Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wisselaandrijving van Peco op wisseldecoder

Gestart door Koen, 15 augustus 2006, 20:16:31 PM

Koen

Ik ben vandaag gestart met het aansluiten van de wissels op decoders. Ik stuit op het volgende probleem. De wisselaandrijving trekt te veel stroom en gaat boven de stroomlimitatie van de decoderuitgang. Dit heeft tot gevolg dat de aandrijving te weinig kracht heeft om de wissel te verzetten. Je kan natuurlijk werken met een tussenrelais waarop de wissel aangesloten wordt (extern gevoed) of met een transistor geconfigureerd als schakelaar maar misschien bestaan er mooiere oplossingen waaraan ik niet gedacht heb. Graag jullie idee?n en ervaringen hieromtrent.
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik vrees dat die Peco wisselmotoren echte piekstroom-vreters zijn. Een externe voeding lijkt me de enige zinvolle oplossing, of een vooraf opgelade elco (zie de kis-wisselsturing).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Inderdaad Gerolf, daar vreesde ik al voor. Buiten dit probleem maken deze motoren veel lawaai.
Ik heb eens op de website van Conrad achter een alternatief gekeken. Daar hebben ze betaalbare wisselmotoren. Het probleem is natuurlijk dat ik dan 78 motoren moet vervangen, wat niet zo vanzelfsprekend is. Natuurlijk heb je voor deze prijs dan een mooie aandrijving. Misschien is dit te overwegen.
Nooit te oud om te leren

INFO

De vraag die bij mij opkomt is wanneer heb je besloten digitaal te gaan??
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

Info,
Oorspronkelijk was het de bedoeling om analoog te gaan rijden. Ik heb toen mijn wissels in ??n keer besteld, samen met de magneten. Een jaar later ben ik in contact gekomen met iemand die digitaal reed. Na veel discuti?ren en nadenken ben ik gelukkig van het idee om analoog te rijden afgestapt. Maar ja, nu zit ik natuurlijk met die erfenis van het analoog rijden.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Over de conrad-motoren is hier onlangs nog een boompje opgezet. Conclusie was: ook niet zo fameus, maar wel beter dan magneetspoelaandrijvingen  ... De zelfbouw-discobol-motor-aandrijvingen haalden daar het pleit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TrainTechnology

Beste Koen,

Ik heb op basis van decoders van LDT (type S-DEC-4, in mij geval DCC maar bestaan ook voor Motorola) een oplossing hiervoor uitgewerkt. Dit betekent wel zelf knutselen aan het binnenwerk van de decoder (of een alternatieve bouwwijze van het bouwpakket), dus de garantie is er dan wel aan voor de moeite. Maar werken doet het wel, zelfs een hele dag aan een stuk zonder enig probleem - bij gewoon gebruik van de treinbaan. Ik gebruik hiervoor de PL-10W aandrijvingen, dit zijn de "groene": iets lager in stroomverbruik, maar toch nog gemakkelijk 1,5A bij normaal schakelen. De oudere "zwarte" aandrijvingen slurpen nog een stukje meer (tot 2A), maar dezelfde oplossing zou ook moeten werken.

Stap 1: Plaats op de driver-IC's (IC2 en IC3) van de decoder nog eens eenzelfde type (ULN2803A) als "piggy-back": gewoon bovenop het andere IC vastsolderen, dus alle gelijke pinnen met elkaar doorverbinden. Let goed op de polariteit! Dit verdubbelt de leverbare stroom door het IC van 1A naar 2A per uitgang.

Stap 2: Verwijder de automatische veiligheid van de decodervoeding (component MF1), zo koppel je deze voeding los van de uitgangen.

Stap 3: Bouw een externe voeding die een gelijkspanning van zo'n 20V levert. Opgelet: deze voeding moet beveiligd zijn tegen overstroom en kortsluiting, en een nominale stroom van 2A kunnen leveren.
Ik heb die als volgt gebouwd: ringkerntrafo van 15V/2x50VA, uitgangsspanning gelijkrichten met een brugcel van 8A en afvlakken met een condensator van 10000?F (beide ruim overgedimensioneerd om de zware stroompieken te kunnen opvangen). Kortsluitbeveiliging met hetzelfde type automatische zekering als in de decoder: Bourns MultiFuse MF-R090-0-99.
E?n voeding levert stroom voor twee decoders, en ik kan rustig drie wissels direct na elkaar omgooien zonder dat de voedingsspanning in elkaar zakt.
De externe voeding sluit je aan op pin 3 van KL2 (massa) en op pin 2 van KL3 (plus), waar ook de gemeenschappelijke voedingslijn van wisselmotor 1 op komt. Via de decoderprint wordt deze spanning doorgegeven aan de andere wisselmotoren.

Stap 4: Wisselaandrijvingen aansluiten en testen. E?n op de twintig Peco-aandrijvingen zullen problemen geven: ze schakelen niet goed om. Dit zijn de aandrijvingen die meer stroom vragen dan ze eigenlijk zouden mogen (op de rand van de specificaties), mijn oplossing was om die gewoon te vervangen door andere, op die paar aandrijvingen kwam het even niet aan...

Oplossingen met andere decoders zijn waarschijnlijk ook mogelijk - meestal met ongeveer dezelfde ombouwmethode - maar die heb ik niet geprobeerd. Het voordeel aan de LDT-decoders is dat ze eenvoudig te verbouwen zijn (geen SMD-componenten) en dat de "piggy-back" IC's mee onder het kapje passen.

Ik heb op die manier 32 wissels aangesloten (8 decoders, twee aan twee op een voeding), en slechts ??n decoder doen sneuvelen wegens - jawel - de kortsluitbeveiliging op de voeding vergeten te solderen. De rooksignalen spraken voor zich... [8D]

Kostprijs voor deze oplossing: ongeveer 6 euro per decoder, dus 1,50 per wissel.

Veel succes ermee !

Mattias

INFO

Dan heeft hij dus 7 van die voedingen nodig.
Met de Viesmann 5211 gaat het overigens zonder aanpassing aan de decoder, deze decoder heeft al 2A vermogen voor het schakelen van de wissels. Bij de Peco wissels kun je de veerspanning verlagen, dus gaat hij met minder kracht om.
Dus een condensator onlading per decoder en je bent klaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

@ Matthias,

Ik werk nu met de Viessmann decoders. Deze kunnen zoals Wim reeds aanhaalde 2A aan. Blijkbaar is dit zelfs niet voldoende. Ik heb enige tijd geleden het intern schema van de decoder opgetekend en ga eens nakijken of ik de uitgangsstroom nog kan optrekken. In ieder geval ga ik het ook eens testen met het type decoder dat U mij aanraad. Wie niet waagt, niet wint h?.

@ Gerolf,
Ik heb dit inderdaad gelezen maar niet meer aan gedacht. We houden dit in het achterhoofd wanneer we er gaan bestellen. Ik ben van plan om in eerste instantie de wissels aan te sturen met een gescheiden voeding en nadien stelselmatig te vervangen door echte motoren. Op deze manier kan ik de kosten spreiden.

@Info,
Ik ga dit eens uitproberen. Ik denk wel dat ik dan de wisseltongen zal moeten voorzien van een draadbrug naar het vaste gedeelte daar deze de voeding neemt van de aanliggende rail en de kans er in bestaat dat door een te kleine druk er slecht contact ontstaat.

Iedereen bedankt voor de nuttige tips.

Groeten,

Koen
Nooit te oud om te leren

INFO

citaat:
@Info,
Ik ga dit eens uitproberen. Ik denk wel dat ik dan de wisseltongen zal moeten voorzien van een draadbrug naar het vaste gedeelte daar deze de voeding neemt van de aanliggende rail en de kans er in bestaat dat door een te kleine druk er slecht contact ontstaat.



Je hoeft helemaal niets te veranderen aan het wissel, er is een ingebouwde mogelijkheid in elk Peco wissel om de veerdruk te verlagen, waarmee hij omgezet wordt. Het is een beetje lastig uitleggen, dus ik kijk even of ik een geschikt plaatje kan vinden. Misschien dat deze aanpassing alleen al voldoende is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Alleen al door het digitaal principe schakelen die wissels nooit allemaal tegelijk.
Zou een simpel relais van 1.50 euro bij conrad en een simpele voeding niet veel simpeler zijn.
Of denk ik nu te simpel[?][?]

wim ysbeer

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Koen

Ik heb enige tijd geleden het intern schema van de decoder opgetekend.......

Bedoel je dit schema?[:)]

TrainTechnology

Die truc met het wisselveertje kende ik niet, moet ik beslist zelf ook eens uitproberen!
Als dat niet volstaat, dan zijn er nog wel een paar mogelijkheden:

Als de 5211 decoder met een gewone wisselspanningsvoeding net niet toekomt, dan kun je er (zoals in de handleiding beschreven) een powermodule 5215 tussenschakelen. Dit is vergelijkbaar met mijn oplossing voor LDT-decoders: de 5215 bevat een gelijkrichter en een zware capaciteit, met een elektronische stroombeveiliging op de uitgang.

Als dit nog niet lukt, dan kun je gaan knutselen aan het interne van de decoder: door R13 te vervangen door een iets kleinere waarde (niet lager dan 0,22 Ohm / 5 Watt) kun je de stroombeveiliging van de decoder wat "ruimer" maken. Ga zeker niet onder deze weerstandswaarde, want daar kunnen de uitgangstransistoren dan weer niet tegen.

Een combinatie van de verschillende oplossingen zal ongetwijfeld wel het gewenste resultaat opleveren!

Groetjes,
Mattias

Koen

@Klaas,
Inderdaad dit schema. Heb jij dit ook zelf uitgetekend?

@Info,
Dit ga ik vanavond nog even uittesten.

@Mattias,
De powermodule heb ik ook al geplaatst maar zonder resultaat. Ik zal de weerstand eens verlagen en zien wat het resultaat is. Helaas zal ik deze moeten halen want deze heb ik niet op voorraad.

Alvast iedereen bedankt voor de info. Ik denk dat ik er wel uit geraak.

Nooit te oud om te leren