Fbd Cokeswagen van MAKETTE en Fbl Cokeswagen van Roco

Gestart door Cozzy, 05 oktober 2017, 21:24:06 PM

Cozzy

Hallo,

Ik ben op zoek naar fotomateriaal van het echte voorbeeld van Fbd Cokeswagen van MAKETTE en Fbl Cokeswagen van Roco.
Is er iemand die me hierbij kan helpen?
Hieronder alvast enkele fotootjes van de schaalmodellen:

Makette Fbd

Bron: traintamarre tassignon

Roco Fbl

Bron: modellbahn-fokus.de

Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

mark7758

Kijk eens bij Peter van Gestel zijn Flickr. Die heeft er een paar staan. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.




lux161

Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

Cozzy

Dank allemaal voor de interessante links!  :)
Het Fbd model van Makette was blijkbaar een schuw beestje want daar ben ik nog niets van tegengekomen  ::)
Mocht er nog iemand zijn die hier fotootjes van heeft houd ik mij zeker aanbevolen!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG

#7


Cokeswagen Fbl 615 3276-0 Type 1245 A2, Gouvy 31 juli 1990, Dia: Peter Rabijns



NMBS 41 88 615 3 081_3
Type 1245A1
Fbd
1984 05 04
Foto Fernand Maes Col MSC De Kempen



Trois-Ponts, 12 maart 1994
Laatste rustplaats van veel afgedankte Fbd wagens



Trois-Ponts 19 feb 1994
Leuk detail: grote blokken cokes op het loopplatform!!
Cokes is licht waardoor de wagens overvol beladen werden.
Langs heel het traject waren blokken cokes te vinden, vooral in de bochten.

Herwig

#8
En zijn het dan effectief dezelfde als deze Makette-modelwagens ?

"  Selbstentladewagen für Koks und Kohle       NMBS/SNCB - Epoche III  "      Makette nr.  4786
"  Selbstentladewagen für Koks und Kohle       NMBS/SNCB - Epoche IV   "      Makette nr.  4783
Met     " überkragende Stirnseite "

http://www.makette.de/makette/start.html  :   
Links bovenaan rechthoekje aanklikken  "Koks Wagen"  en dan naar beneden voor deze bruine versies.
De wagenkoppen zien wel ànders uit.    ( Of waren er nog andere Makette-H0-modelletjes ? )

Het zou kunnen dat die  'schuins-verticale'  extra verstevigingen op de échte wagenkoppen later werden gemonteerd ?
( zie foto's hierboven )

Die  tijdperk3 versie vind 'k zeker interessant,  en waren me niet meteen bekend .
Maar is Makette (Martin Klinger) recent niet overgenomen door een andere bedrijf ?
>  Heris heeft de matrijzen overgenomen  ( info van Guy Van Meroye - zie verder )

PeterVG

#9
Van het wagentype 1222 B2 (Makette) heb ik helaas geen foto kunnen vinden in het archief van Fernand.
De serie zou in 1960 gebouwd zijn door de werkplaats van Cuesmes in 100 exemplaren.
Alle technische gegevens die ik kan vinden kloppen perfect met de beschrifting welke afdrukt is op het Makette model.
Moest er iemand een foto of plan van deze wagen kunnen tonen dan ben ik zeer benieuwd.


Kautenbach

Gaaf, met spaakwiel, laat Floris dat maar niet zien ;D

Metpetergaathetbeter

#11
bovendien bestond er nog een andere cokes-wagon(die wat weg had van een Fal wagon maar op 2 assen)

deze droeg het uic nr 21 88 601 9 000 tot 21 88 601 9 099 Fbd (ooit 1.022.700 tot 1.022.799)

Metpetergaathetbeter

#12
trouwens al opgemerkt dat bij de Roco's en de foto's die bij PeterVG te vinden zijn,bij sommige verschillen zitten..........





nl bij de versterkingen(op de koppen)  zijn er  waar het geperforeerd stuk schijnbaar een opening was geweest/is geworden ?  Gewichtsbesparing in het andere geval versterking?Eerst allemaal open geweest en veranderd als versterking of als gewichtsbesparing open gemaakt?

Ik bezit ook zo'n 29 wagonnetjes en al van plan geweest die openingen bij sommige ook te maken?Eigenlijk wacht ik op een fraaie Fal167 4asser(hopelijk van B-Models,want aan de Marklin's zitten nogal wat foutjes).door elkaar al dan niet gemixt met een verloren DB,worden dat dan toch wel hele leuke samenstelling(en)zie utube filmpjes ;)

PeterVG

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2017, 21:38:34 PM
bovendien bestond er nog een andere cokes-wagon(die wat weg had van een Fal wagon maar op 2 assen)

deze droeg het uic nr 21 88 601 9 000 tot 21 88 601 9 099 Fbd (ooit 1.022.700 tot 1.022.799)

Als ik het goed lees bedoel je dat de wagen van Makette niet van het juiste type is.
De nummering die je aanhaalt is deze die Makette gebruikt heeft op haar wagen?
Heb je fotomateriaal van het wagentype dat je bedoelt Peter?

PeterVG

Een ander type Cokeswagen van de NMBS
Type 1222B1



NMBS 21 88 601 8 200
Type 1222B1
Fb
Foto Fernand Maes Collectie MSC De Kempen

Bouwjaar 1959, wagenwerkplaats Gentbrugge
203 stuks
1 022 500 tot 1 022 659
stortwagen op 2 assen
metalen verhoogde kast, grote inhoud voor cokes
4 zijdeuren, 2 beweegbare kopwanden
Niet Europ
radstand 6m00