3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

INFO

Raf, nee ik denk niet dat het alleen aan de lagers ligt, want die zitten er bij mij ook al een tijdje in, en hij print nog steeds niet netjes. Mij gaat het er in deze discussie om dat je met de ANET A8 van alles moet aanpassen, en dat als je alles bij elkaar optelt aan uren en materiaal verlies, dat je beter iets meer kan uitgeven aan het begin, en dat je dan heel veel betere resultaten bereikt, gelijk bij de eerste poging. En as we speak, ben inmiddels aan de vierde poging bezig om de wagon uit te printen met de A8. Ook nu gaat het niet 100% goed, hij is nu weer zijn posities kwijt. Teveel weerstand in het bewegen van het bed.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

Maar kijk daar gaat het nu eigenlijk niet om
De aangehaalde opsommingen van wat er aan de anet allemaal moet veranderd worden zie ik niet als een verlies
De bijkomende delen zie jij als weg gegooid materiaal maar ik zie het als een oefening om het toestel beter te krijgen dan de standaard waarmee hij uit de doos kwam
En hoeveel kost nu een rol pla bij 123

Ik zie het net zoals een seawolf duikboot van robbe
Het was toen een goed instap model voor een beginnende duikboot bouwer met al zijn beperkingen
Na een tijdje waren er veel die de boot begonnen aan te passen tot een mooi en goed varende echte duikboot

Maar zoals ik reeds zei het was een goedkoop instapmodel met mogelijkheden net zoals de Anet
Die van mij gaat een marmeren voet krijgen waar hij op komt te staan
Dit gaat de stijfheid van het toestel enorm verbeteren
Word hij dan zwaar ?? jazeker maar het is geen handtas ik ben niet van plan om er mee rond te gaan lopen
Gaat hij ooit met een sls of een sla printer kunnen vergeleken worden dacht het niet
Een LOM printer is weer iets anders maar ook daar kan hij nooit bereiken wat je met die machine kunt

vergelijk het met een vork en een keuken robot
je kunt met alle twee eieren klutsen alleen met de vork ben je goedkoper uit en heb je nadien minder afwas

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

#197
Raf,

Ik ben inmiddels 12 rollen van 1 kg verder, en als je ziet wat daarvan bruikbaar is, zal het misschien bij elkaar nog geen kg zijn.
Dus ja ik wil best iets leren, en ervaring opdoen, maar het moet dan ook wel resultaat gaan leveren op den duur.
Voor de ANET zijn we inmiddels 3 mainboards verder, en is er een tweede aangeschaft, voor reserve onderdelen, en rechtere geleide staven, maar het is hem nog steeds niet gelukt een wagonnetje te printen. Inmiddels met poging 11 bezig.

En of ik ooit de kwaliteit van de genoemde andere printers (systemen) ga bereiken, nee natuurlijk niet, maar dat is ook niet het streven. Maar goed, ik laat hier even een ander geluid horen betreffende de ANET A8, en daar kunnen de lezers van dit onderwerp misschien hun voordeel mee doen. Kan de ANET A8 ooit netjes en constant printen, ik heb er mijn twijfels over, kun je hem verbeteren, ja zeker, maar dan moet je hem ombouwen naar een ANET E10. En ook daar zijn de testen niet lovend over.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

#198
Je hebt mijn twee wagons gezien en die zijn wel redelijk
Niet goed hé het kan beter
Ik heb er nu 1 rol van 1 k door en eigenlijk heb ik haast geen afval
2 keer buffers geprint waarvan 1 bagger
1 Wagon gelost van de plakband  maar als schroot nog bruikbaar ergens op de baan
Lager geprint en de vuilbak in geraakt want ik kreeg de geleide stangen er voor geen meter door
1 chihuahua geprint en die vind mijn madam te klein maar hij was niet goed geprint ook niet
Daarna een stuk of 8 geprint en die waren wel goed
Klinknagels waarvan 1 goed de rest trok op niks
Kabel geleiders allemaal bruikbaar .buiten de 4 eerste die waren slecht
Maar in het verloop van al dat geprint is de printer en ook cura aan gepast
Als ook ik heb een beetje leren omgaan met de programma's en de printer zelf
Er is bij gelijk welke printer een pak aan instellingen die je moet doen en als er daar en paar niet goed staan heb je bagger

Hetzelfde bij de frees machine die heeft me de eerste maanden een pak freesjes gekost
Het probleem de verkeerde freesjes voor het materiaal wat ik wilde frezen
Nu is dat probleem ook van de baan tot ik aluminium ging frezen dan braken de frezen weer
Maar nu wist ik wat er aan de hand was en dat is snel opgelost geworden


Ooit eens een nemo kopje willen frezen pfhhhhhhhhhhh
De tekening was in een programma gemaakt welk ik niet ken dus daar geen enkele info over
Maar estlcam een din file van laten maken van de STL en vol goed moed een blok van 10X10 X10 styro onder de machine
Hier het kopje

Ok file geladen en printen maar
Ram de frees ging tot de bodem van de machine en wilde daar beginnen weg frezen
Door de blok styro heen helemaal tot op de offer plaat
Ha ja nadien weet ik dus wat er verkeerd was
Het was een file voor een 3D printer en niet voor een frees machine
Een frees begint van boven een 3D printer van onder

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen
Je moet eerst een machine met zijn programma's leren kennen en er maanden mee werken en afstellen tot je der knetter van word en pas dan ga je mooie zaken kunnen printen met de beperking van het toestel
Collega modelbouwer die reeds langer een 3D printer heeft die heeft dit gemaakt

Het gehele achterdeel met vinnen en straalbuis en de volledige toren zijn geprint
Er is nu nog meer materiaal bij gekomen zoals bakken en lampen houders en dergelijke

@ cord
Ja dit komt zo uit een printer
Nee een handeltje daarmee beginnen zie ik niet zitten
Het probleem is niet het printen eigenlijk maar het tekenen
En eens je de file hebt dan uploaden naar shape way en het daar in frosted laten printen
Heb je der geen werk meer aan en het is wonder mooi geprint

Piet is in een topic een console aan het tekenen zoals marklin die bakjes met schakelaars heeft
Ik heb het nu ook voor elkaar maar tekenen heeft eigenlijk met het printen geen barst te maken
Je kunt een zeer goede tekenaar zijn maar niets van een 3D printer af weten en das ook niet nodig
een technische tekenaar kent heel weinig van een frees machine maar de persoon die de frees machine weet te bedienen weet weer weinig van tekenen af maar samen kunnen ze mooie dingen maken

Gr Raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Raf, ik denk dat ik inmiddels voldoende ervaring heb met slider software en met de Arduino based software van alle RepRap printers. Maar voor de slider software maakt het niet zoveel uit, alleen de machine afmetingen zijn anders. Zo print de CR-10 zonder mankeren een GCode file van de ANET A8 uit, maar dan wel in een keer goed en in prima kwaliteit. En zo gebruik ik Cura, slic3r en Simplify3D, en inmiddels is poging 15 ook weer gestrand.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

Wim als al je 15 de poging gestrand is dan is er zeker iets verkeert met je printer

en waar strand het dan ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: Cord op 17 december 2017, 13:48:50 PM
Komt dit als één geheel uit die printer of zit daar nog enig plak- en vijlwerk aan?
Volgens mij kun jij een aardig handeltje beginnen met onderdelen die niet of slecht leverbaar zijn en dan denk ik bijvoorbeeld aan dit soort dingen:
Ik denk het ook niet Wim, want je zult voor de handel een constante kwaliteit moeten kunnen leveren.
Je zult bijvoorbeeld 10 objecten prima geleverd hebben, maar er moet er één bij zitten die niet de toets van kritiek kan doorstaan, dan heb je met de huidige wijze van bekommentarieren zo een slechte naam.
Social media en fora, dat is misschien ook terecht maar wel vervelend voor de maker.
En vergeet ook niet dat het printen van een goed ontwerp niet zo heel erg moeilijk is.
De crux zit hem in dat goede ontwerp.
Het zelf tekenen van een 3D object is voor mij de volgende stap, ik ben nu bijna zo ver dat mijn printer naar mijn zin is.
Dus gaat de volgende fase aanbreken.
En over die wissel/overweg bediening van jouw foto, ja zie zou ik in losse onderdelen ontwerpen.
Niet omdat het zo nodig moet kunnen bewegen, naar omdat het van uit de printjob slimmer is om meerdere kleine onderdelen te printen dan on één 'klomp' te printen.

grt Piet.

INFO

Dit is poging 17.
En met print snelheid 60 en laagdikte 0.1

Weer eentje voor de vuilbak.

Ander A8 laagdikte. 1 by W R, on Flickr

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

#203
zoals ik kan zien print ge alles in een keer
ik print alles  apart en laag dikte 0.2 en de extrusion op 95
die moet ik nog naar 90 brengen maar das niet voor in het kort


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Raf,

Ik heb gewoon de lengte opgemeten, en ingegeven in de instellingen van de printer, dus kan dat gewoon op 100% blijven  ;)
Maar dit is gewoon puur slecht. En waar de speling precies zit, daar ben ik nog steeds niet achter. Maar het is niet alleen de wagon die rijp is voor de vuilbak, maar de printer is het ook. En zo zijn de resultaten eigenlijk al vanaf het allereerste begin, en ook mijn tweede ANET A8 heeft hetzelfde probleem. Dus ik ben reuze blij met mijn laatste aanwinst de CR-10.

En ja ik print alles naast elkaar en apart dus, maar dat doe ik ook met de CR-10 en daar is het resultaat beduidend beter.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: INFO op 17 december 2017, 20:22:31 PM
Dit is poging 17.
En met print snelheid 60 en laagdikte 0.1

Weer eentje voor de vuilbak.
Ja dat is inderdaad niet best, ben blij dat die van mij een beter resultaat geeft.

grt Piet.

raf

Ja Piet ik ook
Maar we kunnen er van uit gaan dat er onderling in de machines dus wel een groot verschil is wat printen betreft
Morgen gaan mijn lagers op de post ik heb  dan 8 nieuwe binnen van de week en dan kijken of het verschil maakt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 17 december 2017, 15:50:28 PM
Je kunt een zeer goede tekenaar zijn maar niets van een 3D printer af weten en das ook niet nodig
een technische tekenaar kent heel weinig van een frees machine maar de persoon die de frees machine weet te bedienen weet weer weinig van tekenen af maar samen kunnen ze mooie dingen maken

Raf, dergelijke tekenaar gaat weinig of geen werk vinden!  Als voorbeeld neem ik het bedrijf van goede vriend van mij (matrijzenbouw).  De tekenaar kent de CNC machines (theoretisch) beter dan de draaiers/frezers, anders renderen die (+100K€) machines niet.  De draaiers/frezers zijn technisch gevormde mensen om met dergelijke machines om te gaan maar de tekenaar heeft het hoogste diploma (ingenieur)...  Feedback tussen de mensen op de werkvloer en de tekenaar staan daar wel heel hoog in het vaandel!  ...En communicatie tussen de tekenaar en de uitvoerders voorkomt heel wat problemen.  En bevorderen de productie.

Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: raf op 17 december 2017, 15:50:28 PM
..Piet is in een topic een console aan het tekenen...

Er staat een 'i' teveel en een 'er' te weinig in de naam. Maar gezien de overvloed aan reacties, ga ik er verder geen tijd in steken  :(
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: INFO op 17 december 2017, 20:22:31 PM
...Dit is poging 17.
...
Weer eentje voor de vuilbak...

Wim, 3 leden spreken hier over hun Anet A8 ervaringen.  Eén heel tevreden, één matig tevreden en één heel ontevreden.
Ik weet niet wanneer die Chinezen hun weekend/vrije dag nemen maar jij hebt er blijkbaar eentje die werd samengesteld na een vrij zwaar weekend/vrije dag.

Van zodra de Kerstman, Nieuwjaarsvrouw, of één van de Drie Koningen (06/01/2018) mijn besteld pakket komt leveren en ik heel wat tijd heb om die printer in elkaar te zetten, laat ik mijn ervaringen weten.

Ik ben een 3D printer newbee...

..Maar ooit was ik een LocoNet newbee  ;)
Groetjes, Peter