Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

raf

hoi Piet
nee de kabel schiet er zo maar niet uit hij heeft reeds 8 km blijven zitten dus dat gebeurt niet zo maar

kijk het is geen probleem maar de printer staat voor de kast
die kast is en oud ding en de deuren gaan moeilijk op
dus ze moet de printer met onderstel weg schuiven en dan de kast open doen
maar de 220 volt kabel die loopt voor die deur
dus heeft het kunnen zijn dat ze door aan die deur te trekken het een en ander geraakt heeft met haar jasje ;elleboog of weet ik wat;
als ikzelf in die kast moet zijn dan schuif ik de printer gewoonweg naar de andere kant en kan alsnog de deur open doen .
we moeten zo een 4 a 5 keer per jaar in die kast zijn dus zo dikwijls gebeurt dit nu ook niet

maar dus het resultaat is dat bij u die stekker met kabel wel vast klikt en bij mij niet
een micro sd kaartje klikt er wel in vast dus aan de plug op het moeder brod is er geen probleem het zit hem dan eigenlijk in de stekker

en de X as bewegen ????? waarom zou die bewegen
de max hoogte van deze prints zijn 2.5 cm en ik heb er al gedaan van 24.5 .cm zonder problemen

de juiste oorzaak zullen we toch niet vinden mijn gedacht
maar het had een andere oorzaak kunnen hebben dan dat stekkertje  en dat had ik dan wel graag geweten
want dan was het te voorkomen geweest door het defect gaande deel op voorhand te vervangen zonder eerst nog een deel prints slecht te hebben
ik heb nog een ingepakt reserve moeder bordje liggen ik zal eens kijken straks als de printer gedaan heeft of de stekker daar wel in blijft vast klikken
rije rudy rije
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

getest deze morgen of de stekker wel in klikt in het reserve bordje en nee ook hier klikt hij niet vast

ik ga hem vast zetten met een druppel warme lijm dan kan het in ieder geval niet meer los komen en indien het ooit eens los moet kan het met een druppeltje alcohol zo terug losgemaakt worden

rije rudy rije
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 16 september 2018, 10:46:02 AM
getest deze morgen of de stekker wel in klikt in het reserve bordje en nee ook hier klikt hij niet vast
Nou dat is dan niet zoals het hoort Raf.
https://www.youtube.com/watch?v=wVlK89bXUXc&feature=youtu.be
Kijk maar eens naar dit filmpje van mijn moederbordje en SD slotje.
Ik moet het 'stekkertje' eerst indrukken wil ik het er uit kunnen halen.
En doordrukken om het te laten locken.

grt Piet.

raf

piet zoals bij u hoort het ook en als ik een kaartje in steek dan moet ik hetzelfde doen
dus er zit een fout in dat stukje aan de kabel
maar het is plastieke rommel en ik ga er niet aan liggen klooien
want anetje mag weer overuren maken van daag zie
printje van 8 uur gestart en dan komt dat mooi uit en is het tijd om op te staan als dat gedaan is

gr raf en dus oplossing warme kol
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Citaat van: raf op 15 september 2018, 08:35:02 AM
alee den intelligente heeft weer iet geschreven

dus wat kun je nu meer doen dan dat stekkertje in pluggen en van de andere kant de dubbelzijdige plakband aftrekken en vast plakken

dus ik verwacht GEEN antwoord want het trekt toch steeds op niks

gr raf

Dit antwoord kun je verwachten van een lomperik.
Overigens maak ik zelf uit of ik wel of niet reageer, daar heb jij niets over te zeggen, en dat maak jij niet uit. Heb zo maar het idee dat er bij jouw wat draadjes loszitten, of dat er ergens een stekkertje eruit is gevallen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Deze morgen mij eens gewaagd aan HIPS ipv PLA om te printen.

Om te beginnen, had ik de meeste zwarte PLA, van een vorige printsessie, met een afgeknipte tandenstoker door de printkop gejaagd.

HIPS in de extruder en printerbed op 90° (duurt een eeuwigheid om die temperatuur te bereiken) en de printerkop op 240°. 
Na een hele poos wachten op de juiste temperaturen, begon die eraan.

Alles goed en wel tot ik op enkele mm hoogte zag dat er geen filament meer werd toegevoegd...  ...De printer was zonder filament in de lucht aan het printen.

What when wrong???  Alles stopgezet en begonnen met de printerkop uit elkaar te halen.  De nozzle losgeschoefd en de teflonbuis kwam gelijk mee.  Zowel de kop van de nozzle als het begin van de teflon buis waren zwart en hadden een geur van een verbrand 'iets'...



'Iets' heeft de nozzle verstopt.  Ik moet nu wel toegeven dat de printer niet in een stofvrije omgeving staat en dat ik al regelmatig verkleuringen in mijn prints heb gezien door stof (de printer staat in ons was/droog, tuinmateriaal, opslagruimte bijgebouw).

Gelukkig had dit oponthoud al voorzien en ben ik in het bezit van nieuwe nozzles, teflon gevoerde geleiders en zelfs een volledig nieuwe spuitkop met verwarimingselement en temperatuursensor.



Een nieuwe nozzle plaatsen en teflondoorvoer heeft met toch wel nog enkele uren tijd gekost.  Niet zozeer om de zaken te vervangen maar wel om de printer terug te fine-tunen.

Ondertussen print hij weer deftig, maar het heeft me wel een namiddag werk gekost...
Groetjes, Peter


raf

klinkt bekend en daarom doe ik nu dus geen veranderingen aan de printer

hout schijnt ook zo een probleem te zijn om te printen
sven gaat het op zijn pursa proberen en heeft een 0.5 kop besteld

peter ik heb ook alle reserve delen liggen en er toch al een paar van moeten gebruiken
maar direct weer nieuwe besteld en gaan met die banaan onder tussen

ja dat verbranden ziet er niet goed uit
ik heb me laten vertellen dat je de kop terug proper krijgt met chloroform
schiet me niet dood als het niet waar is maar dat is me vandaag nog verteld

succes met printen


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: raf op 30 september 2018, 22:15:32 PM
...ik heb me laten vertellen dat je de kop terug proper krijgt met chloroform
schiet me niet dood als het niet waar is maar dat is me vandaag nog verteld...

Raf, die kop gaat in recyclage  ;)

...Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de oude en de nieuwe 'kop' en de oude is dus wel degelijk versleten -> non-ferro recyclage  ;)
Groetjes, Peter


raf

Citaat van: PeterC op 30 september 2018, 21:43:40 PM

What when wrong???  Alles stopgezet en begonnen met de printerkop uit elkaar te halen.  De nozzle losgeschoefd en de teflonbuis kwam gelijk mee.  Zowel de kop van de nozzle als het begin van de teflon buis waren zwart en hadden een geur van een verbrand 'iets'...

het ging mij over de verbrande en verstopte nozzle .dat is mij ook reeds overkomen doordat die grote rol van 3 kilo niet mee wilde afrollen en dus kwam er geen filament meer door dat ding en de rest die er bleef in zitten was ook verbrand
ik heb dan de nozzle met een vlammetje warm gestookt en zo terug proper gemaakt tot ik die tip kreeg van dat spul .onder tussen stond anetje met een reserve kop terug te printen
maar met een vlammetje is niet echt handig en gemakkelijk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: PeterC op 30 september 2018, 22:26:23 PM
...Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de oude en de nieuwe 'kop' en de oude is dus wel degelijk versleten -> non-ferro recyclage  ;)
Ik heb een rvs nozzle besteld die worden geacht slijtvaster te zijn.
https://www.123-3d.nl/E3D-v6-nozzle-RVS-1-75-mm-x-0-4-mm-i1024-t437.html
Wat was de reden om HIPS te gaan gebruiken Peter?

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 01 oktober 2018, 12:38:44 PM
Wat was de reden om HIPS te gaan gebruiken Peter?

Niets bijzonder.  Gewoon eens een ander materiaal uitproberen.
HIPS is styreen en kan met styreenlijm worden gelijmd.  Ook zou het gemakkelijk glad te krijgen zijn met acetondampen.
Voor ik er verder mee experimenteer, ga ik mijn bed moeten isoleren want het duurt een eeuwigheid om op te warmen tot 90 à 100°C.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 01 oktober 2018, 14:25:34 PM
Niets bijzonder.  Gewoon eens een ander materiaal uitproberen.
HIPS is styreen en kan met styreenlijm worden gelijmd.
Dat is een mooi argument, want ik vind het werken met secondenlijm maar niks.
Citaat van: PeterC op 01 oktober 2018, 14:25:34 PM
Ook zou het gemakkelijk glad te krijgen zijn met acetondampen.
Van ABS wist ik dat.
https://www.youtube.com/watch?v=6xFUNFG-UKE
Citaat van: PeterC op 01 oktober 2018, 14:25:34 PM
Voor ik er verder mee experimenteer, ga ik mijn bed moeten isoleren want het duurt een eeuwigheid om op te warmen tot 90 à 100°C.
Een plaatje tempex onder het bed doet waarschijnlijk wonderen.
grt Piet.

INFO

De kogel is door de kerk.
Vandaag een Ender3 besteld bij Ali in Duitsland.
Mijn beide ANET A8 dingen ga ik strippen en de bruikbare delen als spare parts opslaan. Maar als ik uit ga van de kwaliteit van de CR10 zullen die wel heel lang verstoffen. De beide voedingen ga ik inzetten op de modelbaan en de rest gaat in de kliko.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB


raf

vandaag weer twee keer op 20% de printer in idle ???

de stekker uit de pries en terug opgestart want die stekker van de sd kaart kan het niet  meer zijn die is vast gelijmd

andere sd kaart gebruikt om ook deze fout uit te sluiten

terug een print gedaan en nu op 20% is hij wel door gegaan maar er zit daar een fout in de print
er zijn een paar lijnen slecht geprint om het zo maar te zegen
juist of de extruder heeft hier een probleem gehad maar daar zie ik niets verkeerd aan

blijf het raar vinden dat het steeds op die 20 % gebeurt
andere slicer gebruikt en zelfde resultaat dus daar liegt het ook niet aan
raar maar ja we zien wel wat het word
vandaag kleine zaken printen dus ik kom niet aan die hoogte van die 5 cm en dan hoop ik de fout niet te hebben

blijft wel vervelend

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.