Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Citaat van: raf op 09 december 2017, 15:47:49 PM
peter ik heb 123design nog gedownload dus waarom zou het niet meer onder steunt worden
of heb je het op een win 10 machine draaien tja dan heb je dus pech
want het zou dus kunnen dat het daar niet op wil werkengr raf
Nou bij mij werkt het gewoon op W10!
grt Piet.

PeterC

123Design is nog te downloaden en te installeren maar wordt door AutoDesk niet meer ondersteund.  Dwz dat er geen updates meer komen. 
Fusion 360 wordt heel regelmatig aangepast.  Het is wel niet het eenvoudigste programma om 3D mee te tekenen, maar heeft heel veel in zijn mars.  Een namiddagje mee getekend en de basisvaardigheden zijn er al.  Gelukkig staat het internet vol met tips en tut's
Groetjes, Peter


PietB

Ik zal me er toch verder in moeten gaan verdiepen, vrees ik.
Hoop van jouw kennis gebruik te kunnen gaan maken Peter.

grt Piet.

PeterC

Piet,

Ik heb een afzonderlijk draadje opgestart ivm 3D tekenen.
Groetjes, Peter


PietB

Fantastisch Peter, ga het met belangstelling lezen.

grt Piet.

PeterC

Een glasplaat oplossing voor voor het probleem als het bed niet effen is (en gemakkelijk te reinigen ook).

Hoe zit het nu met die MosFet-module?  Ik lees op het net heel wat tegenstrijdige verhalen.



Ik heb totaal geen ervaring met 3D printen, maar heb al enkele tekeningen in een slicer gestoken om de hoeveelheid materiaal en de printduur te bekijken.  10 uren printen is daarbij geen uitzondering.
Is er een mogelijkheid om het printen te onderbreken en op een later tijdstip te hervatten?  Mogelijk, onmogelijk?  Iets dat plastiek spuit op +200°C ga ik niet onbeheerd achterlaten en +10 uren op mijn zoldertje zitten  :o :o :o

Groetjes, Peter


dani

een print onderbreken en de dag erna hervatten is kwasi onmogelijk omdat je dan onvolmaaktheden en "bobbels "in je print stuk krijgt,  en dan bij het opnieuw kalibreren van de printer, alles om zeep is...

oook heb je de kans dat bij het afkoelen van de basisplaat, het geprinte stuk los laat en je dus niet meer verder kan.

Het is   "gaan, en laten gaan"  helaase met de thermische extrusie printers.

Een beetje zoals vandaag een sneeuwman bouwen en dan wachten tot volgende winter om hem af te maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

#142
Citaat van: dani op 11 december 2017, 19:25:07 PM
een print onderbreken en de dag erna hervatten is kwasi onmogelijk omdat je dan onvolmaaktheden en "bobbels "in je print stuk krijgt
De pause / resume functie in Simplify3D werkt anders perfect, zonder de door jou genoemde nadelen.
Al meerdere keren gebruikt.
Voorwaarde is wel dat je via USB print.

grt Piet.

dani

en voor hoe lang pauzeer je dan, PIet ?  voor enkele uren ?  dat was immers de intentie van Peter volgens mij.
Wat jij beschrijft kan je volgens mij enkel als je hotbed en nozzle beiden laat  "warm "staan, maar dan kan je even goed gewoon laten verder printen

Mattercontrol heeft ook een pauze functie en die werkt, ja ....   Maar voor een korte periode en in de veronderstelling dat alles  (pc en printer ) blijven aan staan.


Ach het zal aan mij liggen , ik ben zo te zien een hopeloze kluns als het op 3D design en printing aan komt blijkbaar, met mijn oude "slons" van een printer.
Ik ga me moeten bijscholen met de tips van de nieuwe pro's.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 12 december 2017, 10:14:24 AM
en voor hoe lang pauzeer je dan, PIet ?  voor enkele uren ?  dat was immers de intentie van Peter volgens mij.
Neen geen uren Dani, eerder een kwartier.
Ik reageerde louter omdat jij zo resoluut stelling nam tegen dat onderbreken.

Citaat van: dani op 12 december 2017, 10:14:24 AM
Ach het zal aan mij liggen , ik ben zo te zien een hopeloze kluns als het op 3D design en printing aan komt blijkbaar, met mijn oude "slons" van een printer.
Ik ga me moeten bijscholen met de tips van de nieuwe pro's.
Hahaha komediant.
Nee hoor jouw expertise wordt door mij beslist gewaardeerd.
Nou weer 'normaal' doen he?

grt Piet.

dani

wel ja, ik denk niet dat Peter het over een kwartier had.  Daarom was ik ook zo resoluut.  Ik weet uit ervaring dat het niet kan voor langere periodes.

Hij had het over print jobs van 10 uur  dus dan denk ik niet dat een kwartiertje  "pauze" zo veel verschil zou maken.   
Peter zal me wel corrigeren als ik het mis heb, maar volgens mij bedoelde hij bvb vandaag een uurtje of 23 laten printen terwijl je aan de pc bent, dan morgen nog een stuk en later nog de rest.     


PS: geen komedie, eerder een ander gevoel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Inderdaad we weten allemaal dat printjobs een redelijk lange tijd in beslag nemen.
En als je praat over printjobs die 23 uur duren en dat je die wilt pauseren, ja dat is heel wat anders dan wat ik bedoel.

Ergo conclusio: uren onderbreken, NIET DOEN!

grt Piet.

PietB

#147
Citaat van: PeterC op 11 december 2017, 18:43:01 PM
Hoe zit het nu met die MosFet-module?  Ik lees op het net heel wat tegenstrijdige verhalen.
Peter de hotend en het hotbed nemen nogal grote stromen op uit de voeding, bij mij beide 10 Amp.
De printbanen op het mainbord zijn erg smal, het wordt daarom aangeraden om van MosFet drivers gebruik te maken voor de aansturing.
Op deze manier:



ik heb daar deze voor besteld:
https://www.ebay.com/i/122757769869?rt=nc

grt Piet.

PietB

#148
Vandaag een wagon geprint.

Twee Piko asjes er onder en rijden maar.
Het enige wat je er bij moet kopen zijn de wielen en twee koppelingen met mechanisme, bv Roco 40343.

https://www.thingiverse.com/thing:1609559
Ook de buffers zitten er bij in de Thingiverse file, moeten op het frame gelijmd worden.

grt Piet.

loebaske


Straffe pee, wel knap...