Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

styreen <> sekondenlijm

Gestart door Dirky, 05 november 2017, 15:48:07 PM

PeterC

Citaat van: Steam.N op 06 november 2017, 07:16:53 AM
Citaat van: PietB op 05 november 2017, 21:50:44 PM
Citaat van: Steam.N op 05 november 2017, 21:10:25 PM
Tamiya Thin Cement !!!
Absoluut de beste.
Ik gebruik sind kort deze.

Die is nog dunner, dus de capilaire werking tussen de lijmvlakken is sterker.
Gewoon in de hoek van de twee vlakken smeren en het loopt er zo tussen.
3 - 5 seconden en het hecht al, 10 seconden muur vast.

grt Piet.

Is inderdaad wat ik al jaren met grote tevredenheid gebruik  :)

Dirk, die gebruik ik ook al jaren met grote tevredenheid.
Maar niet elke samenstelling van styreen is zuivere styreen.  De ene fabrikant gebruikt dit toevoegsel, de andere een ander toevoegsel.
Probeer de Tamiya, die heeft bij mij (en bij vele anderen) al alle soorten styreen aan elkaar gezet.  En binnen de paar seconden hangen de zaken aan elkaar. Wel nog niet 'vast'.  Om echt 'vast' aan elkaar te hangen moet je afhankelijk van de oppervlakte en de temperatuur toch minimaal in tientallen minuten rekenen.




Vlak naast de tab-toets van mijn toetsenbord staat er zo'n potje  ;)
Wel redelijk bestoft  ::) ::) ::)

Het nadeel van dergelijke potjes is dat je ze niet volledig kan opgebruiken: het borsteltje in het deksel is te kort om tot onderaan in het potje te komen.
Oplossing: potje bijna leeg: begin een nieuw en giet de overschot van het bijna lege potje erbij  8) 8) 8)
Groetjes, Peter


Martin Welberg

Tamiya extra thin, nog niet geprobeerd maar iedere militaire bouwer plakt ermee. Goede vervanger is denk ik die van Ammo by Mig, die heb ik hier staan en bevalt me goed. Alsook de Plastruct.

Cord

Citaat van: guy holbrecht op 07 november 2017, 21:02:49 PM
Het is niet de lijm waarmee styreen gelijmd wordt die afbreekt. Het is de styreen zelf, die door invloed van UV-licht bros wordt en uiteindelijk breekt of verpulvert...
Ik vroeg me al af waarom oudere (ongeschilderde) modellen die ik bijvoorbeeld via Marktplaats koop en wil demonteren zo snel afbreken. Ik dacht eerst dat het gewoon kwam door ouderdom, maar nu weet ik dat het door het UV-licht komt.
Dank Guy, dat was bruikbare informatie!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Chrisrail

#48
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }