Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Schakelen van een K-rail wissel

Gestart door trainspottingjr, 04 oktober 2017, 23:48:29 PM

Klaas Zondervan

Het enige voordeel van de Conrad aandrijving is de prijs. Maar zowel mechanisch als elektrisch is het prutswerk. Maar dat merk je pas als je er een paar hebt gehad die er mee stopten. Maak er maar eens een open.
Het ding wekt de indruk dat het een motoraandrijving is, en daarvan verwacht je dat die langzaam omgaat. Maar dat kunnen ze niet. Voor een volle slag maakt het motortje 8 omwentelingen, dat is veel te weinig. De eindcontacten zijn een paar bronzen lipjes die tegen elkaar leunen, geen degelijke contacten. Zolang het werkt werkt het, maar als hij er eenmaal mee ophoudt is het nauwelijks meer goed te krijgen.

Olivier77

Beste Jelle,

Ik raad U servo's aan en als decoder een Esu SwitchPilot Servo.
Deze zijn ook analoog te bedienen (dus met drukknoppen).
PM is ook onderweg.

Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

trainspottingjr

Aan allen ,

bedankt voor de vele massale reacties.
Momenteel gaan we het eerst eens testen met de aandrijving van Conrad.
Zo kunnen we de nodige bekabeling houden en moeten we niet teveel prutsen.
Om eerlijk te zijn, we zijn wel content van de Conrad motoren daar we deze gebruiken op het gelijkstroomgedeelte van de baan.
Tot op heden heeft hiervan nog geen enkele motor gesputterd.

Mvg
Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

PeterC

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Een van de eisen was dat het moest bediend worden met een schakelaar. Dat gaat niet met een servo.

Olivier77

Beste Klaas,

Met een aangepaste decoder kun je servo's analoog bedienen.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

raf

#21


kruiswissel met 2 schakelaars te bedienen

drieweg wissel met 3 schakelaars te bedienen

aansluiting aan een oudere wissel daar waar de relai's nog aan vast zaten .er zit een stangetje door de oog van het doorschijnend plastieke stelstangetje

onder de baan de aansluiting aan de wissels

een demo plaatje van hoe het werkt
er is wel een verandering gebeurt aan de stelstangen door dat er een buisje is gezet waar ze doorheen schuiven voor ze in de stel stang gaan
dit om een betere geleiding te hebben
https://www.facebook.com/knock.broekvent/videos/vb.100001264753423/719932851392200/?type=3&theater
eerste prototype jaren geleden daar kon ik de snelheid van het omgaan nog niet regelen .

dit allemaal door een druk op het juiste knopke
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Hallo,
Ik ga ook mijn K-rails ombouwen naar servosturing. Nu stel ik mij de vraag of het nodig is om in de steldraad een veer of Z-vorm te voorzien als beveiliging dat uw servo niet over zijn limiet schakelt. Als je juist boven de arm van de servo waar de steldraad aan vastzit dus enkele cm hoog en je boort juist boven deze positie een gat door uw plaat dan kan de arm van de servo toch enkel bewegen als de maximale diameter van het gat.
Stel je boort een gat van vb 8mm en uw stelstang dat vastzit aan de servo-arm zit juist in het midden dan kan uw servo-arm max 4mm naar voor en 4 mm naar achter bewegen want dan komt de stang tegen de rand van het gat of zie ik het verkeerd.
Mvg

755philippe

raf

#23
ge ziet het verkeerd
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

Citaat van: 755philippe op 10 oktober 2017, 12:10:31 PM

Stel je boort een gat van vb 8mm en uw stelstang dat vastzit aan de servo-arm zit juist in het midden dan kan uw servo-arm max 4mm naar voor en 4 mm naar achter bewegen want dan komt de stang tegen de rand van het gat of zie ik het verkeerd.


Dat zie je goed. Zo'n constructie is als Raf presenteert is nergens voor nodig. Mocht de servo op hol slaan dan is de beweging van de steldraad beperkt door de grootte van het gat.

Gr, Ben.

bellejt

de steldraad wel maar niet de servoarm.Reden waarom ik 0.8 mm verenstaal gebruik op mijn servo op de k rail wissels.Slaat je servo wat verder uit plooit het staal wat mee en is je servo ook niet direkt naar de vaantjes. Staat hier trouwens zo geregeld dat de wissels zelfs openrijdbaar zijn.dus net zoals de originele maar met servo voordeel.Verder gebruik ik de hoffmann aandrijvingen.

755philippe

Ik gebruik ook verenstaal van 0,8mm dus moet ik geen aanpassingen  doen
Mvg

755philippe

Klaas Zondervan

Citaat van: Olivier77 op 09 oktober 2017, 22:56:06 PM
Beste Klaas,

Met een aangepaste decoder kun je servo's analoog bedienen.
Dat weet ik wel, maar dat is toch een omweg. Bij een motoraandrijving heb je alleen maar dat schakelaartje nodig.

raf

Is dit nog wel ONTOPIC of loopt dit weer uit de hand

de eer van een gedeelte van deze constructie komt mij niet toe
ik dacht dat Peter met dit begonnen was (ben ik verkeerd hoor ik het wel)
in ieder geval ik heb het van dit forum en een beetje aangepast want met die Z bocht kun je de slag niet of niet goed aan passen .

wat ik voorstelde is zoals ik het werkelijk gedaan heb omdat ik met de rest ellende heb gehad met inderdaad doorslaande servo's
nu ik wat verder ben met het programmeren van de pic's is dit probleem helemaal van de baan
bij deze einde van mijn reacties hier op want het word weer een welles nietes spelletje
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

#29
Citaat van: raf op 10 oktober 2017, 17:20:39 PM

Is dit nog wel ONTOPIC of loopt dit weer uit de hand


Het is on-topic. En het loopt niet uit de hand. Het is een antwoord op een gestelde vraag in relatie tot het bedienen van wissels.