Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

melamine

Gestart door jakke, 19 september 2017, 15:47:06 PM

jakke

Ik had graag achter mijn kookvlak een spatwand in melamine (2mm dik )
Ik heb die plaat (speciaal voor dat doel ) gekocht bij Ikea .
Nu zou ik graag horen of iemand ervaring heeft met het verzagen van melamine , met eenvoudig gereedschap ?
Ik dacht aan een fijn vertand bld in een wipzaag met maximale pendelbeweging en middelmatige snelheid , of met een metaalzaagblad uit de hand naast een rei ?
Wie ?

Alvast dank

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Dirky

als je geen widia zaagblad hebt met voorsnijtanden... dan kan je een wipzaag gebruiken met fijne vertanding en grote pendelsnelheid. Maar kleef eerst een schilderstape of iets dergelijk waar de snede moet komen. Dat verhindert ten dele dat de melamine sterk versplintert. En ja, zichtbare kant naar onder. (de versplintering is sterkst waar het zaagblad/tand uit de plaat komt...)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Op de achterzijde zagen, en wat Dirk al zegt afplakken met schilderstape..en pak de minimale pendel

Klaas Zondervan

Kan je melamine niet kerven met een mes en dan breken, zoals bij styreen?

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 september 2017, 20:15:31 PM
Kan je melamine niet kerven met een mes en dan breken, zoals bij styreen?

Dat zo ook mijn eerste idee zijn. Ofwel een hele dunne slijpschijf. Melamine is zeer bros dacht ik.

Een paneel met een zijde melamine misschien met en cirkelzaag maar toch, ik verwacht dat de rand gaat afbrokkelen. Had je dat nu enkele weken geleden gevraagd hd ik het op het werk kunnen vragen, ze hebben hier en daar de melamine bekleding van panelen vervangen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

doe het maar gerust op Marty en mijn manier. Heb een 5-tal jaar geleden ca. 200m2 melamine plaat verwerkt. Alle detail-uitsnijdingen voor bvb schakelaars met de wipzaag en de tape. Niet één stukje beschadigd...

jakke

Omdat de wipzaag op de dag van de werkzaamheden niet werkte heb ik een fijn vertand hout/metaalblad voor m'n multilool gaan halen .
En het afkortwerkje met dit gereedschap uitgevoerd .Met de niet zichtzijde naar boven en niettegenstaande jullie raad niet afgeplakt . Ik had op het stuk dat eraf moest een proefsnede gemaakt en het bleek dat zowel zagen langs zicht als achterzijde zo goed als geen afbrokkeling . Na het zagen de schuurzool met een grof blad erop gezet om details bij te werken .
Klus klaar.

Dank voor alle raad en raadgevers.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen