Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

HLD52 Roco 63962 NEM 652 met meer licht : LED’s.

Gestart door eve, 03 oktober 2017, 15:40:27 PM

eve



Kap verwijderen. Dit model is voorzien van gloeilampjes 16 Volt.



Wit licht is zwak zichtbaar buiten de kap. Rood is heel zwak donkerrood met de nadruk op donker : amper te zien.
Dat ligt aan het volgende :



De gloeidraad van het lampje (gele ovaal) ligt enkele mm verschoven tov van het ingangsvenster (rode rechthoek) voor het rode licht.
Dat is een constructiefout. We moeten nieuwe lampen maken op basis van LED's.

De witte lamp moet horizontaal naar voor stralen. De rode lamp verticaal naar boven.



Op telkens een stukje plaat met 2 koperbanen 6 mm lang soldeer je op elke baan een stukje draad 0,3 mm van 15 mm lang. Laat 1 mm vrij aan de kopkant waar de witte LED moet komen. Eventueel wat recht vijlen met een vierkant sleutelvijltje. De 0603-LED (wit, let op de polariteit) soldeer je, op zijn kant liggend tegen de draadjes aansluiten, vast.
De rode 0603-LED soldeer je op ca 2 mm van de onderzijde van de print liggend op de 0,3 mm draadjes.
Links wit, rechts rood.



Per lok heb je er zo 2 witte en 2 rode nodig.

Bron voor plaat met koperbanen op rastermaat 1,27 :

http://www.ebay.de/itm/0-04-cm-BIEGSAME-Platine-0-4-mm-dunn-100x200-79-Leiterbahnen-RM-1-27-PCB-/322570514479?hash=item4b1ab3702f

Montage in de houder :



De omgebogen draden eventueel korten.

Alvorens de lok onder spanning te zetten moet je voorschakelweerstanden voor de LED's monteren.

Printplaat lossolderen. Langs de onderzijde van de printplaat :





Rw en Rr zijn weerstanden formaat 1206.
Voor Rr (rode LED) stellen we 3,3 kOhm voor, voor Rw (witte LED) stellen we 4,7 kOhm voor.

Zo heb je voldoende licht. Teveel ? Dimmen kan altijd.

Print terug monteren.

Sturing eenvoudig :
      F0 of "Licht" stuurt de witte lichten van de lok richtingsafhankelijk.
      F1 zou Aux1 (groene draad aan pin 3) kunnen sturen = rode licht aan lokzijde 1
      F2 zou Aux2 (paarse draad aan de decoder) kunnen stturen = rode lichten aan lokzijde 2

Sturing met function mapping :
      F0 of "Licht" stuurt de witte lichten van de lok richtingsafhankelijk
      F1 stuurt de rode lichten op/af en richtingsafhankelijk :
         – F1 voorwaarts, Aux2
         – F1 achterwaarts, Aux1

Hebt u een ander nummer van de deze Roco-lok, of bvb een 52-53-54 serie, open de kap en controleer of de print dezelfde is. De beschreven methode is gelijk voor alle versies met dezelfde print.

Bij het testen van de verlichting is gebleken dat er nogal wat licht door de kap schijnt. Dat lossen we op door 2 lagen verf aan de binnenkant van de snuit aan te brengen.



De zilveren sticker mag uiteraard mee geverfd worden.



Erik

stoomlokje

Nogmaals een prachtige uitleg ,

Bedankt Erik voor de moeite.

loebaske


Naar aanleiding van Erik zijn verslag en aangezien ik met de verbetering van de reeksen 52- 53-53 bezig ben voor publicatie in MSM toch maar eens alle kappen onder de loep genomen en er zijn verschillen...








eve

Ik heb zojuist vernomen dat die printplaat bij ledbaron niet meer leverbaar is.
Ik zoek een andere oplossing.

Erik

loebaske


Alberke

Citaat van: loebaske op 08 oktober 2017, 18:27:43 PM
Welke printplaat bedoel je Erik ?
Als het over dat printplaatje met twee baantjes gaat; bij SOl-Expert hebben ze iets dat me wel bruikbaar lijkt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

stoomlokje

Citaat van: eve op 08 oktober 2017, 12:15:36 PM
Ik heb zojuist vernomen dat die printplaat bij ledbaron niet meer leverbaar is.
Ik zoek een andere oplossing.

Erik

En ikke was met de laatste gaan lopen  ;D ;D ;D

eve

Daar de beschreven printplaat niet meer te krijgen is, heb ik deze morgen nieuw materiaal besteld bij de chinaman.
Update binnen ca 3 weken.

Erik

eve

Citaat van: eve op 08 oktober 2017, 12:15:36 PM
Ik heb zojuist vernomen dat die printplaat bij ledbaron niet meer leverbaar is.
Ik zoek een andere oplossing.

Erik

Bij het schrijven van de handleiding bij de gisteren gepubliceerde foto over de rood-verlichting van een variant van de Roco-HLD 52 (5217 en 5205) heb ik ook even gecontroleerd of die printplaat niet terug verkrijgbaar is.
En jawel, zie hier :http://www.ebay.de/itm/0-04-cm-BIEGSAME-Platine-0-4-mm-dunn-100x200-79-Leiterbahnen-RM-1-27-PCB-/372168892952?hash=item56a6fea218

De foto en het hele draadje zijn ondertussen gewist. Ik was niet op de hoogte.
Omdat ik niet van open eindjes hou, zal ik er toch voor zorgen dat de handleiding er komt.
Is het niet voor hier, dan wel voor een ander medium of forum.

Erik

pandur

Erik ,
Toch bedankt voor de moeite , er zijn er die je blijven volgen
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

apenkop

Fijn dat je toch de moeite wil doen om de ombouw van de HLD 52 duidelijk te beschrijven wordt zeer op prijs gesteld.
Dit soort beschrijvingen geven altijd weer aanknopingspunten om zelf mee voort te gaan en ik blijf deze dan ook altijd met plezier lezen.
Want al het moois dat je ons laat zien is naast de modellen waar het voor bedoeld is vaak ook met wat kleine aanpassingen toe te passen op andere modellen.
Dus Erik ook van hieruit hartelijk dank voor dit soort posts ik hoop ze nog lang te kunnen lezen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

stoomlokje

Citaat van: pandur op 27 december 2017, 11:37:39 AM
Erik ,
Toch bedankt voor de moeite , er zijn er die je blijven volgen
Eric

onderandere ikke blijf je zeker volgen!
Saskia

Michael

Citaat van: stoomlokje op 28 december 2017, 02:18:13 AM
Citaat van: pandur op 27 december 2017, 11:37:39 AM
Erik ,
Toch bedankt voor de moeite , er zijn er die je blijven volgen
Eric

onderandere ikke blijf je zeker volgen!
Saskia
+1
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154