Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goedkope centrale om digitale loks te testen

Gestart door ronny-vdv, 26 september 2017, 18:51:52 PM

krispy

#15
Hou er wel rekening mee dat als ge de lok programmer van  esu aanschaft ,er enkel esu decoders  mee gebruikt kunnen worden , geen andere merken  want die herkent hij niet .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

755philippe

Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden ook zoiets gelijkaardigs gemaakt maar dan wel met 1 spoor. Ik had ook de zeller rollerbank heb deze dan op een plankje vasrgemaakt en mijn lokprogrammer op vastgevezen. Deze moet hier nog zelfs ergens op het forum staan als de foto's er nog op staan.
Op het einde van de rollerbank zie ik iets metaalachtig staan. Is dit soms een spiegeltje ?
Mvg

755philippe

Alberke

Citaat van: krispy op 27 september 2017, 21:57:30 PM
Hou er wel rekening mee dat als ge de lok programmer van  esu aanschaft ,er enkel esu decoders  mee gebruikt kunnen worden , geen andere merken  want die herkent hij niet .
Maar je kan ze wel programmeren!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: 755philippe op 27 september 2017, 21:59:10 PM
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden ook zoiets gelijkaardigs gemaakt maar dan wel met 1 spoor. Ik had ook de zeller rollerbank heb deze dan op een plankje vasrgemaakt en mijn lokprogrammer op vastgevezen. Deze moet hier nog zelfs ergens op het forum staan als de foto's er nog op staan.
Op het einde van de rollerbank zie ik iets metaalachtig staan. Is dit soms een spiegeltje ?
Mvg

755philippe
Kan je zien of de lichten branden
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ronald

Volgens mij doelt Saskia op de DR5000 ;) En dan slaat ze de plank ook een beetje mis want die centrale kan prima zonder pc.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

hapkin


CiteerCitaat van: 755philippe op Gisteren om 21:59:10
Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden ook zoiets gelijkaardigs gemaakt maar dan wel met 1 spoor. Ik had ook de zeller rollerbank heb deze dan op een plankje vasrgemaakt en mijn lokprogrammer op vastgevezen. Deze moet hier nog zelfs ergens op het forum staan als de foto's er nog op staan.
Op het einde van de rollerbank zie ik iets metaalachtig staan. Is dit soms een spiegeltje ?
Mvg 755philippe

CiteerKan je zien of de lichten branden

Idd is een spiegel, dan moet ik niet telkens opstaan om te kijken of de lichtjes branden of doen wat ik vraag  ::)


hapkin

CiteerHallo,
Momenteel ben ik bezig met loks aan het verbouwen met leds, nieuwe motoren en decoder.
Aangezien ik een analoge rijder geweest ben, zoek ik een goedkope manier om de functies van mijn loks te kunnen testen.
Kan men dit met een lokprogrammer van Esu of niet ?
Bedankt voor de eventuele reacties.

Mvg, ronny-vdv

Ronny om een simpel antwoord te geven
Als je met ESU decoders werkt dan is een locprogrammer zeker iets voor jou
Werk je met een ander merk van decoders, dan moet je eens bekijken waar je deze het best mee kan afstellen
En de vraag is ook hoe ver wil je hier in gaan ...


Rijden daartegen is iets heel anders, maar dit was niet de vraag dacht ik.

Mvg steve

dani

Citaat van: hapkin op 26 september 2017, 23:39:28 PM
Ik heb een testbank die een goede vriend speciaal voor mij gemaakt heeft.
Steve Testbank-2a by Steve, on Flickr

Een DROOM van een testbank....   dit voorbeeld ga ik eens bestuderen, dat lijkt mij top om zelf ook te bouwen.   Bedankt om dit te delen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

B_Modelbouw

Zelf een gelijkaardige opstelling maar dan ingewerkt in een volledig bureel, waar programmeerspoor en rollenbaan op een verhoog achteraan het bureel is en vooraan
voldoende plek voor beeldscherm, centrale, opbergvakjes met onderdelen en groot werkvlak om herstellingen uit te voeren, Daaronder is dan nog een lade met klavier/muis.

In ieder geval is mijn programmeerspoor en rollenbank over de volledige lengte van het bureel ... Om de reden dat eerder werd aangehaald i.v.m. treinstellen ...
(ook een nadeel dat wanneer je met je slaapkop meerdere locs op het spoor zet alles gelijk/foutief programmeert)

Een keuzeschakelaar laat toe dat ik via Lokprogrammer of centrale kan programmeren ... En beiden hebben hun voor en nadelen;

- Lokprogrammer ... Zeer handige interface om zonder diepgaande kennis van de decoder verschillende setting uit te voeren, herkend zelf het type decoder echter merk afhankelijk
          heeft ook verschillende test en simulatie mogelijkheden (vooraf ingestelde motor parameters) en mogelijkheid tot back-up bestand van de decoder ... Handig wanneer je meerdere
          identieke locs hebt, die je gelijk wilt instellen.
   
- Centrale ... Hiervoor moet je toch wel kennis hebben van CV's in de decoder en bediening via centrale (Bit's & Bytes), merk onafhankelijk en nog zelden gebruikt.

Wat het spiegeltje betreft vind ik een handig hulpmiddel en onlangs toegevoegd om de sluitverlichting aan de andere kant te bekijken.

De meerwaarde van een losse decoder-tester is er voor mij niet ... dit daar ikzelf vaak sleutel aan de decoders zelf met extra AUX uitgangen en de motor op de print mogelijk niet dezelfde eigenschappen heeft als deze in de loc, laat staan het geluid via de print en via de loc (andere speaker / loc kast = klankkast) anders klinkt.     
       
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


pandur

Bij de ombouw of het digitaliseren van oudere locomotieven met eventueel gloeilampjes ,
die reeds lang in vitrines of dozen zaten waarbij het vet in de aandrijvingen deels verhard is
is het soms heel belangrijk om het stroomverbruik van je decoder nauwlettend op te volgen
daarom is een VA meter heel nuttig zoals herkenbaar op die testbank om vroegtijdig problemen op te sporen.

eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

dani

inderdaad, maar wat meet die dan ?   Als je digitaal werkt dan heb je een pulserende wisselspanning, is het dan een AC  volt/ampère metertje ?  Of een DC exemplaar ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

bij de ombouw van oude (alle) locs houd ik simpel aan : alles netjes reinigen ,een drupje olie indien nodig en motor testen met gelijkspanning (of 9 V batterij) .Als alles goed gaat dan pas decoder inbouwen enzovoort.Spaart veel zoekwerk en ellende achteraf.

pandur

Door de VA meter tussen trafo en LokProgrammer aan te sluiten ,
kan je heel eenvoudig een permanente meting doen , waarbij je ook het "eigen" verbruik v/d programmer meet.
Deze VA metertjes met digitale weergave zijn vrij goedkoop bij de chinaboer , en geven de testbank zeker een meerwaarde
eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

dani

ok, DC dus....   thanks.

Ik heb er nog een stuk of wat van die metertjes in stock, dus zeker eens proberen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.