Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisselaandrijving van Peco op wisseldecoder

Gestart door Koen, 15 augustus 2006, 20:16:31 PM

Koen

Wim, Mattias,

Ik denk dat de combinatie van beiden wel een oplossing bieden. Ik heb de veerspanning verlaagd. Schakelen lukt nu wel maar is nog erg onbetrouwbaar. Als ik de serieweerstand verlaag, kan ik iets meer stroom leveren en is het probleem vermoedelijk opgelost.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips.

Groeten,

Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Koen

@Klaas,
Inderdaad dit schema. Heb jij dit ook zelf uitgetekend?

Ja, gewoon zo'n ding uitgeplozen en uitgetekend.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Die truc met het wisselveertje kende ik niet, moet ik beslist zelf ook eens uitproberen!
Als dit nog niet lukt, dan kun je gaan knutselen aan het interne van de decoder: door R13 te vervangen door een iets kleinere waarde (niet lager dan 0,22 Ohm / 5 Watt) kun je de stroombeveiliging van de decoder wat "ruimer" maken. Ga zeker niet onder deze weerstandswaarde, want daar kunnen de uitgangstransistoren dan weer niet tegen.

Een combinatie van de verschillende oplossingen zal ongetwijfeld wel het gewenste resultaat opleveren!

Groetjes,
Mattias



wat een geknoei allemaal moet dat echt,uiteindelijk zal het de betrouwbaarheid niet ten goede komen.
zie ik het fout?????????

wim ysbeer

INFO

Ja Wim, ik denk dat je het fout ziet.

De decoder is nu begrenst op 2A per uitgang.
De gebruikte transistor kan max 4A leveren. Je digitale systeem zelf kan over het algemeen 3A leveren.
Gebruik je een aparte voeding voor de wissels heb je zelf in de hand met welke stroomsterkte je wil voeden. Maar dat kan en mag dus niet de 4A overschrijden.
Het gebruik van een aparte voeding is in dit geval een must, anders blijft er weing tot geen vermogen beschikbaar voor het rijdende materiaal. Dus ik zie niet waar er nu geknoeid wordt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim Ysbeer heeft er kennelijk bezwaar tegen om in het inwendige van een decoder te gaan spitten. Ik zie daar niet zo'n probleem in.
Maar je kunt het nog iets simpeler aanpakken. In plaats van R13 te vervangen kun je er nog een extra weerstand parallel aan zetten. Dat is makkelijker ongedaan te maken.

Koen

@Klaas,

Desolderen is toch eenvoudiger? Je moet nadien de hele zaak toch nog in het doosje zien te krijgen h
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Ik heb over het algemeen geen problemen om ergens in te gaan spitten,als het daar beter van wordt.
Mijn bedenkingen zijn

1 het voeden van wissels en dergelijk stroomvreters moet volgens mij altijd uit een seperate voeding gebeuren.
Voor de prijs behoef je dat niet te laten een trafo /gelijkrichter/elco heb je al voor 20 euro en de schakeling stelt ook niks voor.
met max stroom heb je dan niets meer te doen.
Een decoder koop je ,nogmaals ik ben echt niet bang om er in te gaan rommelen,maar als je hem opend en zeker als je hem veranderd,weg garantie.
En waarom voor weinig geld kun je er een relais achter zetten en vind je dat te primitief dan zet je er een power tor acter als emitor volger,ook een schakeling van niks.
Volgens mij ben je dan beter bezig dan bij.
De veer druk verlagen,de decor om bouwen e.d
maar ja dat is mijn mening en die is echt niet zoveel beter dan andere.

wim ysbeer

INFO

Wim,

De veerdruk verlagen is een gadget welke gewoon standaard aanwezig is, maar waarvan weinig mensen weten dat die mogelijkheid wordt geboden.

Garantie voor die wisseldecoder, waarvoor? Deze decoder wordt aangeboden in bouwpakketvorm, als hij kapot is zijn de onderdelen gemakkelijk te vervangen, en zoveel kan er niet aan kapot.

De decoder heeft standaard een optie om daar een aparte voeding op aan te sluiten, dus deze weg wordt al bewandeld, en wordt er dus geen gebruikgemaakt van de dure digitale spanning voor het schakelen van de wissels. Dus als er iets kapot gaat is dat een BD680.

In mijn ogen dus geen enkel probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ik ga overstach,of is het overstag.
Geen flauw idee wat dat het eigenlijk is.

wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik ga overstach,of is het overstag.
Geen flauw idee wat dat het eigenlijk is.

wim ysbeer



Even een kleine cursus (zij sprong) voor onze Ysbeer.

http://www.vaartips.nl/zeilstanden.htm
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Dank je wel

Wat heb ik hier al niet allemaal geleerd,onverstelbaar[:p]

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Wim (ysbeer)
Kijk even op het schema http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html
Dan kun je zien dat er een aparte aansluiting is voor de wisselvoeding. Aansluiting E ergens rechtsonder.

Koen

Hallo iedereen,

De problemen zijn opgelost [:)]. Ik heb de veerspanning verlaagd en de weerstandswaarde in de decoder aangepast. Nu werkt alles zoals het zou moeten.
Bedankt.

Groeten,

Koen
Nooit te oud om te leren

n/a

Voor digitaal kan je in het vervolg Peco PL-10W gebruiken.

Citaat:
Since most digital equipment is not designed to provide 2 amps, Peco designed the PL-10W with longer, finer windings to work with less amperage. The PL-10W's windings have 11.4 ohms of resistance (2.4 times more resistance). Peco doesn't publish an amperage rating for this switch motor, but mathematically if the PL-10 is rated at 2 amps, this one should be rated at 0.825 amps. But, again, experimentation shows that it will work with less than that.

Klaas Zondervan

Ik vind dat toch een raar rekensommetje van Peco.
Volgens hun informatie zou de PL-10 een weerstand hebben van 4,75 ohm. Ik heb er wel eens een paar gemeten, en ik kom maar net aan 4 ohm. Als je daar 16 volt op loslaat gaat er toch 4 ampere lopen, en niet 2.
En voor de spijkerzoekers: nee, ik reken de zelfinductie niet mee, want die is verwaarloosbaar en bij digitaal helemaal niet van toepassing aangezien de decoder gelijkspanning geeft.