Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Ik heb afgelopen week een Anet A8 3D printer gekocht en ben nu aan het in elkaar zetten.
Waarom deze printer, nou hij heeft een stel eigenschappen die mij wel wat leken.
Merknaam: Anet
Snelheid kleurenafdruk: 120mm/s
Modelnummer: A8 & A6;Auto level A8 & A6
Layer thickness: 0.1-0.4mm
XY axis positioning accuracy: 0.012mm
Z-axis positioning accuracy: 0.004mm
File formats: STL,G-Code,OBJ
Max Print Size: A8:220*220*240mm,A6 :220*220*250mm
Gift: 1 KG or 10M Filament+SD Card
Print Speed: A6 :30-150mm/s A8: 30-120mm/s
Max. Resolution: 0.1mm
Printer material: PLA, ABS,TPU,WOOD,PVA, Nylon,PVA,PP
OS: Windows XP/Win7/Win8/ Linux/Mac

Ik geloof dat deze printer mogelijkheden heeft om bij de gemiddelde modeltrein hobbyist goed in te zetten is om scenery voor de baan en evt kleine onderdelen voor loco's en wagons te printen.
Naast de printer heb ik ook twee FET drivers besteld voor de voeding van het 'hotbed' de plaat waar de print op gemaakt wordt en de 'extruder' die het print materiaal als het ware uitsmeert.
Er zijn nl op het internet gevallen bekend van storingen aan de voeding van deze twee onderdelen.
Verbrandde stekkerverbindingen en gesmolten printsporen, tgv de grote stromen bij langdurige printjobs.

Ik wil graag in dit draadje een verslag maken van de bouw.
De printer is geleverd door Aliexpress van uit een magazijn in Duitsland (geen btw en invoerrechten worden er dan geheven)
De prijs was vorige week Woensdag € 146,40
De komende 10 dagen staat hij voor plm 170,00 USD op de Ali site
Dit zijn stunt prijzen en dagkoersen.
De firma Gearbest in UK hanteert een prins van € 119,49 maar de service en garantie van Gearbest schijnt niet zo geweldig te zijn.

De levering.

Gistermiddag werd deze doos bezorgd, na het uitpakken stond de inhoud in drie stryopor verpakkingen aan onderdelen op tafel.
Start van de bouw.

Een uurtje noest schroeven resulteerde in een frame en hotbed support + stappenmotor(Y-as) en aandrijf riem.
Er was echter één teleurstelling, het hotbed kan verplaatst worden door de stappenmotor en rust op 4 lineaire kogellagers, deze lagers maken een dusdanig lawaai, dat hun volgende plek de vuilton gaat worden.
Zij gaan vervangen worden door Igus polymer lagers, zonder bewegende delen.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de in het bouw pakket geleverde lagers in te vetten.
Maar dat heeft als nadeel dat er zich op den duur vuil en verhard vet kan ophopen, met dan weer storingen.

Tot zover mijn belevenissen met de ANET A8 3D printer.
Wordt vervolgd, als er belangstelling voor is, is die er niet dan mag de moderator dit draadje in de prullenbak gooien.

grt Piet.


doomslu

Interessant. Doe gerust verder Piet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

Ik volg spijtig dat net morgen een sale is bij ali.
Als ik de ervaring wist bestelde ik misschien ook wel eentje.
Maar dan wel eventueel met een extra ectruder van 0.2 mm ipv de standaard 0.4 mm.

PietB

Gewoon in de gaten blijven houden Dirk.
Ze hebben regelmatig sales, of promotions.
Ik heb voor mijn bestelling ook op een dip in de prijs zitten wacht, hollander he? ;)

grt Piet.


Geert

Zeer interessant Piet. Ik blijf volgen.

Waar ik graag ook meer van wil weten is welke stappen er nodig zijn om een 'idee' (voorbeeld) om te zetten in een file die deze printer aanstuurt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Ik volg ook - 150 à 170 is wel erg goedkoop voor een 3D-printer
Ik overweeg ook al een tijdje eentje in bouwpakket, niks dringends ...
  ik wacht nog wat verder tot technologie verbetert en prijs voor een goeie zakt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Piet, ik volg!
Dergelijke printer staat om mijn verlanglijstje maar ik kijk de kat nog wat uit de boom.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: Geert op 11 november 2017, 08:13:55 AM
Zeer interessant Piet. Ik blijf volgen.

Waar ik graag ook meer van wil weten is welke stappen er nodig zijn om een 'idee' (voorbeeld) om te zetten in een file die deze printer aanstuurt.

Geert
Er zijn best wel wat 3D teken programma's en net zoals alles goede en waardeloze, dure en goedkope.
Ik ben er nog niet uit welke ik ga gebruiken.
Maar als je je wilt orienteren google eens op "3d slicer software"

grt Piet.

raf

147 besteld bij den allie
1 kg pla bij genomen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Raf gaat ook bouwen.

Vergeet niet om de
MosFet verbetering toe te passen Raf en de lagers voor de glijstangen.
Dat zijn Mods die het printplezier danig kunnen vergroten.

Firewolf

Op korte termijn nog niet van plan met 3D printen te beginnen, maar ga dit bouwverslag en de ervaringen wel mee opvolgen.

Citaat van: Geert op 11 november 2017, 08:13:55 AM
Waar ik graag ook meer van wil weten is welke stappen er nodig zijn om een 'idee' (voorbeeld) om te zetten in een file die deze printer aanstuurt.

Ben zelf nu vooral met Google Sketchup bezig om mijn ideeën in 3D uit te werken. Deze software kan alvast ook gebruikt worden om files te maken voor 3D printing. Je hebt sowieso een (CAD)pakket nodig dat met volumes (solids) kan werken.

raf

ik zal de rest van de sturingen en dergelijke ook wel bestellen
en ik ben geen leek wat tekenen betreft daar ik nu met nanocad reeds in 2D werk

scetchup ik word er knetter van LOL maar daar zal ik me door collega's op de club ook wel door worstelen
een teken programma en een slicer programma heb je  nodig
ik heb nu nanocad en dan estlcam V8 en dan winpcnc voor de frees machine
dus veel verschil is er niet want estlcam kan ook gebruikt worden als slicer programma en V10 van nanocad kan ook 3D tekenen
zo blijf ik in mijn vertrouwde omgeving werken en zo denk ik dat ik het ga doen
alles zou tegen 12 december binnen gaan komen
gr raf
ps de schuif lagers krijg ik gesponsord van een collega die er 6 over heeft
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Kijk eens naar Simplify3D, dat is mij aangeraden.

grt Piet.

PietB

Vandaag weer het 3D printer project opgepakt.

Het begint de uiterlijke kenmerken van een 3D printer te krijgen.
Voor het weekend had ik al de X aandrijving in het frame gezet.
Vandaag heb ik me bezig gehouden met het monteren van beide Z-as motoren geleidingen en draad spindel, evenals de Y-as support waar de extruder op gemonteerd gaat worden.

grt Piet.

raf

Begint er op te trekken hé
Ik ga moeten wachten tot ik de glijlagers binnen heb voor ik kan gaan monteren
Allee eerst moet dien printer binnen komen hé
gr Raphaël
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.