3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

Tricolor

Hallo Gerolf,

Ik ben ook aan 't kijken voor zo'n Anycubic Photon printer maar las dat er veel "reukginder" is - klopt dit ?
En kan je al iets vertellen over de resin verbruik ?

Mvg,
Bjorn

Gerolf

#1291
Geurhinder: je ruikt inderdaad solventen, maar er zit een actieve-kool-filter in die heel wat opvangt.
   Persoonlijk vind ik dat de hinder best meevalt
Resin: Pakweg 40,- voor een halve liter, en je verbruikt  (denk ik) zoveel volume als je print
   Er is wat poets-verlies, het volume van steuntjes, ... heel ruw geschat: iets minder dan het dubbele van je model

Citaat van: raf op 25 oktober 2018, 16:59:05 PMeerst aceton badje om de rest van de hars te verwijderen en daarna uV lamp voor een x aantal uren om uit te harden...dacht dat de max 10X10 X15 was

Aceton: nee, isopropanol
UV lamp voor een x aantal uren: nee, 15 à 20 minuten
max 10X10X15: bij deze printer 65 x 115 x 155 (mm)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Dat is een heel fraaie machine Gerolf, met zo te zien prachtige printresultaten.
Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven.
En welkom in de 3d-print wereld.

grt Piet.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tricolor

bedankt voor je antwoord Gerolf

evan

Ik ben super tevreden met dat printertje en er zijn blijkbaar al heel wat mensen die er ook mee aan de slag gaan  ;D

De geur hinder is inderdaad beperkt, het geluid is miniem en de nabewerking is te verwaarlozen als je het resultaat ziet.
De objecten nadien behandelen met Tamya Fine surface primer en je kan zonder probleem schilderen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske


Je heb het bewijs reeds geleverd Evan hoe fijn dat ding kan printen...

renstimpie

Vorig jaar kerst een 3D printer gekocht..  nu pas (toch grootste schaamte)  Na het bezoek met MSC Het Spoor aan fablab kleinbrabant,  terug getriggert om verder te gaan.  Dus vandaag deze eindelijk deftig in elkaar gestoken en de eerste testprints aan het doen.
Het was een ali-express koopje, gewoon om ervaring op te doen (tekenen, 1ste print en dan eventueel naar thingiverse of shapeways).
Straks met een tasje thee erbij.. eens alles over 3D in het draadje lezen!  Weer een 3D-print-maker erbij!
Tim

PietB

Tim veel succes en ook jij welkom in de 3D wereld.

grt Piet.

MoVi

Vorige reactie gepost om 00.58 ??
Bij ons in Holland is het nu wintertijd 23.50. Zijn jullie niet meegegaan met het omzetten van de klok?

Of is er bij mij iets niet goed gegaan?
  :D
Ronald Visser
::)
Ronald Visser

Martin Welberg

Piet is een nachtmens...

PietB

Ik heb hier part nog deel aan.
Mijn klok staat nu op 01.18uur
Pas even je profiel aan tijdafwijking moet op 0 staan.

MoVi

Ik ben een persoon die graag verwarring zaait. :-[
Martin heeft het antwoord gegeven.

Ik zelf ben ook altijd tot laat bezig.
Er zijn zoveel leuke dingen te doen......

Ronald Visser
Ronald Visser

PeterC

Citaat van: PietB op 02 november 2018, 21:51:03 PM
Citaat van: raf op 02 november 2018, 21:12:43 PM
het ptfe buisje in de extruder is om de een of andere reden gesmolten
Is een bekend probleem van de MK8 extruder, Raf.
Gebeurt veel als de boel te heet is geweest.
Citaat van: raf op 02 november 2018, 21:12:43 PM
maar dat zou maandag reeds hier zijn en dan hopelijk terug aan het printen
Ik zorg dat ik er net als de nozzle een tuk of 5 op voorraad heb.
https://nl.aliexpress.com/item/5pcs-Stainless-Steel-Throat-M6-30-mm-Makerbot-MK8-1-75mm-Filament-3D-Printers-Parts-With/32812713235.html
Ik gebruik deze.

Hier ook dergelijk probleem.
Gesmolten PLA kwam langs beide kanten uit het aluminium blokje van de extruder.  Zowel aan de zeskant van de nozzle als langs de kant van RVS schroefdraad.
Reden?  Heb ik het raden naar maar ik vermoed dat de schroefdraad van het aluminium blokje is uitgesleten want die hangt ook vol met PLA.
Ik weet niet wat de spanningsreeks der metalen daar over verteld, maar aluminium en messing gaan niet goed samen en hoe het zit met RVS weet ik niet.

Ik heb nog een complete extruder liggen maar dat zal pas voor volgend weekend zijn.

Straks nieuwe reservestukken bestellen...
Groetjes, Peter


raf

peter bij ma was het begonnen met lekken langs het alu blokje
in die rvs draadstang zit een stukje ptfe buis en dat vormt de dichting tussen de messing kop en die rvs draadstang dinges .als nu dat buisje verslijt of om welke reden ook beschadigd geraakt dan dicht dat niet meer af en perst de stappen motor dus de gesmolten pla door de de nogal redelijk grove draad van dat spul
het is geen gasdraad hé dus lekken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.