nikolaas is weer in aantocht

Gestart door raf, 04 november 2017, 22:14:58 PM

raf

Ter voorbereiding op de discussie die weer gaat komen:
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
Het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten, al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen, en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel voor de Catalanen om het over Spanje te hebben, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht. Net als voor het fenomeen "stoomboot", want iedereen weet dat deze vaartuigen zeer milieubelastend zijn.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. De milieuonvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door 'milieuvriendelijk genderneutraal voertuig'? "Sint Nicolaas" is een uiting van de christelijke traditie en bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
Dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. Milieu-effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot? Hier dient een milieu-effect-rapportage gemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend worden, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming ZOU KUNNEN zorgen.
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient vervangen te worden door een passend alternatief.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
Door zoet aan lekkers te koppelen ontstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf " ontstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A Wie zoet eet, krijgt obesitas. (Waarschuwend.) of B Wie braaf is, krijgt een wortel. (Beloning. ) Eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst.
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woord en is daarom een "no go ".
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven, waaronder veel alleenstaande moeders, en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "ons huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit. Onnodig grievend voor huurders of niet-huizenbezitters.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

 ;) ;)

En blijft die piet nu zwart....  ::) ::) ::) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

als je alles gelezen had dan stond het antwoord in de tekst
"Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor minder of lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen, zonder humoristische context, kan als een teken van minder intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend en dient VERVANGEN TE WORDEN DOOR EEN PASSEND ALTERNATIEF."

dus nee zwarte piet word ontslagen en komt op den dop te staan
daar hij geen Belgische nationaliteit heeft krijgt hij een papiertje om binnen de zoveel dagen het land te verlaten

met de kerst gaat het ook al niet goed
kerst mis
er is iets mis met kerst maar dat komt wel als het tijd daarvoor is en niet zoals bij harrods reeds 2 maanden voorop lopen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf ik wist niet dat die sinterklaas kwestie ook zo hot was in België, in Nederland kunnen ze er wat van alles moet besproken worden, tot in de fijnste details. Als het weer zover is op tv of radio, dan heb ik de uit knop snel gevonden.

Waar een kinderfeest niet allemaal toe leiden kan!!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Citaat van: Michael op 05 november 2017, 12:08:51 PM
...
Waar een kinderfeest niet allemaal toe leiden kan!!

Tot het om zeep helpen van dat "kinderfeest" door mensen die "vergeten" zijn hoe ze zelf naar dat "feest"gesnakt hebben toen ze zelf nog "onschuldig" waren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Hoi Michael
het probleem is de wind in dit jaar getijde
rond deze  tijd komt die vooral uit het Noorden en dan waaien er van absurde gedacht mee deze kant uit
en onze ministers hebben nogal grote oren en dus vangen veel wind en ja door die gaatjes komen der dan van die absurde ideeën in hun leeg kopeke en verkloten ze zo een kinderfeest
want wat zouden ze anders te doen hebben dan geld graaien hé kwestie van de verveling een beetje te doorbreken
een normale mens zoekt een hobby om zich niet te vervelen en ministers doen er alles aan om een normale mens zijn plezier te verkloten
in Engeland de minister van pensioen heeft gezorgd dat ze tot 67 jaar moeten werken maar hijzelf gaat op pensioen op 61 met een maandelijks inkomen van 60000 pond .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

En raf, stout geweest en kolen in je kous gevonden? :D Doet me denken aan "politically correct Nelson at Trafalgar", google maar eens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Nee Johan niet stout geweest wel soms maar dan heel soms wat dwars liggen LOL
ik vind het gewoon belachelijk en als het zo verder gaat dan heb je in januari de paashaas reeds in de winkels liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Geen probleem hoor raf, ik geef je 100% gelijk. Als zwarte piet 2000 jaar geleden een bevrijde neger slaaf was die uit dankbaarheid zijn bevrijder volgde dan is dat voor mij zo. Dat we er 2000 jaar voor nodig gehad hebben om tot andere inzichten te komen is ook zo. Maar ik zie absoluut niet het nut in om geschiedenis (of folklore) te herschrijven omdat dit nu niet meer gebruikelijk is. Beter de jeugd leren hoe het vroeger was en waarom dat misschien niet de beste oplossing was dan proberen de geschiedenis onder het tapijt te vegen en dan tot de conclusie te komen dat we die nog eens gaan meemaken.

En die die in de sint geloven die geloven toch nog alles. Gelijk ministers die geloven dat ge elke cent 3x kunt uitgeven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama