Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wormwiel vastzetten op as ( Liliput ziekte ?)

Gestart door pabe, 02 november 2017, 20:43:37 PM

pabe

Beste collega's,

ik heb hier minstens 2 of 3  Liliput loks waar het wormwiel doorslipt op de as...  Hoe kan ik het wormwiel vastzetten op de as?  Met secondenlijm oid ? 
Bedankt voor jullie input,

Paul

PietB

Als je er voor zorgt dat de seconden lijm niet in je lagertje kruipt is dat goed te doen.
Maar er is het risico dat ook je as van de motor vast komt te zitten.
Ik heb het een paar maal gedaan met 2-componenten speed epoxy lijm.
Lijm aanmaken en de top van de motor as er in dopen, zodat er een klein druppeltje aan de tip hangt.
Dan het wormwiel op de as schuiven.
Laten drogen, testen met een 9volt batterij en weer monteren.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Ik denk dat het over de worm gaat, en niet over het wormwiel.
Om te voorkomen dat de lijm in het lager komt moet je juist niet de lijm op de as aanbrengen. De overtollige lijm wordt dan juist in het lager geschoven. Je kan beter de lijm in het gat van de worm aanbrengen, de overtollige lijm wordt er dan door het aseind uitgeschoven waar je het makkelijk kan afvegen.

raf

er bestaat seconden lijm in gel  die loopt niet zo hard
ik gebruik endfest 300 maar nu die niet meer te verkrijgen is zal het de endfest 90 worden

het probleem met epoxy is hoe sneller hij uit hard hoe minder sterk hij is
de E 300/90 heeft 18 uur nodig om volledig uit te harden maar dan is het met de E300 ook niet meer los te krijgen

voor het lijmen met E300/90 de as een beetje opruwen dat geeft ook een betere kleefkracht

ik heb er mijn SBB stelletje mee gelijmd waar de kruiskop van de motor as gebroken was 

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

#4
Paul,
Ik gebruik UHU-plus voor zo'n zaken. Heb je in verschillende droogtijden. Het voordeel: je mengt de hoeveelheid die je nodig hebt en brengt dat aan met bv. een tandenstokertje. En die UHU is dan gel-achtig en die loopt niet.
PS: het is trouwens niet enkel het wormwiel op de as dat bij Liliput het probleem is, maar ook de wielen op de assen komen met de tijd los te zitten.
Met vriendelijke groeten
Peter

pabe

Mannen, heel hard bedankt voor de goede raad. 

Ik ga binnenkort eens proberen....   cross my fingers :)

Paul