Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

styreen <> sekondenlijm

Gestart door Dirky, 05 november 2017, 15:48:07 PM

SuSke

En Evergreen kan je ook op lengtes van 1,00m bestellen. Mag geen probleem zijn als je "groot" afnemer bent zoals jij.

En voor de freaks: er zijn meer soorten (poly)styreen dan vingers aan je beide handen met elk hun eigen specifieke eigenschappen. Dus onderlinge compatibiliteit... ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

ik dacht maximaal 60cm. 24" ... iets anders vind ik niet op de website Frans!

raf

Wat met de styreen over enkele jaren ???
Van de Rc modelbouw weet ik dat CA lijm waar je ABS mee lijmt voor duikboten een speciale lijm moet zijn.
Anders lost of breekt binnen de korste keren de naad open en dan is het meestal blub naar de bodem .
Zo ook de Endfest 300 welke we gebruikten en nu Endfest 90 is geworden
De een epoxy lijm is de andere niet en voor drukvast moet je zeer langzaam uithardende hebben
Wat gaat dus de styreen doen pak over 10 jaar met de lijm verbinding
Als hij ook sprok word dan is er een groot probleem want dan gaan der zaken lossen op verschillende modelbanen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: Dirky op 06 november 2017, 19:41:31 PM
ik dacht maximaal 60cm. 24" ... iets anders vind ik niet op de website Frans!

Ge hebt gelijk Dirk.  :-[ ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Citaat van: raf op 06 november 2017, 20:15:00 PM
Wat met de styreen over enkele jaren ???
Van de Rc modelbouw weet ik dat CA lijm waar je ABS mee lijmt voor duikboten een speciale lijm moet zijn.
Anders lost of breekt binnen de korste keren de naad open en dan is het meestal blub naar de bodem .
Zo ook de Endfest 300 welke we gebruikten en nu Endfest 90 is geworden
De een epoxy lijm is de andere niet en voor drukvast moet je zeer langzaam uithardende hebben
Wat gaat dus de styreen doen pak over 10 jaar met de lijm verbinding
Als hij ook sprok word dan is er een groot probleem want dan gaan der zaken lossen op verschillende modelbanen

gr raf

Wat heeft dat met mijn vraag te maken?

oebr

#35
In het catalogusje van Maquett staat dat die raboeschprofielen uit Asa bestaan, de platen blijkbaar wel klassiek styreen.
Te zien op pagina 18 (was profielen aan het bestellen en m'n oog viel er toevallig op).
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PietB

Citaat van: raf op 06 november 2017, 20:15:00 PM
Van de Rc modelbouw weet ik dat CA lijm waar je ABS mee lijmt voor duikboten een speciale lijm moet zijn.
......
Wat gaat dus de styreen doen pak over 10 jaar met de lijm verbinding
Styreen en ABS is niet met elkaar te vergelijken, dus die vrees is niet terecht en ook niet terzake doend.

raf

Dacht het wel dat mijn vraag ter zaken doet
Want ervaring met styreen heb ik niet met abs wel
daarom mijn vraag "Wat met de styreen over enkele jaren"

Wat gebeurt er met de styreen over langere tijd qua structuur.
Waarom ik het vraag is dat ik hier met een industrie constructie zit die uit van alle soorten kunststof is opgebouwd maar waar de loop paden in styreen gemaakt zijn
Deze hangen aan zeer dunnen 0.5 mm  styreen strookjes en die breken als zot als je der maar naar kijkt
Aan de man die dit gebouwd heeft kunnen we het ook niet meer vragen met wat hij het gekleefd heeft
Hij is namelijk overleden .





If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 07 november 2017, 08:58:41 AM
Dacht het wel dat mijn vraag ter zaken doet
Sorry hoor Raf, maar de vraag van Dirky ging toch over Styreen en niet over ABS?
Er zitten hier op het forum mensen die al jaren Styreen verwerken, die gaan geen lijm aanraden die in de loop van tijd gaat afbreken.
Vandaar dat ik reageer op de vergelijking van jou tussen ABS en Styreen.
En als jij denkt dat de vraag wél ter zake doet, soit. Even goede vrienden.

grt Piet.

raf

Piet mij vraag ging over styreen en als vergelijk het probleem met ABS

Ik heb soms moeilijkheden met het stellen van een vraag maar er zijn er ook die moeilijkheden hebben met lezen wat ik bedoel .



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

oebr

mensen laat het ons hier misschien weer over lijm hebben,
anders staat die titel boven dit draadje zo mal he...

Dirk dit zijn de lijmsoorten die Raboesch aanbeveelt:




catalogusje:  http://www.raboeschmodels.com/downloads/documents/catalog/MAQUETT-CATALOGUS-2017-WEB.pdf

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Bedankt Red,

Ben weer eens te lui geweest om zelf te zoeken...  :D

Cord

Op het gevaar af dat ik zaken neerschrijf die iedereen al weet:


Het meeste lijmwerk doe ik met de lijm van Revell: styreen en het materiaal dat uit bouwpakketten komt. Voor de grotere lijmvlakken gebruik ik lijm uit een potje en als ik styreen wil lijmen met bijvoorbeeld hout dan gebruik ik secondenlijm.

Citaat van: PietB op 07 november 2017, 09:29:07 AM
Er zitten hier op het forum mensen die al jaren Styreen verwerken, die gaan geen lijm aanraden die in de loop van tijd gaat afbreken.
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat lijm kan afbreken omdat de lijm die ik gebruik (en ik veronderstel de meesten) het te verlijmen oppervlak ietwat oplost (het smelt dus niet) zet je die twee te verlijmen delen tegen elkaar en als de lijm is gedroogd en uitgewerkt dan worden die twee delen praktisch één geheel.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

modelbaanHO

Bedankt voor de info.
Ik heb gelijk dat cataloogje gedownload.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

guy holbrecht

Het is niet de lijm waarmee styreen gelijmd wordt die afbreekt. Het is de styreen zelf, die door invloed van UV-licht bros wordt en uiteindelijk breekt of verpulvert (dit wel na lange tijd). Daarom schilderen wij op de club elk bouwsel of onderdeel dat in styreen wordt gemaakt. Daardoor wordt de styreen niet meer rechtstreeks aan zonlicht blootgesteld en gaat de levensduur van een bouwsel met sprongen vooruit. Alle styreen bouwwerken uit de beginperiode van Modelspoormagazine, zoals het baanwachtershuisje uit nummer 3, al 19 jaar oud en gelijmd met Kibri lijm, zijn nog steeds in goede gezondheid.
Gr.
Guy