Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Old England ontrax filmpje Dloc

Gestart door sdz1976, 03 oktober 2017, 12:57:05 PM

SuSke

Niet helemaal akkoord Chris.

Zoals de muurankers nu staan, zijn er dwarse balken in het gebouw waar de spanten van het dak op staan.
Als die spanten goed ontworpen zijn, geven die alleen een verticale belasting op de hoofddraagbalken.
Alle horizontale scheerkrachten worden in principe opgevangen door trekkers die in de onderranden van de spanten zitten (principe van A-spanten).

Die dwarse hoofddraagbalken kunnen zelfs uitgevoerd zijn als een verband waarbij de bovenregel een verankering krijgt in de muur om er niet uit getrokken te worden.
De onderregel van het verband hoeft zelfs niet door te lopen tot aan de muur om het wegdrukken van het metselwerk te vermijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#31
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

't is daar dat de hoofddraagbalken zitten.
Dat is ook de plek waar de grootste kracht komt wanneer er met A-spanten gewerkt wordt.
Op de nokken is dat alleen maar om de A-spanten recht te houden.

Een andere manier om de punten te maken is met gordingen in de nok en kepers in het dakvlak, die dan ook gestabiliseerd kunnen worden met trekstangen. Dan krijg je een meer gelijke verdeling van de lasten en zou je ook aan de nok een gevelanker verwachten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#33
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

Nu Chris, ik heb het nog nooit meegemaakt dat balken "haaks" op een dak liggen.
Ze liggen ofwel "in" de dakhelling, ofwel "met" de dakhelling.
Eenvoudig:
Voor de uitvoering van een hellend dak heb je verschillende methoden.
Dewelke toepasbaar is op het gebouw van Sam is de volgende:
In de dakhelling krijg je gordingen die van muur naar muur lopen. vermits er een beglaasd gedeelte in zit (of gezeten heeft) heb je de balken in de nok en aan de dakvoet.
De helling van het dak krijg je dan met keperwerk gelegd "met" de dakhelling.
Hier zit nu het addertje.
Als het dakgebinte niet open moet zijn, wordt het keperwerk soms vervangen door spanten. Voordeel is dat je maar 3 balken nodig hebt om het geheel te steunen: 2 aan de dakvoeten en 1 in de nok.
Het dakgebinte wordt dan volledig met keperwerk afgewerkt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#35
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

hans63

#36
Om ook nog even een (wellicht nuttige) bijdrage te leveren:

Muurankers zijn niet bedoeld om de krachten van een spant op de muur over te brengen.
Spatkrachten uit een kapconstructie (A-spanten of vakwerken) worden door de onderregel (in hout ook wel trekplaten genoemd)
opgenomen. Er is altijd een intern evenwicht. Deze onderregel kan ook een onderdeel van een vloer of vliering zijn.

Muurankers zijn voornamelijk bedoeld om windbelastingen (zuiging op muurvlakken) als trekbelasting over te dragen naar
vloeren. De vloeren (of dakvlakken) vormen schijven die de belasting naar de zijgevels brengen. (drukboogwerking)

Vandaar ook de grote platen of kruizen aan de buitenzijde, het oppervlak moet de trekkracht op de gevel opnemen en verankeren
naar binnen. Muurankers vindt je vooral op lange muurvlakken en topgevels en minder op hoeken van gebouwen.
Het metselwerk is daar voldoende verankerd door de haakse aansluiting van de zijgevel.




sdz1976

Dankuwel voor de verduidelijkheden mijnen heren,

Bouw alleen naar wat ik zie en weet .

Nog wat aan afwerking gedaan, zoals deurhengels , leien gemaakt en gelegd, etc...


IMG_2724 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2728 by Samuel De Zutter, on Flickr




IMG_2726 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2732 by Samuel De Zutter, on Flickr

Muuranker voor op arduinen muur

IMG_2746 by Samuel De Zutter, on Flickr







IMG_2748 by Samuel De Zutter, on Flickr





IMG_2761 by Samuel De Zutter, on Flickr














IMG_2739 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2754 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2756 by Samuel De Zutter, on Flickr





Lampjes zitten er ook al in, nu dit gebouw op kant en de andere afwerken.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Herwig

aan Samuel,

Schattig Bokrijk-pandje.
Ooit heb 'k hier op 't forum gelezen van één-of-andere ingenieuse persoon:   bij voorkeur en meestal zit de onderkant van de diagonale versterkingslat van ( massief houten) deuren & poorten aan de  ... scharnierzijde.    Mogelijk kan je de twee poortvleugels nog omwisselen .

sdz1976

Dankuwel voor het compliment Herwig, en je hebt volledig gelijk, het best zit hij andersom.
Jammer genoeg was omdraaien niet meer mogelijk op het akerdjiee moment.

Maar het zal zijn zoals het is , jammer maar ja vind het de ellende niet waard om te veranderen maar je hebt wel gelijk.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

modelbaanHO

Citaat van: Herwig op 24 maart 2020, 13:18:50 PM
Ooit heb 'k hier op 't forum gelezen van één-of-andere ingenieuse persoon:   bij voorkeur en meestal zit de onderkant van de diagonale versterkingslat van ( massief houten) deuren & poorten aan de  ... scharnierzijde.    Mogelijk kan je de twee poortvleugels nog omwisselen .

Wie let er nu op zo'n banale details  ;D ;D ;D ;D Frans ???  ;) ;)

Goe bezig Sam op z'n Sams
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Mooi Samuel. Ik vind vooral het hout van de deurtjes erg mooi bewerkt. ;)
Groet Pierre.


sdz1976

Dankuwel mijne hoog gewaardeerde heren voor die veren.

Als dank alweer een update,

Deze keer is het dak , ramen , dakgootje etc.. van het waterradhuis aan de beurt.



IMG_2779 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2797 by Samuel De Zutter, on Flickr










IMG_2794 by Samuel De Zutter, on Flickr














Het waterrad komt van een oude waterradboot.
Het word in kokendwater gelegd om de lijm te lossen om de nodige verfwerken te kunnen uitvoeren.

IMG_2798 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_2801 by Samuel De Zutter, on Flickr





Klein Sammeke is toegekomen en geverfd, en meteen aan het werk gezet.


IMG_2787 by Samuel De Zutter, on Flickr









Lang lopen tobben over hoe een ketel te maken voor de brouwerij, heel veel ga je er niet van zien maar toch.
Zie hier scratchbild op zijn best:

Een stuk uit een fles, de onderkant van een verfspuitbuis , een gescalpeerde trechter en een stuk electriciteitsdraad.




IMG_2781 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2782 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2780 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2783 by Samuel De Zutter, on Flickr

Het geheel geschilderd en eens even ingepast.


IMG_2785 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2802 by Samuel De Zutter, on Flickr



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976

Watermolen opnieuw in elkaar geflanst en gemonteerd.



IMG_2805 by Samuel De Zutter, on Flickr




De brouwerszaal van tegels voorzien, en ramen etc.....





IMG_2807 by Samuel De Zutter, on Flickr


Dit geheel morgen ofzo eens gaan inpassen zie



IMG_2812 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2811 by Samuel De Zutter, on Flickr



Wat resin in hout laten veranderen.





IMG_2817 by Samuel De Zutter, on Flickr
Grt,


Samuel.







www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976

Vandaag alle gebouwen op hun plaats terug gezet, en nog eens gekeken voor mijn boom.


IMG_2869 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2866 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2864 by Samuel De Zutter, on Flickr

















Van het waterreservoire op het dak ben ik nog niet overtuigd.
Laat ik het weg dan klopt het precies ook niet , verwmallen en of verlagen is mischien wel een oplossing want nu trekt het alle aandacht naar zich toe vind ik.
Graag jullie mening, raad , ideeen ?




IMG_2856 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2855 by Samuel De Zutter, on Flickr






IMG_2853 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_2850 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2849 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2848 by Samuel De Zutter, on Flickr





































Oow ja, wie in zijn tuin wil werken mag mijn gerief komen lenen.


IMG_2831 by Samuel De Zutter, on Flickr





IMG_2834 by Samuel De Zutter, on Flickr

Klein Sammeken zijn werkkot krijgt ook al vorm, deze en nog een reeks andere deatails en wagons enzo die op deze baan komen, komen uit de nalatenschap van Michael Staes en er word zoal zijn vader het wou iets leuks mee gedaan.






IMG_2818 by Samuel De Zutter, on Flickr



IMG_2825 by Samuel De Zutter, on Flickr

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1