Bolormaa.

Gestart door Luc, 10 oktober 2017, 18:37:11 PM

Luc

Het gebeurt in Mongolie. Een lijn wijkt af van de Transsiberian en rijdt door Mongoolse steppen naar Beijing.



Het bedoel is: het gevoel van onmeetbare grootte te renderen.

En dus: een gebogen achtergrond (geen hoeken) en "perspective forcée" (hoe zegt u dat in het nederlands?) door gebruik van TWEE schalen.

Het plan: het is een cirkel van 120 cm diameter



en het principe: men bekijkt de achtergrond (1/160) DOOR de voorgrond (1/87)

Oufti!

Luc

Tot nu toe is het zover:





Oufti!

59erke

hier ben ik nu eens benieuwd naar se...
volgens mij wordt het niet makkelijk om beide schalen te combineren zonder dat het opvalt.

de eerste beelden zijn alvast veelbelovend

ik volg 100%
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Luc

Oufti!

RD25

Luc, oufti très zoli  ;)  Knap werk.  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Luc

Wel... ik was ook zeer twijfelend, maar HET WERKT ECHT!

De zicht van de toeschouwer is door de voorgrond gedwangen, en er is een verschil van hoogte tussen voor- en achtergrond, dus is er daar een ruptuur. Ik kan het niet uitleggen, maar ik denk dat het OK is.
Oufti!

Luc

Er is nog veel werk.

Ik wil (hoe zegt u dat in het nederlands?) "une gestion du trafic par bloc-canton", en ik moet dat nog bouwen.
Het buitenste van de module moet nog afgewerkt, en er komen nog zeker sommige détails.
Oufti!

mahtoska1

Zeer tof onderwerp. Ik kijk er naar uit!

Kautenbach

Origineel,  de foto met de trein erop is wel wat "uit verhouding " ach, ben heel benieuwd naar het eggie

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Luc op 10 oktober 2017, 18:49:50 PM
Tot nu toe is het zover



deze foto kwam mij op het eerste zicht vreemd over, de volgende foto's leken mij toch te kunnen overtuigen, maar foto's geven niet steeds de meest juiste indruk  :-\ ;) wat betreft dieptezicht

Dirky

het zal vrij kritisch zijn van waar je het bekijkt maar de foto's geven alvast een geslaagde indruk... zou ik wel in 't echt willen zien!

Klaas Zondervan

Citaat van: Luc op 10 oktober 2017, 18:37:11 PM
..."perspective forcée" (hoe zegt u dat in het nederlands?) door gebruik van TWEE schalen.
Geforceerd perspectief.  :)

Luc

Citaat van: Dirky op 10 oktober 2017, 20:56:37 PM
het zal vrij kritisch zijn van waar je het bekijkt

Precies.

Ik moet nu proberen de zicht te dwingen om het het meest mogelijk effektief te maken.
Oufti!

Luc

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2017, 21:02:14 PM
Citaat van: Luc op 10 oktober 2017, 18:37:11 PM
..."perspective forcée" (hoe zegt u dat in het nederlands?) door gebruik van TWEE schalen.
Geforceerd perspectief.  :)

OK, dank u!  :) Dat zal ik waarschijnlijk onthouden!
Oufti!

Michiel

Ik was ook even op het verkeerde been gezet, en zag een veel te kleine trein, maar eenmaal men weet wat voorgrond en achtergrond is, dan komt het zicht goed. Ik zou de scheiding tussen wat voorgrond, en wat achtergrond is, versterken. De horizon van de voorgrond (tussen policieman en auto) accentueren met vb meer struiken. Het deel wat in de achtegrond ligt (met trein) zou iets fletser mogen zijn. Maar al bij al een erg leuk experiment. Tof en origineel project.

Als illustratie van wat ik bedoel heb ik snel even jouw foto "geGimpt". Het is niet mooi, maar het toont wat ik bedoel.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)