Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ESU decoder _ kun je de aansluiting achterhalen bij het uitlezen ?

Gestart door B_Modelbouw, 01 november 2017, 22:53:50 PM

B_Modelbouw

Een vreemde vraag ...

Maar kan je doormidden van de lokdecoder uit te lezen achterhalen welke aansluiting de lokdecoder heeft ?  Hiermee bedoel ik : gaat het om een NEM 651, 652, 21MTC, PluX...
Dit om niet onnodig eerst de lok open te schroeven, of de doos te gaan zoeken in een duister opzoldertje.

Of nog handiger ... is er misschien een database beschikbaar waar je dit handig in kan opzoeken ?
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


stoomlokje

bedoel je, uitlezen terwijl hij in uw loc zit ?

De connector kan je het gemakkelijkst terug vinden in de gegevensbladen van uw loc .
Daarin staat het type connector ( als er een in zit, bij de oudere modellen van pakweg 1990 en vroeger , geen ) vermeld. vb. NEM 651 ; NEM 652 ; Plux.... ; 21MTC ;
Dit zijn de meest voorkomende aansluitingen

Ben

Citaat van: B_Modelbouw op 01 november 2017, 22:53:50 PM

Maar kan je doormidden van de lokdecoder uit te lezen achterhalen welke aansluiting de lokdecoder heeft ?


Hallo,

Nee dat kan niet.

En een database is er ook niet. Je kunt googlen op merk, artikelnummer, bouwserie o.i.d. en vaak zie je dan wel wat de interface is.

Gr, Ben.

modelbaanHO

Zo'n database zou anders wel handig zijn.

Ik heb onlangs aan het googelen geweest omdat ik nog een paar locs wil digitaliseren. Maar er is soms amper informatie te vinden. Op de websites van de klassieke merken staat die info meestal wel, maar dan enkel voor de locs die nog in het programma zitten. Van oudere modellen die van de website zijn verdwenen wordt het al een pak moeilijker. 

Dan blijft de enige optie over en dat is de loc openmaken en daar heb je dan de handleiding voor nodig en kijk... in de handleiding staat met welke interface de loc is uitgerust  ;D
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Ik ben wat de bestaande digitale systemen betreft quasi-leek, dus zal ik nu wel raaskallen
Maar de vraag lijkt me absoluut niet onterecht,
   en misschien iets waar de fabrikanten mee aan de slag moeten (als het inderdaad niet kan)

Even naar de microcontroller-techniek: Bij Atmel (en die chips zitten ook in Arduino's)
   geeft een programmer aan dat een chip op een PCB niet het type is dat je wil programmeren
... dus hij kan herkennen als het wel de juiste is
   ... dus zou hij net zo goed bij een verkeerde kunnen vertellen welk type het wél is (binnen de fabrikant-familie)

Mij lijkt het dat het via het uitlezen van een CV bij een decoder (ooit) zou moeten kunnen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomlokje

als je dan b.v.b. de stekker van de decoder verwijdert , klopt die info ook niet meer.

Ben

Mij ontgaat de logica. Zit er al een decoder in dan is de wetenschap overbodig. Zit er nog geen een in dan valt er niks uit te lezen.

En om daar nou een database voor in te richten?  ;D

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Wat een moeilijk gedoe. Maak gewoon die loc open. Als dat al te lastig is.

bellejt

net is nou eenmaal niet mogelijk de pinbezetting uit te lezen.Wel het soort decoder en desnoods zijn geheugen enzovoort.De pinbezetting kan niet omdat bij esu de 8 pins gewoon gelijk is aan de 21 pins kwa bezetting van de pinnen.Die mogelijkheid zal er dus vermoedelijk ook nooit komen.

B_Modelbouw

Wat ik dacht werd bevestigd... en is dus niet mogelijk door de decoder uit te lezen, decoder kan dezelfde zijn maar voorzien van een andere aansluiting.

De locs gaan open schroeven om ze te controleren is mogelijk, maar een tijdrovende bezigheid ... wetende dat deze persoon een locbestand heeft waar menig modelspoorvriend of club jaloers op zou zijn. Uiteraard moet je niet alle locs openen en kun je een selectie maken, eenzelfde modellen zal wel over een zelfde aansluiting beschikken.

Opsporen op websites van de fabrikant geeft niet altijd het juiste resultaat ... sommige merken vermelden dit niet.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Klaas Zondervan

Citaat van: B_Modelbouw op 05 november 2017, 01:07:01 AM
Opsporen op websites van de fabrikant geeft niet altijd het juiste resultaat ... sommige merken vermelden dit niet.
Dat is jammer, want het is toch wel een belangrijk gegeven. De Morop normen zeggen dat op de doos moet zijn aangegeven wat voor interface er in zit, maar ook dat wordt lang niet altijd gedaan.
Het openen van een loc is nou ook weer niet zo moeilijk. Bij de meeste Roco locs b.v. haal je de kap er in één handbeweging af, zonder gereedschap. Dat gaat sneller dan de decoder uitlezen.

modelbaanHO

Ik heb een lijstje gemaakt met de modellen die ik heb gedigitaliseerd.
In de lijst staat de interface vermeld.

http://www.modelbaanho.be/Pages/Digitale%20modellen.pdf

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be