Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

Alberke

Weet misschien iemand een winkel in het Antwerpse die "filament" verkoopt ?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Heel rustig de printer in elkaar gezet.  Totaal een 10 uurtjes aan bezig geweest.  Youtube en de handleiding naast elkaar.  Straight from the box gebouwd, alleen de lagers heb ik op aanraden direct vervangen.

...En dan het spannend moment: de eerste print...  Prachtig als je een machine iets ziet opbouwen en het dan nog aan je verwachtingen voldoet!

Als eerste de Calibration cube geprint.  Resultaat is deftig.  Op de X- en de Y-as is 20 mm daadwerkelijk ook 20 mm (gemeten met een schuifmaat).  Bij de Z-as is 20 mm 20,4 mm.  Daar ga ik moeten proberen corrigeren.

Wel al heel blij dat de printer zonder problemen van de eerste keer (deftig) werkt!



Groetjes, Peter


Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2018, 22:31:03 PM
Ongeveer de helft van alle Engelse woorden komt uit het Latijn, net als het Frans. 
De volgorde is Latijn-Frans-Engels om juist te zijn.
En seegerring is naamgeving naar fabrikant blijkbaar.

Maar om terug op dat filament te komen: wat een warboel van prijzen!
En voor één keer moet je niet bij de Chinezen zijn!
Het komt er op neer dat een kilo PLA zowat overal hetzelfde kost (op een € of twee na)
Zoals Piet zegt, vergelijken en goed uitkijken. En omdat Gent te ver is, en men in Aantwaarpe precies nog geen winkels heeft, zal het webwinkelen worden
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Citaat van: PeterC op 06 januari 2018, 20:54:01 PM
Wel al heel blij dat de printer zonder problemen van de eerste keer (deftig) werkt!
Welkom bij de club van enthousiaste A8 gebruikers.
grt Piet.

INFO

Zo de chinees was deze keer snel, en de extruder en wat andere onderdelen kwamen vanmiddag binnen, tussen de bedrijven door het geheel gemonteerd en een eerste kubus geprint, heb nog geen maten gecontroleerd dat komt later.
Zo kan de Anet A8 wel netjes printen, gelijk de CR-10.

Eerste print met de 3dv6 bowden extruder by W R, on Flickr

Nu staat hij het xyz blokje te printen met een snelheid van 100mm/s, wat volgens de specs zijn max. is.
Eerste indruk is goed.

Op wat temp en cooling dingetjes, niet slecht

Op top speed by W R, on Flickr


Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

Citaat van: Alberke op 06 januari 2018, 22:18:15 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2018, 22:31:03 PM
Ongeveer de helft van alle Engelse woorden komt uit het Latijn, net als het Frans. 
De volgorde is Latijn-Frans-Engels om juist te zijn.
En seegerring is naamgeving naar fabrikant blijkbaar.

Maar om terug op dat filament te komen: wat een warboel van prijzen!
En voor één keer moet je niet bij de Chinezen zijn!
Het komt er op neer dat een kilo PLA zowat overal hetzelfde kost (op een € of twee na)
Zoals Piet zegt, vergelijken en goed uitkijken. En omdat Gent te ver is, en men in Aantwaarpe precies nog geen winkels heeft, zal het webwinkelen worden
Gent te ver van Antwerpen ? ? ? ??? Grapjas.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: doomslu op 07 januari 2018, 12:22:58 PM
Citaat van: Alberke op 06 januari 2018, 22:18:15 PM
Maar om terug op dat filament te komen: wat een warboel van prijzen!
En voor één keer moet je niet bij de Chinezen zijn!
Het komt er op neer dat een kilo PLA zowat overal hetzelfde kost (op een € of twee na)
Zoals Piet zegt, vergelijken en goed uitkijken. En omdat Gent te ver is, en men in Aantwaarpe precies nog geen winkels heeft, zal het webwinkelen worden
Gent te ver van Antwerpen ? ? ? ??? Grapjas.

Al eens geprobeerd met het openbaar vervoer, Luc? Neem uw boterhammekes en iets te lezen mee. Om zeker te zijn uw pyjama.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Afhankelijk van het tijdstip is de reistijd tussen Antwerpen-Centraal en Gent St-Pieters 56 à 61 minuten. Wie dit ver noemt is ...  :-\.
Tramnetten in beide steden zijn prima.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Mij wat beziggehouden met die calibreer cubus.
Op verschillende snelheden afgedrukt:



Van links naar rechts:
30 mm/s, 75% fill, ongeveer 42 minuten
60 mm/s, 20% fill, ongeveer 15 minuten
80 mm/s, 10% fill, ongeveer 13 minuten
100 mm/s, 5% fill, ongeveer 12 minuten

De kwaliteit zakt met het verhogen van de snelheid.
Voor sommige zaken ga ik die 30 mm/s moeten gebruiken, maar bij andere zal wel op maximum worden geprint.
Groetjes, Peter


Havoc

Citaat van: doomslu op 07 januari 2018, 13:46:14 PM
Afhankelijk van het tijdstip is de reistijd tussen Antwerpen-Centraal en Gent St-Pieters 56 à 61 minuten. Wie dit ver noemt is ...  :-\.
Tramnetten in beide steden zijn prima.

Als je vlak bij het station woont en vlakbij het station moet zijn dan is 1 uur redelijk. Maar neem nu dat je in Antwerpen aan de Kinepolis vertrekt en in Gentbrugge moet zijn (2 bestemmingen waar ik de tramtijden van ken). Doe er dan maar 1 uur enkel bij buiten de spits. Dan kom je op 4 uur reistijd. Geen probleem als je een dagje stappen gaat (alhoewel) maar om een rol  pla te gaan halen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

PeterC,

En de laagdikte? 0,1 of 0,2?

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Wim, laagdikte 0,2.

Als ik eens heel veel tijd heb, probeer ik eens op 0.1 en 20 mm/s.  Eens zien of die kwaliteit nog kan verbeterd worden.
Groetjes, Peter


PietB

Omdat mijn printer in en behoorlijk donker hoekje staat en de tijd van het jaar ook niet veel licht met zich meebrengt heb ik deze aanvulling gemaakt.
https://www.thingiverse.com/thing:2206024
Er wordt hier gebruikgemaakt van zelfklevende ledstrip, nu heeft deze strip de onhebbelijkheid nog wel eens los te laten, zeker als de lijm warm wordt.
Dus heb ik een strook perspex over de ledstrip heen geplakt want je wilt niet dat je ledstrip door de extruder gemangeld wordt.



grt Piet.

Alberke

#388
Citaat van: doomslu op 07 januari 2018, 13:46:14 PM
Afhankelijk van het tijdstip is de reistijd tussen Antwerpen-Centraal en Gent St-Pieters 56 à 61 minuten. Wie dit ver noemt is ...  :-\.
Tramnetten in beide steden zijn prima.
Edit:
U woont hier dus blijkbaar niet  ;)
Of zet hier iets dat relevant is bij constructie/gebruik van de ANET8
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterC

Piet,
Mijn printer staat ook vrij donker...
Heb je iets meer uitleg en foto's?
Groetjes, Peter