Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Koppelingen ????

Gestart door Peter, 04 november 2017, 11:04:02 AM

Ben

Je vraagt: wat denken jullie? Dan krijg je discussie, mensen geven hun mening en daar is niets verkeerds aan.

ERVIN

Ik denk dat Peter zich van draadje vergist heeft , in een ander draadje vraag je om koppelingen te ruilen Peter , hier vraag je onze mening over de Fleischmann profi koppeling of die van Roco.  ;)

Peter

Antwoord aangepast.

Ben; die grafiek is misschien wel goed, maar als ik mijn rijtuigen/wagons met die Fleischmann 40395 koppel heb ik steeds een opening van ongeveer 2 mm. gelijk van welk merk die wagens zijn. Maar voor mij mag dat hoor-geen probleem. ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

wat moet ik dan doen met mijn oude piko wagonnetjes
die hebben een opening van pak 1 cm
lig ik daar wakker van ??? echt nie
als ik deze allemaal van een nem schacht moet voorzien met een kort koppeling dan moet ik gaan werken om dat te betalen
terwijl ze nu ik SWT heb ze zo ook over de baan rijden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 06 november 2017, 12:39:49 PM
wat moet ik dan doen met mijn oude piko wagonnetjes
die hebben een opening van pak 1 cm
lig ik daar wakker van ??? echt nie
als ik deze allemaal van een nem schacht moet voorzien met een kort koppeling dan moet ik gaan werken om dat te betalen
terwijl ze nu ik SWT heb ze zo ook over de baan rijden

gr raf

ge zijt dus eigenlijk gewoon te lui om uw wagentjes van een fatsoenlijke koppeling te voorzien Raf. Foei, foei, foei...  ;D ;D ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

itchy

Citaat van: Peter op 04 november 2017, 11:04:02 AM
De oplossing die ik had op mijn grote baan was niet echt het ideaal. Reizigers wagen met Fleischmann en goederenwagens met Roco
Wat denken jullie?
Peter, zo zou ik het ook gedaan hebben... :-) De Fleischmann Profi's voor de reizigerstreinen want daarmee rangeer je toch niet (veel); de goederentreinen met Roco Universeel zodat je naar hartelust kan rangeren. Bij reizigerstreinen is de korte tussenafstand visueel optimaal, bij goederentreinen (die niet met balgen tegen elkaar aan gedrukt zijn zoals rijtuigen) is een iets grotere tussenafstand toch veel minder storend. Desnoods eerste en laatste rijtuig van iedere stam toch met Roco Universeel zodat je bv. een stam kan wegrangeren...?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

B_Modelbouw

Peter wat bedoel je met digitale koppeling ? 
Als je bedoeld een koppeling die je aanstuurt vanop je loc of rijtuig zonder tussenkomst van een onderdeel op de baan (magneet, ontkoppelstang,...) en zo vrij bent overal te (ont)koppelen...
Deze bestaat ook voor Fleischmann Profi, net als stroomdoorvoerende koppelingen.

Ik zweer trouw bij Profi, en neem dat stootje bij 't koppelen er gerust bij.
Met Roco of Kadee heb ik geen ervaring maar eveneens een pracht koppeling.

Je keuze is reeds gemaakt, maar een tip voor wie nog niet overtuigd is van een goede keuze...

Koop, ontleen, ... van iedere koppeling die je wil gebruiken een paar en test ze uit alvorens een grote stock voor al je modellen aan te kopen. Ik ben er zo achtergekomen dat vaste koppelingen (merk maakt niet uit - ze zien er zeer realistisch uit) niets voor mij is. Reden het niet snel en handig ontkoppelen bij een incident in een bijna onbereikbaar spoor.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

Frans toch alee jong komaan hé.

Eerst ze hebben geen nem schacht .
Tweede ze hebben geen kort koppel mechaniek
Dan nog de koppelingen zelf
Wat gaat da kosten per wagon en ik zou er een 60 tal moeten gaan doen want de oude marklin's hebben dat ook allemaal niet
En is het mogelijk om op elke wagon zo een kort koppel mechaniek te zetten.
Dus het is geen kwestie va lui het is een kwestie van "is het te doen "
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marctje

Koop, ontleen, ... van iedere koppeling die je wil gebruiken een paar en test ze uit alvorens een grote stock voor al je modellen aan te kopen. Ik ben er zo achtergekomen dat vaste koppelingen (merk maakt niet uit - ze zien er zeer realistisch uit) niets voor mij is. Reden het niet snel en handig ontkoppelen bij een incident in een bijna onbereikbaar spoor.
[/quote]
Bij kadee kan je een setje kopen met al hun koppelingen en zo kan je proberen dewelke ideaal zijn.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

GDE

Peter , waarschijnlijk twijfel u omdat de ideale koppeling nog altijd niet bestaat . Bijna alle koppelingen zijn behoorlijk groot en zeer duidelijk aanwezig . K denk dat er hier vele wel fun hebben gehad  met de gewone beugel koppeling die je overal met een lepeltje kan ontkoppelen tot er eens een minder soepele koppeling tussen zit en de wagon mee omhoog komt  :D Met de kadee koppeling en vaste magneten ontkoppel je per toeval meestal omdat er in schokkende beweging word gereden, ofwel door de loc of door de wagons . De # 17 kadee is dan weer te kort om te koppelen , # 18 dan net weer iets te lang om kort gekoppeld te zijn ... het is altijd wel iets . Persoonlijk kies ik toch voor kadee. Wat misschien ook niet onbelangrijk is bij de keuze  is hoe gemakkelijk stammetjes rijtuigen en wagons gewoon uit elkaar te halen zijn . Na afloop van een tentoonstelling is het toch wel heel praktisch als ge die wagons gewoon kunt opheffen om ze op te bergen zonder dat ze in elkaar haken .

stoomlokje

#25
citaat van Geert:
Wat misschien ook niet onbelangrijk is bij de keuze  is hoe gemakkelijk stammetjes rijtuigen en wagons gewoon uit elkaar te halen zijn .
Na afloop van een tentoonstelling is het toch wel heel praktisch als ge die wagons gewoon kunt opheffen om ze op te bergen zonder dat ze in elkaar haken.


Dat kan je met de profi-koppelingen van Fleischmann toch ook .
Hierbij heb je het voordeel dat Viessmann stroomgeleidende koppelingen voor de wagenverlichtingen heeft, die hier perfect mee samenkoppelen .


Cord

Om terug te komen naar je vraag: ik heb al mijn standaard beugelkoppelingen, Roco-kortkoppelingen en Fleischmann haakkoppelingen vervangen voor Fleischmann Profi-koppelingen omdat ik het er beter vind uitzien én omdat ik een wagon makkelijk tussen andere wagons eruit kan halen, zonder dat er een hele slinger andere wagons blijft vasthaken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SirGresley

De Fleischmann Profi koppelt mooi en is makkelijk uit elkaar te "heffen".
Ik heb al meer dan 15 jaar AL mijn wagens omgebouwd met Symoba kortkoppelingsmechanismen en Roco 40395/7 kortkoppelingen.
Jocadis had die vroeger in stock, Hünerbein nog en de Roco's (50st) kwamen ook van Hünerbein. (DM 42,-)
"Wie schoon wil zijn moet er iets voor over hebben!"
Nooit problemen met de Roco's en zelfs de Bachmann rijtuigen koppelen en rijden zeer goed!!
Gelijk sommigen zeggen, test al de koppeling uit en zie wat het beste voor u is!! ;)  Zo heb ik het ook gedaan.
.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Herwig

Ben er ooit    -grotendeels-    op overgeschakeld en blijf er mee verder doen:  de Profi-koppeling (met haar gekende voor- & nadelen)

Een vraag:    is onbelangrijk maar toch ... waarom?   Er waren blijkbaar (zwarte) Profi's met een lichtbruin onderdeeltje.
( namelijk dat dingetje dat verticaal op/neer kan )    Iemand een idee over deze tweekleurige versie ?