dus door iets omhoog of iets omlaag de nozzle te laten bewegen over het golfslagbed. Ook het schuin staan van de X-As wordt daar in meegenomen. Zelf ik als simpele geest begrijp dat.  ;) ;)

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Citaat van: INFO op 02 maart 2018, 21:44:00 PM
...Het bewegen van de Z-As is ook de enigste manier om de verschillen in het printbed te compenseren. Gewoon dus door iets omhoog of iets omlaag de nozzle te laten bewegen over het golfslagbed...

Dat is wel een derde beweging die ook synchroon moet verlopen.  Ik heb een beetje kennis van micro-processoren, -controllers en dat betekent weer extra reken- en stuurwerk.  Ik heb totaal geen benul van wat die µC aan reserve heeft qua rekenkracht, idletime...

Citaat van: INFO op 02 maart 2018, 13:50:03 PM
...is die BLTouch geen betere oplossing?...

Die BLTouch lijkt me wel interessant.  Ik kijk nog even de kat uit de boom...




Vandaag de printer voor de helft ontmanteld.

Eindelijk eens die FET modules geplaatst.  Extra voedingsdraden van de voeding naar die modules geplaatst (2.5 mm² voor het bed en 1.5 mm² voor de extruder).  Ik heb luidsprekerkabel gebruikt.

De stekker van het hotbed voorzichtig stuk gesneden (hard materiaal!) en dan een poging ondernomen om de voedingsdraden rechtstreekts op het hotbed te solderen...
...Mijn 30 Watt soldeerboutje had er wel zin in, maar het soldeer op dat hotbed niet (alu plaat met opgekleefde weerstand).  Het soldeer werd slechts week onder de punt maar veel te weinig vermogen om die stekkers los te maken.

Gelukkig is er een Hubo schuin over de deur en jas en schoenen aan op zoek naar een zwaardere bout.
Tot mijn verbazing hadden ze 30, 40, 60 en 80 Watt soldeerbouten in het rek.  Het zekere voor het onzekere en de 80 Watt genomen (20 Euro).
Eens thuis bleek het nu nog een fluitje van een cent om de pennen los te solderen en de draden rechtstreeks op het hotbed te solderen.

Verder nog een X- en een Y-riem spanner gemonteerd.

De volgende stap was het hotbed 90° tegenwijzerszin draaien. 

Alles terug gemonteerd en een eerste test: dat bed 90° draaien zonder kabelketting is om moeilijkheden vragen.  Die kabels blokkeren alles

Bed terug in de originele positie geplaatst en een eerste printertest:  cirkeltjes.

Perfecte cirkels en een printer die de helft stiller is.




Omdat ik toch de aansluitingen van het hotbed langs de linkerkant wil, ben ik nu een kabelketting aan het printen.
Mijn eerste pogingen daarmee (2 maand terug) waren echt erbarmelijk.  Zelfs na veel schuren en vijlen, pasten de stukken niet in elkaar.
Nu, na de X- en Y-spanner, de kettingstukken opnieuw geprint en na het verwijderen van de brim passen de stukken direct in elkaar, zonder weerstand kan ik de ketting nu plooien. 
Ikke blij!  ;D
Groetjes, Peter


Gerolf

't Is dat er in dit draadje tussen het gekibbel door ook soms zinvolle informatie staat  ::)
   ... en dat dit verhaal daardoor toch nog een beetje een bestaansreden heeft, want anders was het al lang dicht / verdwenen

Ons forum gaat over samen nadenken, overleggen, elkaar aanmoedigen om beter te worden
   ... en dus niet over gelijk hebben of krijgen, niet over een debat winnen, ...

Hierbij (opnieuw) een oproep aan de deelnemers:
- persoonlijke verwijten, en dus ook verwijten over elkaars verwijten zijn zinloos (en zelfs verboden volgens de forumregels)
- stel dat je emotioneel wordt van iemands reactie, reageer dan NIET
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Ergens halverwege het verhaal in deze link is er een test met verschillende aandrijfriemen.
Aangezien ik jullie daar nog niet over gehoord heb weet ik niet wat ik van deze test moet denken.
https://pevly.com/anet-a8-upgrades/
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

INFO

Adrie,

Mijn ervaring is dat de getande riem waar hij mee wordt geleverd, voldoet.

Mits, hij goed gespannen is en dus niet skipt over de tanden van het aandrijfwiel. Dan gaat hij denk ik jaren mee.

Op mijn aangepaste huidige ANET A8, gebruik ik de standaard lagerbussen, en de standaard riem.
Enkele software en hardware aanpassingen en hij print perfect. Heb het zelfs aangedurft de wagon te printen en wat legoblokjes. Zelfs de lego blokjes passen nu perfect.

Je kunt veel winnen met de instellingen van de acceleration en jerk.
Die van mij staat nu voor de originele en de aangepaste ANET A8 op acc.800 en jerk staat op 8. Voorkomt ringing e.d.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

adrievans

Wim ,dank voor de info , heb er zelf nog geen aangeschaft , ga eerst alle info verzamelen en dan nadenken of ik hem wel wil/aan de praat kan krijgen met al die instellingen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

Zo de printer kan weer printen
Bordjes met versterkers naar onder gezet zoals Piet gedaan heeft nu is ook weer indien nodig de usb aansluiting bereikbaar
Collega modelbouwer had nog een bordje liggen en dit gekregen in bruikleen tot die van mij terug binnen zijn
zodat ik toch verder kan printen
Daarna gaat het nieuwe wel naar hem terug met nog een drankje als compensatie .
Wat ooit de oorzaak geweest is geen idee
Ik heb het hotbed er van afgehaald maar ook daar geen enkel probleem te bespeuren
ik houd het maar op "chinees prul gekocht" zoals veel gebeurt met onder delen die om onverklaarbare reden defect geraken
Een nieuwe fet alleen kost meer dan een nieuw bordje
Maar hij werkt weer
Twee bordjes besteld zo heb ik steeds een reserve maar je gaat zien nu gaan ze niet meer kapot gaan LOL

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Even mezelf citeren:

Citaat van: Gerolf op 04 maart 2018, 09:01:08 AM
't Is dat er in dit draadje tussen het gekibbel door ook soms zinvolle informatie staat  ::)
   ... en dat dit verhaal daardoor toch nog een beetje een bestaansreden heeft, want anders was het al lang dicht / verdwenen

Ons forum gaat over samen nadenken, overleggen, elkaar aanmoedigen om beter te worden
   ... en dus niet over gelijk hebben of krijgen, niet over een debat winnen, ...

Hierbij (opnieuw) een oproep aan de deelnemers:
- persoonlijke verwijten, en dus ook verwijten over elkaars verwijten zijn zinloos (en zelfs verboden volgens de forumregels)
- stel dat je emotioneel wordt van iemands reactie, reageer dan NIET

Laat het duidelijk zijn dat er vanaf nu twee opties zijn:
  of dit gekibbel stopt, of dit draadje stopt en/of er worden mensen uitgesloten van het forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

id Peter,
Ik lees met volle aandacht mee.

Momenteel vecht ik nog steeds met de parametrisatie van de printer...
Heb al van alles geprobeerd, maar de prints zijn nog steeds grof.









Ik heb zo'n voorgevoel dat de extruder niet correct werkt,
als er nl veel PLA wordt gebruikt dan begint deze te klikken, lijkt mij niet logisch.

Mss moet ik eens een nieuwe bestellen om ze zien of het probleem er nog is...