Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Koppelingen ????

Gestart door Peter, 04 november 2017, 11:04:02 AM

Peter

Koppelingen - koppelingen??? het eeuwige probleemplje.
Twijfel welke koppeling ik voor mijn modellen ga gebruiken op mijn baantje.
Kadee, ondanks een zeer goede koppeling telt in dit geval niet mee.
Ik blijf twijfelen tussen de Fleischmann Profikoppeling en de Roco Universal koppeling.
beide hebben hun voordeel en nadeel De Fleischmann koppeling is een echte kortkoppeling, maar kan niet gebruikt worden bij modellen met digitale koppeling, en vraagt om aan te koppelen een stootje.
De Roco is geen echte kortkoppeling, alhoewel de modellen toch vrij dicht tegen elkaar staan. kan gebruikt worden bij modellen met digitale koppeling en koppelt heel zacht. Nadeel: is nogal een vrij grote.
De oplossing die ik had op mijn grote baan was niet echt het ideaal. Reizigers wagen met Fleischmann en goederenwagens met Roco
Wat denken jullie?
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Citaat van: Peter op 04 november 2017, 11:04:02 AM

De Roco is geen echte kortkoppeling, ...


Dat is nieuws. Waarom niet ?

Erik (te dom om te begrijpen)

Gerolf

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Fleischmann Profi.
Maar het zou leuk zijn als "ze" iets zouden vinden op de kracht die inderdaad nodig is om aan te koppelen

Citaat van: Peter op 04 november 2017, 11:04:02 AM
Kadee, ondanks een zeer goede koppeling telt in dit geval niet mee.

Kan je uitleggen waarom je die niet overweegt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De Roco Universal en de Kadee vormen geen starre verbinding, en zijn daarom geen echte kortkoppelingen.

Peter

Erik, ik bedoelde de Roco Universalkupplung (40397) en niet de Roco kurzkupplung (40270)
De kadee is, in mijn geval niet geschikt omdat er zeer traag over magneet gereden wordt (geen doorgaande treinen) waardoor rijtuigen ontkoppelen en het gebruik van de beweegbare magneet vind ik nogal omslachtig (groot gat onder de sporen maken en steekt onderaan toch nog vrij ver naar beneden)
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

en waarom geen electro magneet gebruiken
deze zijn redelijk vlak en kunnen zo onder de baan gemonteerd worden
voor de rest geen ervaring met kadee koppelingen

wat ook soms een probleem is dat op de club verschillende koppelingen gebruikt worden
zo kan een achtergebleven wagon niet zo maar eventjes mee genomen worden door een passerende trein
en moet die dus van de sporen gehaald worden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2017, 11:42:32 AM
De Roco Universal ...vormen geen starre verbinding, en zijn daarom geen echte kortkoppelingen.

Larie.
Bekijk er eerst een vooraleer er iets over te willen vertellen.

Erik

eve

Citaat van: Peter op 04 november 2017, 12:39:31 PM
Erik, ik bedoelde de Roco Universalkupplung (40397)...

Klopt langs geen kanten.

Erik

OlivierV

Wat schaft de pot morgen?  ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marctje

Zolang er spanning op een kadee koppeling staat zal deze niet ontkoppelen boven gelijk welke magneet. Om met kadee te ontkoppelen moet je juist boven de magneet de spanning tussen twee wagons weghalen door een fractie achteruit te rijden, de koppeling gaat uit elkaar en dan kan rustig je wagon opduwen naar de afzet plaats en wegrijden zonder te koppelen. Ook met een gekoppelde wagon achteruit rijden zal deze niet ontkoppelen boven een magneet zolang er druk op de koppeling is. Hier moet je dan een fractie vooruit komen om te ontkoppelen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 04 november 2017, 17:52:23 PM
Larie.
Bekijk er eerst een vooraleer er iets over te willen vertellen.
Dit soort opmerkingen wil ik niet begrijpen.

Peter

CiteerKlopt langs geen kanten.

Erik

Wat bedoel je daar nu weer mee?.

De Roco Universal koppeling 40397 is GEEN kortkoppeling want tussen de buffers blijft er een spatie van 2 mm
Nietemin, na deze namiddag een hele tijd wat rangeerbewegingen te doen, zal dit mijn keuze worden, al was het alleen maar wegens het zeer zachte koppelen. Dat ze wat groot is (valt eigenlijk weinig op eens ze gekoppeld zijn) en de opening tussen de wagens neem ik er dan maar bij.
Het rangeren is dan eens zo aangenaam.
Met vriendelijke groeten
Peter

Flip



Ik gebruik sinds jaren tot volle tevredenheid  de Fleischmann Profi koppeling . De voordelen wegen ver door t.o.v.  het ene nadeel.
Zou ik een Roco koppeling kiezen zeker de 40270 . Niet zo "klobig " als de 40397.

Julien
Lenz digital PC sturing

Ben

Citaat van: Peter op 04 november 2017, 19:48:08 PM

De Roco Universal koppeling 40397 is GEEN kortkoppeling want tussen de buffers blijft er een spatie van 2 mm


Citaat van: eve op 04 november 2017, 17:53:16 PM

Klopt langs geen kanten.


Ik heb dit plaatje al eens gepost, trek uw conclusie. De bron ben ik even zoek.



Gr, Ben.

Peter

#14
Het was niet mijn bedoeling dat dit draadje in een discussie ontaarde.
Ik wou gewoon koppelingen ruilen.
Met vriendelijke groeten
Peter