3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

#540
Citaat van: PeterC op 20 januari 2018, 11:46:19 AM
Piet,
Ik denk eerder aan een verstopping in nozzle of in de toevoerschroef.
Dat was het eerste waar ik aan dacht Peter.
Maar die zijn beide helemaal vrij.

Beter kan ik het niet illustreren.

Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 12:03:11 PM
Daarom is het wenselijk om de montage van de koelvin+ventilator te herdenken.
Als je die wijzigt zodat je die gemakkelijk kan verwijderen dan kan je tenminste zien wat er gebeurt met de feed.
Ik geloof niet dat dat nou zo verstandig is, vergeet niet dat de ventilator die op de koelvin zit er voor zorgt dat de toevoerbuis en de motor niet te heet worden.
Als je het werkelijk grondig wilt aanpakken moet je naar een bowden extruder overstappen.
Dat zit het feed mechanisme op een andere plek dan het hotend.
Maar daar kan Wim weer veel, zo niet alles over vertellen.

grt Piet.

Alberke

Klopt Piet! Gaatjes koelplaat uitboren zodat je het mechanisme eerst kan vastzetten met moertjes, de koelplaat er over en dan de busjes...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

De extruder combi moeten afbreken om een nieuw filament te kunnen plaatsen!
Hier moet toch iets aan gedaan worden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 18:17:54 PM
De extruder combi moeten afbreken om een nieuw filament te kunnen plaatsen!
Hier moet toch iets aan gedaan worden.
Waar heb jij het nou over?

Alberke

Citaat van: PietB op 20 januari 2018, 18:29:45 PM
Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 18:17:54 PM
De extruder combi moeten afbreken om een nieuw filament te kunnen plaatsen!
Hier moet toch iets aan gedaan worden.
Waar heb jij het nou over?
Het staat er toch? Mijn 10 meter "veter" was op, dus een grote spoel gekocht en die volgens de regel proberen in te voeren. Opwarmen tot 190°, oud filament stukje eruit trekken, nieuw filament invoeren. Dat luk niet omdat het steeds naast dat kleine gaatje springt (onder de aanvoermotor, in het gaatje van "dat ding dat heet wordt")
Dus, ventilator er af, koelplaat er af, en met een tangetje het filament in het gaatje. Verder geen probleem nu, alles terug gemonteerd en knopje geprint.
Onder het aanvoerwiel moet een trechtertje komen dat het filament geleidt.
Zie internet.
Als het jou steeds van de eerste keer lukt, dan ben ik blijkbaar zeer onhandig in het vinden van gaatjes! ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Ik heb dat de eerste keer ook gehad.  Mij rotgevloekt!  Al doende leer je: snij je filament op een puntje.  Buig het filament heel recht en dan gaat het erin als een fluitje van een cent  ;)

Net eens een ander kleurtje opgestoken en dus ook het filament moeten uithalen en terug insteken.
Ander probleem: ander filament, andere eigenschappen.  De print vier keer herbegonnen omdat ik loshangende draadjes printte.  De temperatuur dan dat nieuwe filament ligt lager dan bij het vorige.  De extruder op 190° gezet (bij het vorig filament was dat 200°) en probleem is opgelost.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 18:49:02 PM
Als het jou steeds van de eerste keer lukt, dan ben ik blijkbaar zeer onhandig in het vinden van gaatjes! ;)
Ik maak het filament even warm(lauw) en buig een stukje van 10cm recht en dan gaat het prima.
Of je maakt een hulpstuk:
https://www.thingiverse.com/thing:30733
https://www.thingiverse.com/thing:350242

grt Piet.

PietB

Krijg net bericht dat mijn mainbord is verzonden.
We wachten af.

PeterC

Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 18:49:02 PM
Als het jou steeds van de eerste keer lukt, dan ben ik blijkbaar zeer onhandig in het vinden van gaatjes! ;)

Nooit op de tast een 'gaatje' moeten vinden?  ::) ::) ::)


Groetjes, Peter


Alberke

Citaat van: PeterC op 20 januari 2018, 19:18:46 PM
Citaat van: Alberke op 20 januari 2018, 18:49:02 PM
Als het jou steeds van de eerste keer lukt, dan ben ik blijkbaar zeer onhandig in het vinden van gaatjes! ;)

Nooit op de tast een 'gaatje' moeten vinden?  ::) ::) ::)
Ik word oud hé.  :(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Ik ga even luidop denken.

Nu ik een ander kleurtje op de printer heb gestoken, vraag ik mij af of een 2 kleurenprint mogelijk is?

Ik print een stuk Z mm hoog in het ene kleur.  Bij einde print verwissel ik van rol en stel de Z-offset in op die Z mm.  Begin print van het tweede gedeelte (wel van een andere gcode).

Mogelijk?
Groetjes, Peter


Alberke

Ik vraag me ook af je het hotbed niet mag afkoppelen als het toch niet gebruikt wordt (stekker los)  Het MB krijgt dan wel geen info over de temperatuur.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: PeterC op 20 januari 2018, 19:32:07 PM
Ik ga even luidop denken.

Nu ik een ander kleurtje op de printer heb gestoken, vraag ik mij af of een 2 kleurenprint mogelijk is?

Ik print een stuk Z mm hoog in het ene kleur.  Bij einde print verwissel ik van rol en stel de Z-offset in op die Z mm.  Begin print van het tweede gedeelte (wel van een andere gcode).

Mogelijk?
Lijkt logisch; probeer het eens en laat het weten  :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

volgende uitbreiding: een webcam op de Anet!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

INFO

De temp moet hoger zijn dan 150graden daaronder stopt de extruder. Dus zoals ik zei als de temp even niet goed gemeten kan worden. de sensor uit het blokje of er niet voldoende in, dan stopt het geheel. Een motorsturing defect is hoogst onwaarschijnlijk.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.