3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

raf

ik had een rol van 500 gr er bij besteld en die zat er wel degelijk bij
als je maar 10 meter hebt bijbesteld dan is dat het rolletje dat je op de foto ziet liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: raf op 05 januari 2018, 17:45:17 PM
ik had een rol van 500 gr er bij besteld en die zat er wel degelijk bij
als je maar 10 meter hebt bijbesteld dan is dat het rolletje dat je op de foto ziet liggen

gr raf
Ok, gerustgesteld.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Citaat van: Alberke op 05 januari 2018, 17:28:19 PM
...Als ik die andere lagers bestel is dat weer een hele tijd wachten, en ik denk niet dat ik dat geduld kan opbrengen ;D

Hugo, het is redelijk wat werk om nadien die lagers te plaatsen.  De lagerblokken moeten er terug allemaal af om die vetvrij te kunnen maken.  Het is niet de lager eruit en een andere erin.  Die lineaire lagers hangen vol met olie en zelfsmerende lagers houden daar niet zo van.

Citaat van: Alberke op 05 januari 2018, 17:28:19 PM
...Het enige euvel tot hiertoe is de netstekker, die duidelijk gereageerd heeft met het piepschuim...

Idem dito hier

Citaat van: Alberke op 05 januari 2018, 17:28:19 PM
...De stangen en de lagers eens bekeken; sommige daarvan zijn precies in de vetpot gevallen...

Wacht maar tot je er met een vod met wasbenzine over gaat  :o :o :o




Succes met de bouw.  Ikea voor gevorderden want alle werkmateriaal is in de doos aanwezig!  ::)

Ik hoop dat je sterke nagels hebt, want het beschermpapier is een nagelprutswerkje...

Een pincet bij de hand is geen overbodige luxe voor het papier en om de M3 moertjes in de gleufjes te steken.
Groetjes, Peter


Alberke

OK, geduld dan, en ineens een rol PLA er bij (of twee?  ;D  )
Intussen het gedeelte van mijn hersenen waar de CAD zit, proberen te activeren!
Het hele draadje nog eens doorgelezen. Wat raden de ervaringsdeskundigen nog aan om te bestellen (als ik dan toch moet wachten)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Moielijk om te adviseren Hugo.
Zelf bestel ik 1Kg 1.75mm wit bij [html=https://www.123-3d.nl/Filament/Filamenttype-p440.html]123-3d[/html]
Als ik jou was zou ik een bedrijf in Belgie zoeken, ivm verzendkosten.
Een adres is http://www.3dfutura.be/nl/filamenten/ maar die zijn behoorlijk duur.
Je moet eens gaan vergelijken.

Google is your friend.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 05 januari 2018, 18:37:03 PM
...Je moet eens gaan vergelijken...

Inderdaad!  Gisteren 2 rolletjes PLA gaan halen op weg van mijn werk naar huis.  Een heel kleine omweg (ik heb het hier al beschreven).
Afgerond 19 Euro voor een rol.  Bij 123-3d is het afgerond 20 Euro voor een rol.  MAAR die 20 Euro is voor een rol van 1 kg.  Die 19 Euro die ik heb betaald is voor een rol van 750 g.  Wel 1 Euro goedkoper maar 25% minder materiaal.

Vergelijk de prijzen maar reken die om per kg!  ;)
Zo is het soms veel goedkoper om verzendingskosten te betalen dan zelf af te halen :( :( :(
Groetjes, Peter


PeterC

Daarstraks de lineaire lagers er allemaal uitgewipt (ik heb ze nog niet weg gegooid Piet!) en alles in een wasbenzine bad gegooid en met oorstokjes gereinigd.  Wat een hoop brol is daaruit gekomen!
Gedroogd en uitgeblazen met perslucht en de Igus lagers in de plaats gemonteerd.
Inderdaad een enorm verschil!




Op één zaak wil ik wel wijzen: ik heb alle lagers even over (een eveneens goed gereinigde) geleidestang geschoven om ze te testen en bij eentje kreeg ik een metaal-op-metaal klank/gevoel.  Wat bleek één van de circlipsen zat niet diep genoeg en het oogje wreef tegen de geleidestang.
Groetjes, Peter


INFO

Ter controle doe ik altijd even kijken of het borgveertje vrij kan ronddraaien in zijn gleufje. Dan weet je zeker dat hij goed zit.  ;)

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

[Off Topic Mode ON]

Citaat van: INFO op 05 januari 2018, 20:03:09 PM
...borgveertje...

In het Gentse leven wij nog altijd deels op onze franse (opzettelijke zonder hoofdletter!) onderdrukking van de bourgeoisie.  Het Gents dialect is daardoor doorspekt met heel veel franse benamingen.

Als ik bij mijn garagist vraag of ik zijn 'borgveertang' mag gebruiken, gaat hij zeggen: "mijn wat???"  :o
Als ik zijn 'circlipstang' vraag, gaat hij zeggen: "Ze hangen daar, kijk maar welke maat je moet hebben"  ;)  :D :D
Ik kon op geen zinnig Nederlandstalige benaming komen, vandaar dat ik ook een link naar de circlipsen/borgveren heb meegegeven (één beeld zegt meer dan...  ;) ).

[Off Topic Mode OFF]  ;)
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: PietB op 05 januari 2018, 15:21:58 PM
...stel het bouwen even uit...

Piet, goede wind sla ik niet uit de weg!  Die lagers waren al voor de printer in mijn bezit.




De printer zit bijna in elkaar.  Helaas heb ik de FET-modules nog niet ontvangen. 
Daar ik geen zin heb om het moederbord om zeep te helpen, moet ik wachten...
Ik heb wel nog heel wat strokenprint en enkele BUZ11 liggen.  Een BUZ11 is slechts 30A ipv de 210A van de bestelde FET-modules.  Twee of vier parallel aan elkaar zal we volstaan, vermoed ik...

Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: PeterC op 05 januari 2018, 20:41:36 PM
[Off Topic Mode ON]

Citaat van: INFO op 05 januari 2018, 20:03:09 PM
...borgveertje...

In het Gentse leven wij nog altijd deels op onze franse (opzettelijke zonder hoofdletter!) onderdrukking van de bourgeoisie.  Het Gents dialect is daardoor doorspekt met heel veel franse benamingen.

Als ik bij mijn garagist vraag of ik zijn 'borgveertang' mag gebruiken, gaat hij zeggen: "mijn wat???"  :o
Als ik zijn 'circlipstang' vraag, gaat hij zeggen: "Ze hangen daar, kijk maar welke maat je moet hebben"  ;)  :D :D
Ik kon op geen zinnig Nederlandstalige benaming komen, vandaar dat ik ook een link naar de circlipsen/borgveren heb meegegeven (één beeld zegt meer dan...  ;) ).

[Off Topic Mode OFF]  ;)

Vooral dat circlips uit het engels komt....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 05 januari 2018, 22:17:59 PM
Vooral dat circlips uit het engels komt....
Inderdaad circlips is een engelse benaming, in Nederland noemen we ze ook wel seegering.
DIN471 en DIN472, resp. voor asgroef en lagerblok montage.

grt Piet.


Klaas Zondervan

Ongeveer de helft van alle Engelse woorden komt uit het Latijn, net als het Frans. Zouden de Romeinen dan ook al borgveren hebben gehad? ;D
In het Nederlands is seegerring een meer gangbare benaming. En bij ons op het werk werden ze vlooien genoemd, dat was omdat ze door de hele kamer sprongen als je ze niet goed in de tang had.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2018, 22:31:03 PMEn bij ons op het werk werden ze vlooien genoemd, dat was omdat ze door de hele kamer sprongen als je ze niet goed in de tang had.

Passende benaming!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.