Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 174

Gestart door Michael, 25 oktober 2017, 20:42:53 PM

stoomlokje

hier nog altijd géén MSM 174 in de bus  :-\

ward

Hier ook nog steeds niets.. hopelijk morgen..
laatste tijd durft de post wel eens iets 'vergeten'..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

stoomlokje

vandaag 07-11 eindelijk toch in de brievenbus aangeland.

al eens vlug bekeken , en weeral (daar zijn we nu al wel mee verwent ) prachtige artikels in de inhoud.

Michiel

Dit nummer 174 bevestigt voor mij weer dat praktijkartikels en baanbesprekingen de kern zijn van waarvoor ik een abonnement heb. En het voorwoord lees ik steeds weer als eerste, en steeds weer met een interessante overweging. Ook nu weer: wat kan ik doen om het modelspoor in mijn omgeving meer uit te dragen? En wat kunnen wij hier op het forum doen met een "dag van de modeltrein"? Is er geen actie te bedenken dat de hand uitreikt naar "nieuwsgierige voorbijgangers"?

De opsomming van nieuw uitgekomen modellen , of de "kortgetest"-rubrieken vallen steeds weer volledig buiten m'n interessegebied (nooit mijn schaal en/of tijdperk), en blader ik vrij snel door. Dat deel mag van mij gerust een stuk compacter.

Wat ik helemaal mis, en een beetje zoals wat vroeger in Rail-Revue (voorganger van MSM) wel steeds te vinden was, is een "oneindige" reeks artikels, steeds toewijd aan telkens een type locomotief (voor mij liefst stoom) met een volledige bespreking van de levenslijn, markente wijzigingen, technische gegevens, maten en plannen, inzetbaarheid in dienstverband, stelplaatsen, livrei-uitvoering,  ... volledig in het kader van het ombouwen of scratchbouw eigen modellen en de inzet ervan op onze modelbaan. Van mijn part mag men alvast beginnen met het hernemen van de bewuste artikels uit hogervermeldde Rail-Revue.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ook van mij krijgen praktijkartikels en baanbesprekingen de grootste aandacht en appreciatie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

oebr

#35
Eerlijk gezegd ben ik het niet met het voorwoord eens.

Om kinderen warm te maken voor treinen en voor speelgoedtreinen en later modelspoor moet
er aan twee belangrijke voorwaarden voldaan worden:

- de speelgoedtrein moet beschikbaar zijn
- treinen als dusdanig moeten als iets fascinerends naar voor gebracht worden

En die 2 voorwaarden worden absoluut niet vervuld en dus haken de kids niet in, enkele gastjes niet te na gesproken natuurlijk.

Ooit was een speelgoedtrein - hoewel aanvankelijk met merken als GILS, WESA en Märklin behoorlijk duur -
een artikel dat zeer makkelijk te vinden was. Hele rayons vol bij Christiaensen, bij INNO-BM-GB, bij de Makro zelfs (ik herinner me nog levendig het moment dat ik in 1981 zo'n 800 van Lima ging kopen in de Makro van Eke: een rack van zeker 10 meter lengte stampvol Lima, Märklin en Hamo)
Bij Bart Smit zie je geen treintjes, en al helemaal geen modelspoor.
We zitten ook in een spreidstand. Speelgoedtreinen zijn geen modelspoor, en modeltreinen zijn geen speelgoed (toch niet voor kinderen). Als pakweg een BR64 van Märklin (wat onder de modelspoormerken toch nog het meest kindvriendelijke merk is) dan toch 450 euro moet kosten dan is een iPad zonder enige twijfel een beter cadeau.

Nu, ik hoor daar veel over zeuren, over dat we te hoge eisen hebben (klant is koning, je kan niemand verplichten om minderwaardige dingen te kopen - ik koop ook liever een LS dan een Lima) en dat alles daardoor zo duur wordt MAAR er is nog altijd zoiets als PIKO dat wel betaalbaar en goed is (al zijn ze zowel qua kwaliteit als prijs richting LS en Roco aan het opschuiven), en er zijn beurzen waar je goedkoop dat oude gerief uit die Makro van toen voor een habbekrats kan vinden.
En als kind hadden we uiteindelijk ook maar 1 deftige lok en enkele crappy rangeerdingetjes op een dubbel rondje. Maar misschien halen kinderen hun neus op voor dat oude speelgoed en speelt er nog wat anders...

Om te beginnen zien de echte spoorwegen er lang niet meer zo fascinerend uit als in tp II-III-IV.
Als kind vonden we't destijds heerlijk om op een kille herfstavond in het struikgewas te zitten wachten op een 59 die met veel
poeha een sleep fals moest trekken. Je kon op bezoek in seinhuizen. Je kon (en mocht) op bezoek in depots.
Wat is er nu te zien ? Ik gaap me eerlijk gezegd een ongeluk bij recente spotterfoto's op Flickr, de pastiche is gewoon weg mensen. OK, er zijn gelukkig nog mensen die de huidige spoorhelden wel nog leuk vinden - maar dat zijn er lang niet meer zoveel als vroeger he. En die die dan wel willen gaan spotten moeten hesjes dragen, en op brave plekken gaan staan of Infrabel legt weer eens het verkeer voor een dag stil wegens spoorlopers... :-) 
Ik heb menig uur gesleten gezeten op de betonblokken van de bovenleiding van lijn 50. De spoorwegpolitie kwam dan wel eens goeiedag zeggen, en met een vriendelijk 'amuseer je maar wees een beetje voorzichtig' lieten ze ons gewoon doen. In tegendeel, we werden zelfs in het seinhuis van Denderleeuw uitgenodigd en mochten er een hele dag het gebeuren gade slaan, colaatje inbegrepen.
Nu kan je je dat niet meer voorstellen, maar het maakt voor het kleine grut het grote spoor wel zeer onaantrekkelijk als fascinatie.

Maar ook de kleine trein werd vroeger op een veel fascinerender wijze gepresenteerd.
Een rondje rails waar een treintje z'n staart op najaagt (ik snap trouwens niet dat je ook modelbouwers nog... pff ik zwijg )
is niet meteen iets waar kinderen lang mee geboeid kunnen worden. Een paar uurtjes op een beurs misschien wel,
maar het moet echt anders als je echte fascinatie wil bekomen.
De reclame en de presentatie bijvoorbeeld was destijds spot on.

Ik beëindig m'n betoog hier door jullie enkele oude reclames te tonen.
Bij mij kriebelen die nog altijd, kan dat van de hedendaagse reclame niet echt zeggen...






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

krispy

Awel Red , das nu eens mooi in simpele woorden uitgelegd , ik denk dat er velen van die mening zijn
Als ik naar mijn gasten kijk , toen deze 10 jaar waren was mijn zolder een hemel voor hen , we heben zelfs samen een treinbaan opgebouwd voor hen , waar ze een paar jaar plezier aan beleefd hebben , maar nu 16 en 18 jaar n komen ze nog men zolder niet meer op , al moet ik zeggen dat den oudste toch nogal gebeten is , maar dan van de echte treinen , hij wil daar absoluut gaan werken als bestuurder passagiers , maar de jongste , neen , echt niks meer met treinen.

Ik denk dat er voor de jeugd veel andere zaken zijn , waar wij dan als oudere geen flauw benul van hebben wat ze eraan hebben , gewoon omdat het in onze jeugdjaren zelfs niet bestond.

Wij konden niet anders bij mannier van spreken dan buiten rond hangen en naar de treinen gaan kijken 
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

59erke

Tja, ik ben vorig jaar nog naar een expo met mijn zoontje geweest (dacht oostende). Er was toen een zaal met modeltrein en een schaal met radiogestuurde vrachtwagens en kranen. Ahwel mijn zoon heeft de hele tijd in de zaal van de vrachtwagens gestaan in plaats van met mij bij de modeltreinen. Hij heeft wel eventjes met de speelset van Marklin gespeeld maar dat heeft al bij al geen 5 min geduurd.

Ook thuis bij de baan geen enkele interesse. Tablet,computer, voetballen of lego hebben meer interesses.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ronny-vdv

Bij het artikel over de Sggmrs '90 van Van Biervliet spreekt men bij de bij de modellen van Acme best volgende lijmen gebruikt worden :
- Micro Kristal Klear van Microscale
- Hin & Weg-Kleber van Noch

Waar kan je deze lijmen kopen.
Ik heb overal een beetje gezocht, maar blijkbaar is er geen winkel die beide lijmen verkoopt. Of kijk ik niet goed  ;)
Tips zijn welkom.

Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

argilla

2 november ...helaas geen MSM gezien...... zoals met de duiven ....de oosterlijn (de Kempen )wachten ! ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Citaat van: argilla op 02 december 2017, 11:59:39 AM
2 november ...helaas geen MSM gezien...... zoals met de duiven ....de oosterlijn (de Kempen )wachten ! ;D
Je zou beter een nieuwe kalender kopen.
Het is al 2 december!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Citaat van: doomslu op 02 december 2017, 13:05:38 PM
Citaat van: argilla op 02 december 2017, 11:59:39 AM
2 november ...helaas geen MSM gezien...... zoals met de duiven ....de oosterlijn (de Kempen )wachten ! ;D
Je zou beter een nieuwe kalender kopen.
Het is al 2 december!  :D




vandaag 6 DECEMBER ...en  geen MSM...denk dat die kalender eens langs de uitgeverskant moet langsgaan Luc.... ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michael

Marc-Laurent waarschijnlijk bedoel je het december nummer, dat betreft MSM 175! en niet MSM 174 verkeerd draadje.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

argilla

Citaat van: Michael op 06 december 2017, 07:47:58 AM
Marc-Laurent waarschijnlijk bedoel je het december nummer, dat betreft MSM 175! en niet MSM 174 verkeerd draadje.


neen hoor ik zal het duidelijker stellen..misschien begrijpt men het dan. Nummer 174 ..ben ik in blijde verwachting van ......nog altijd niet aangekomen. Ik dacht zal het melden..met , met opzet een fout om aandacht te trekken....noppes ....geen lijfblad komt mijn richting uit ..... :-\ :-X
je kan niet zeggen dat ik geen geduld heb gehad toch ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SuSke

Mischien is een mailtje richting redactie van Metamedia een oplossing.
Het staat me bij dat zoiets voor velen al een keer soelaas heeft geboden, mezelf incluis.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.