Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn eerste project met een arduino uno

Gestart door bumper, 22 september 2017, 22:35:54 PM

bumper

Ik heb in mijn 3 rail schaduwstation 2 wissels(er zijn er natuurlijk meerdere, maar het gaat enkel over deze twee) die in normaal bedrijf altijd rechtdoor geschakeld zijn. Wanneer ik deze twee wissels afbuigend schakel dan kan ik dat deel van mijn schaduwstation gebruiken om een trein te keren. Wanneer de trein deze wissels voorbij is, bediend hij een railcontact dat de 2 wissels terug in de stand rechtdoor zet. Treinen die nadien, tijdens de normale werking van het schaduwstation, het railcontact bedienen hebben geen invloed meer. Alleen als de wissels afbuigend geschakeld worden mag het railcontact werken. Nu dacht ik, als ik dat nu eens volledig automatisch laat uitvoeren en controleren door een arduino uno die ik gekregen heb bij een boek daarover.
1) Een drukknop geeft het startsignaal.
2) De arduino schakelt de twee wissels afbuigend en activeert het railcontact.
3) van zodra de trein het railcontact bediend, moet de arduino de twee wissels rechtdoor schakelen en het railcontact buiten werking stellen voor volgende treinen.
4) Van zodra er terug een startsignaal gegeven wordt, moet 2) en 3) herhaald worden.
Niet zo moeilijk dacht ik, maar ondertussen ondervonden dat het toch als beginner niet zo simpel is. Reeds heel wat info verzameld. Alleen hoe het signaal van het railcontact na het eerste contact moet geneutraliseerd worden tot er terug een startsignaal komt kan ik niet vinden.
Kan er iemand mij op weg zetten met welke instructies ik dit kan oplossen?

Dank en groeten.
Ludo.
 

dani

Stuur je arduino script eens door ik zal es kijken

Homer(punt)simpson(at)telenet(punt)be
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter_66

Het programma en een schema is noodzakelijk om te zien wat er mis is

dani

Mailtje ontvangen ik zal er eens een blik op werpen
Ben nu niet thuis maar vandeweek wel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Peter,

Bedankt voor de reactie, maar ik ga eerst het antwoord van Dani afwachten.
Ik zal proberen het resultaat on-line te krijgen.
Groeten.
Ludo.
 

dani

ik heb je mail beantwoord Ludo.  Er is een beetje gewijzigd aan het programma en de schema's kunnen zelfs nog simpeler.
Ik heb het allemaal uitgelegd in de mail.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.