Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lima sporen

Gestart door belair, 16 augustus 2006, 21:23:51 PM

belair

Ik heb van een vriend een hele set sporen gekregen van het merk Lima HO. Het zijn er zo veel dat ik ze graag zou gebruiken om een gedeelte van mijn baan aan te leggen. Zijn deze sporen te combineren met bv Roco, Piko? Het zijn sporen zonder ballast (bedding). Als ze geen 20 jaar en meer zijn maar in uitmuntende conditie.
Luc

INFO

Het korte antwoord is Ja, het lange antwoord is Ja.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

zonder overgangstuk of dergelijke?
Luc

INFO

De overgangen zal je zelf moeten maken, want overgangrails tussen verschillende merken dat bestaat niet. Binnen het eigen merk wel, maar dus niet daarbuiten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janjozef

Als het oude lima sporen zijn zijn ze van ijzer en kunnen ze wel roesten. Ik zou ze eerder gebruiken om in een kast te leggen en mijn treinen op te showen, ik doe dat dus ook.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Ik zou nu vragen hoe je daar aan moet beginnen maar ik denk dat het beter is dat eens te bekijken wanneer ik mijn andere rail aangkocht heb. Eventueel dat ik de Lima rails gebruik om een tram rond mijn stad te laten rijden, zoals er ??n te zien is bij de MTE expo te Blankenberge.



Luc

Rochevalien

Luc,je Lima sporen zijn zonder meer aan te sluiten aan die van andere merken zolang je maar code 100 railschoenen gebruikt.Je kan eventueel nog overgaan op code 75 met speciale railschoenen van Peco.Ik zou er w?l geen zootje van maken en zoveel mogelijk soort bij soort en merk bij merk houden.Ik zou ook die Lima sporen NIET voor de zichtbare sporen maar eerder in een schaduwstation gebruiken.De wissels van Lima raad ik dan weer niet aan,neem bv Roco.
Ik heb zelf ook nog wat Lima sporen liggen(schaduwstation) en die zijn NIET verroest( en dat kan volgens mij ook niet)
Wat ook slim is ,is een doorgaande leiding aan te leggen waar je regelmatig van aftakt.Of alle railschoenen overbruggen met een draadje(dit is enorm veel werk maar wordt bij de  AMRA gedaan).
En een NMVB tram is meterspoor en dus 12mm of te Hom,daar normal spoor voor gebruiken staat gelijk met heiligschennis[}:)]

Gerrit

belair

Dat is dan ook een mogelijkheid om ze te gebruiken in een schaduwstation. De wissels dacht ik van niet te gebruiken, kwestie van de aansturing. Wat de tram betreft had ik er ??n gezien op ebay:
http://cgi.benl.ebay.be/Kato-H0-K-30907-Duewag-Tram-Strassenbahn-Persil_W0QQitemZ280016810412QQihZ018QQcategoryZ9058QQrdZ1QQcmdZViewItem
De tram die ik liever zag in MTE Blankenberge koste ongeveer ?500, iets te veel naar mijn goesting. Of weet jij een andere site met iets goedkopere trams.
Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Luc,je Lima sporen zijn zonder meer aan te sluiten aan die van andere merken zolang je maar code 100 railschoenen gebruikt.

Dit gaat niet altijd op. Als je spoorstaven hebt van verschillende merken, en ze zijn beide code 100, dan betekent dat dat de hoogte gelijk is. Maar de voetbreedte kan dan nog verschillen, die is nl. nauwelijks genormaliseerd. Het gevolg is dat de railverbinder op de ene staaf klem zit en op de andere rammelt.
Hoeft overigens geen probleem te zijn, je kunt de zaak doorsolderen en dan zit het alsnog vast. Een andere manier is om helemaal geen railverbinder te gebruiken. Je legt de twee railstukken dan zijdelings en in hoogte zo nauwkeurig mogelijk tegen elkaar. Voor de elektrische doorverbinding kun je er dan een draadje tussen solderen.

janjozef

Zeg Luc voor dat trammetje, in vlaanderen liggen de trams op meterspoor en niet op normaalspoor. De meeste trams die te koop zijn is normaal spoor, is maar dat je het weet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Jan:
Valt dat zo op, Jan? Ik ken het verschil niet goed. Nog leek, weet je. Maar met alle respect voor het werk van de mensen in MTE maar een ?500 is voor mij toch veel, zeker als beginner wanneer je nog alles moet aankopen. Weet jij iets beter om aan te schaffen en waar kun je die rails dan aankopen?
Luc

janjozef

Rails is geen probleem het zijn hOm rails van peco of tillig, alleen de trams kosten geld in HOm. Soms op beurzen kom je er tegen, en nederland is er een verkoper die bijna niets anders verkoopt. Zal straks zijn adres is opzoeken en hier morgen plaatsen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Luc,je Lima sporen zijn zonder meer aan te sluiten aan die van andere merken zolang je maar code 100 railschoenen gebruikt.

Dit gaat niet altijd op. Als je spoorstaven hebt van verschillende merken, en ze zijn beide code 100, dan betekent dat dat de hoogte gelijk is. Maar de voetbreedte kan dan nog verschillen, die is nl. nauwelijks genormaliseerd. Het gevolg is dat de railverbinder op de ene staaf klem zit en op de andere rammelt.

>>> Als je nieuwe railverbinders EEN TWEEDE MAAL gebruikt klemt die ook al niet meer zo goed (en dan nog wel bij nieuwe rails van hetzelfde merk) je kan die gewoon effe met een platte tang wat dichtnijpen en dan klemt dat weer perfect,dit vraagt w?l wat oefening vooraleer je dit kan[;)]

Hoeft overigens geen probleem te zijn, je kunt de zaak doorsolderen en dan zit het alsnog vast. Een andere manier is om helemaal geen railverbinder te gebruiken. Je legt de twee railstukken dan zijdelings en in hoogte zo nauwkeurig mogelijk tegen elkaar. Voor de elektrische doorverbinding kun je er dan een draadje tussen solderen.



Gerrit

Rochevalien

Die Type S mag dan misschien wel 500? kosten bij MTE maar dat is dan wel voor een afgewerkt model.Als bouwkit heb je die voor +- 150? bij Jocadis.Het is normaal dat men voor een afgewerkt model zulke hoge bedragen vraagt,dat doe ze voor treinmodellen trouwens ook.Trams zijn zowieso duurder dan treinen omdat het meestal over kleinserie modellen gaat.Als je fabrieks modellen wil zal je op zoek moeten gaan naar bv Lima, Kato,of Roco trams en die zijn allemaal voor normaalspoor(16.5mm)Steek je licht eens op bij Ferivan of Jocadis.

Gerrit

belair

Gerrit,
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar als beginnende modelspoorder is ?500 zeer veel geld, maar ik moet zeggen dat ze zeker wel hun geld waard zijn, versta me niet verkeerd, h?.
Ik zal mijn licht eens opsteken bij die namen die je opgaf. Bedankt voor de info.
Luc